Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Ja man gjør tydeligvis hva som helst for å sette i gang markedsmekanismene.
Den som får lide er befolkningen i Nord-Norge….

Sitat: «– Det er ingen tvil om at dette vil skape debatt. Det nye prisområdet NO6 vil potensielt kunne få noen helt hinsides prissvingninger, sier han.»

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (23 timer siden):

Ja, enkelte områder er litt dyrere. Jeg ligger på 39 øre i snitt her med Norgesnett (nå kjøpt opp av Glitre). Det er inkludert elavgift og Enova-avgift. 

Vil de få nye priser fra nyttår?
Slik jeg ser det, så det ganske dyre priser hos glitrenett.
Kapasitetsledd 5-10kWh for 350
Kapasitetsledd 10-15kWh for 725(!!)
Tror nesten du må vise regnestykket ditt her :) 

Skrevet (endret)
sk0yern skrev (7 timer siden):

Vil de få nye priser fra nyttår?
Slik jeg ser det, så det ganske dyre priser hos glitrenett.
Kapasitetsledd 5-10kWh for 350
Kapasitetsledd 10-15kWh for 725(!!)
Tror nesten du må vise regnestykket ditt her :) 

76 øre i bevegelig strømpris. Å regne inn fastledd gir ingen mening når man snakker om potensielle innsparinger. Fastleddet må betales uansett hvor mye strøm jeg bruker. Ligger på 2-5kW i sommerhalvåret og 5-10kW i vinterhalvåret. Men ser jeg klarte 2-5kW både i oktober og november i år, og det ser også bra ut for desember om mildværet fortsetter. Skal ikke så mye til da jeg typisk ligger på 5,5-6kW i vinterhalvåret. Hadde mao. spart mye på svensk system (de har ikke trappetrinn). 

2-5kW koster 196,- her og 5-10kW 323,- så det er ikke så stor forskjell. 

Før 2022 havnet vi som regel på 10-15kW i noen måneder, men etter at vi måtte bytte den 16 år gamle bergvarmepumpa i en ny og jeg valgte en 12kW invertermodell istedenfor den gamle 9kW on-off trengs det aldri tilskuddsvarme lengre. Ikke engang til legionellakjøring natt til søndag. Dermed null stress å ligge under 10kW. 

Alle vil få nye priser fra nyttår siden elavgiften settes ned. Men bare på den bevegelige delen. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet
Sitat

Kommunestyret i Lærdal har vedteke ei ordning som inneber at private kundar folkeregistrerte i kommunen får same straumpris i 2026 som i dag - 40 øre pr kwh inkl. moms.

https://laerdal.kommune.no/aktuelt/no-kan-innbyggjarar-bestilla-den-nye-straumavtalen.5594.aspx?fbclid=IwY2xjawOnWUhleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEefxB12FHio5XQ7MiYVIGhVGLfN2O2DDa7tQ2DwO5v7Hwu_sL5c2ZeSP2cZnQ_aem_2VvPKplSBLsV5y5QAtByFA

Skrevet
Simen1 skrev (13 timer siden):

TU.no debatt: Vi sitter på en energireserve vi bokstavelig talt bygger over

Googles hovedkvarter i California dekker varmebehovet sitt med «energipeler» i grunnen. Denne løsningen nevnes knapt i den norske debatten.

Det er flere enn meg som nevner varmelagring som aktuelt for Norge. Strøm konverteres til varme, lagres i bakken, og hentes ut ved behov.

Bergvarmepumper er en kjent (og kostbar) løsning i Norge….

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...