Simen1 Skrevet fredag kl 12:23 Skrevet fredag kl 12:23 I natt vil vi i nord få negative spotpriser. Noen av oss får til og med netto betalt for å bruke strøm, inkludert nettleie. Det er så vidt jeg vet første gang det skjer. Jeg er ikke en av de siden jeg bor utenfor tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark. For meg ser det slik ut i natt: Fra kraftselskapet: Spotpris fra midnatt til kl 01: -17,28 øre Påslag: -2,0 øre (kampanjepris) Fakturagebyr: 0 ___________________ Fra nettselskapet: Fastledd: 398 kr/mnd (jeg trinner ikke opp så det er 0 differanse) Nettleie nattsats: 11,6 øre Forbruksavgift: 9,79 øre Enovaavgift: 1 øre __________________ NETTO SUM: 3,11 øre De som bor i tiltakssonen slipper forbruksavgift og enovaavgift, så de kommer faktisk ut med netto negative priser (etter nettleie) en heldig time i natt. Det har så vidt meg bekjent ikke skjedd før noe sted i landet. 2
Jarmo Skrevet fredag kl 14:39 Skrevet fredag kl 14:39 Abo: https://www.europower.no/kraftmarked/europeiske-priser-gir-nar-milliardgevinst-bare-i-mai/2-1-1826469
Jarmo Skrevet tirsdag kl 14:30 Skrevet tirsdag kl 14:30 https://www.finansavisen.no/makro/2025/06/03/8268479/oecd-stopp-med-dette?sfnsn=mo&fbclid=IwY2xjawKr5illeHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBkeUtZcW5VRHgyZVc2MTFTAR7xOq7A8NKFMjb8c11pVKW1wXkLWZiiKt5ohwohnuPwOxWBhjGwWrzueWEOcw_aem_8BcaprRjlyBHIYnihn6O5w 1
sk0yern Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden sk0yern skrev (På 23.5.2025 den 14.15): Fortsatt grei status i vannmagasinene, men det er mørke skyer i horisonten: Kraftprodusentene sitt "svar" er en foreløpig rekordeksport fra NO2? Vi får se hvordan dette går utover høsten, men at Norgespris blir populært i sør er nok temmelig sikkert. Fortsatt stor netto eksport fra NO2, 226GWh forrige uke. Dette den tiden av året mange påstår vi importerer så mye billig. Magasinfylling i NO2 nå -2,8% avvik fra median, fortsatt en svak hydrologisk balanse i NO2. Kraftselskapene styrer mot en dyr høst. 2
HF- Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden sk0yern skrev (11 minutter siden): Fortsatt stor netto eksport fra NO2, 226GWh forrige uke. Dette den tiden av året mange påstår vi importerer så mye billig. Magasinfylling i NO2 nå -2,8% avvik fra median, fortsatt en svak hydrologisk balanse i NO2. Kraftselskapene styrer mot en dyr høst. Hvis dei tappa ned fer dei godt betalt for straumen, hvis det blir mykje regn kan dei produsere mykje straum. Vinn-vinn!
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) sk0yern skrev (17 minutter siden): Fortsatt stor netto eksport fra NO2, 226GWh forrige uke. Dette den tiden av året mange påstår vi importerer så mye billig. Vindkraftproduksjonen i Europa har vært lav i år, i april var den f.eks bare 62% av normalen i Tyskland. Sol har levert litt mer enn normalt, noe vi ser på enkelte dager midt på dagen (f.eks i går var den flere timer med tilnærmet nullpris). Endret 22 timer siden av Jens Kr. Kirkebø
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå