Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gazer75 skrev (9 minutter siden):

Dei seier ingen ting om kva straumavtale du kan ha.

Har ingen etter den 01.10. Må ta valg. Har bare 2 valg da, enten Norgespris eller spot med dagens strømstøtte. Som ikke kan kombineres.

Alt dette der finner du i mine tidligere poster. hadde variable fastpris med en mnd. varsel ang. forandring av betingelser og pris.

Edit: konsesjonskraft.

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Har ingen etter den 01.10. Må ta valg. Har bare 2 valg da, enten Norgespris eller spot med dagens strømstøtte. Som ikke kan kombineres.

Alt dette der finner du i mine tidligere poster. hadde variable fastpris med en mnd. varsel ang. forandring av betingelser og pris.

Nei du kan bestille ein straumavtale med kven som helst og det kan vere ein spotpris avtale eller ein med fast pris.
Kva du vel av dagens støtteordning eller Norgespris er også opp til deg.

Norgespris har ingen ting med kva straumavtale du har. Den er separat.

Endret av Gazer75
Skrevet (endret)
Gazer75 skrev (11 minutter siden):

Nei du kan bestille ein straumavtale med kven som helst og det kan vere ein spotpris avtale eller ein med fast pris.
Kva du vel av dagens støtteordning eller Norgespris er også opp til deg.

Her er ingen påslag eller andre kostnader. Alt på en faktura. Velger Norgespris uansett, NO5 og kun en mnd. i år som har vært under 50 øre.(August)

Har hatt under halv pris vs. markeder i siste 10 år så jeg blir her :)

Har 50 øre nå, alt inkl. + nettleie.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Her er ingen påslag eller andre kostnader. Alt på en faktura. Velger Norgespris uansett, NO5 og kun en mnd. i år som har vært under 50 øre.(August)

Har hatt klart under halv pris vs. markeder i siste 10 år så jeg blir her :)

Har 50 øre nå, alt inkl. + nettleie.

Fin avtale det ja. Mitt lokale selskap prisa seg ut med 5 øre påslag og 39kr/mnd fast for sin spotpris avtale.
Eg har siste åra shoppa rundt og skaffa meg avtalar med negativt påslag og 0kr/mnd fast. Akkurat no så er det -2,5 øre på spotten.

Kjem til å vente litt og sjå om den nye linja over Sognefjorden vil ha noko å seie. Har no uansett dagens støtte så skilnaden er ikkje så enorm.
Om prisane neste året blir som dei var siste 12 månader så sparar eg 500-750kr i året på å byte støtta til "Norgespris".

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (20 minutter siden):

Edit: konsesjonskraft.

Jo, du har ein avtale etter 01.10. Du kan starte med å lese på lenkene du sjølv har delt:

Sitat

Norgespris er en strømstøtteordning. Det vil si at du fortsatt beholder strømavtalen med strømleverandøren du har i dag, selv om du bestiller Norgespris.

https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/norgespris/

• Liker 1
Skrevet
Zeph skrev (Akkurat nå):

Jo, du har ein avtale etter 01.10. Du kan starte med å lese på lenkene du sjølv har delt:

Og du kan lese min siste post ;)

Skrevet (endret)
Zeph skrev (2 minutter siden):

https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/norgespris/

Kan vere selskapet han har har sagt opp variabel pris avtale og ein må difor velje ny avtale.

Det lokale selskapet her eg bur prøvde seg på det same og då vart det bråk. Så dei som hadde variable pris fekk behalde denne, men nye kundar kan kun velje spot.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Og du kan lese min siste post ;)

Kva har din avtale med saken å gjere? Du svarte på Simen sitt innlegg med eit AI-svar som svarte på noko anna enn det du siterte.

Han skreiv om kombinasjonen fastpris mot straumleverandøren og Norgespris, mens Google kun nemnde Norgespris og dagens stønadsordning.

Skrevet
Jarmo skrev (46 minutter siden):

Har ingen etter den 01.10. Må ta valg.

Var avtalen ein konsesjonskraft avtale? Mistar du denne no når den nye støtteordninga kjem?
Virkar litt rart om det skulle vere tilfellet. Då må vel kommunen ha gjort eit vedtak om det og vil heller selje denne på den opne marknaden.

Skrevet (endret)
Gazer75 skrev (23 minutter siden):

Var avtalen ein konsesjonskraft avtale? Mistar du denne no når den nye støtteordninga kjem?
Virkar litt rart om det skulle vere tilfellet. Då må vel kommunen ha gjort eit vedtak om det og vil heller selje denne på den opne marknaden.

Ja, flere kommuner her som(nesten alle rundt om meg) bestemmer selv. Noen ser an til, noen beholder 32 øre(fastpris)+ nettleie, noen selger på åpne markeder(spot og/eller PPA/kombinasjon) osv.

Siden vi har akkurat samme pris her nå som Norgespris så det spiller ingen rolle for oss. Konsesjonsrettigheter beholder kommunen seff. Vi som kunder har ingen relasjon til hva kommunen bestemmer seg for hvordan kraften prises/brukes. Altså ingen individuelle avtaler, kun kollektive avtaler innenfor kommunens grenser. (merk deg at prisene gjelder også bedrifter) Så får vi se hva fremtiden kommer med.

Edit: vi har et eget kraftselskap som kommunen eler 100%, Det samme gjelder nettselskap.

Endret av Jarmo
Skrevet

At nokre promille i landet har avvik frå normalen er ikkje så relevant for det store fleirtal. Dei fleste har straumavtale og må velje mellom Norgespris eller dagens stønad.

Skrevet (endret)

@Zeph og @sk0yern Husk at man kan binde seg til Norgespris når som helst. Så man kan faktisk se det an og slå til hvis f.eks det ser ut til å bli høye priser over lang tid. Men husk at fastprisene vil også gå opp dersom det ser ut til å bli dyrt over tid så man vil uansett måtte vedde mot strømselskapet. Bindingen vil vare ut 2026 uansett når man starter. Man kan for eksempel vente til oktober 2026 og så binde seg bare noen få måneder.

@Jarmo Norgespris er ikke et alternativ til spotpris. Norgespris er en statlig støtteordning og er bare et alternativ til den statlige støtteordningen vi har nå. Man må velge en av de to.

I tillegg til kundeforholdet til staten man også ha et strømabbonement. Det vanligste vil være å spot (med et påslag, noen gebyrer og mva til staten. Men det er også mulig å velge fastpris. Mange selskap tilbyr fastpris. Dette kundeforholdet er kun til strømselskapet og de har ingenting med ditt kundeforhold til staten eller nettselskapet.

Strmsttteordningervskraftordninger.png.cd35ba8749777b2019ced17c323dbad9.png

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

@Jarmo Norgespris er ikke et alternativ til spotpris. Norgespris er en statlig støtteordning og er bare et alternativ til den statlige støtteordningen vi har nå. Man må velge en av de to.

Vet det, jeg har gjort mitt valg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kraft Periode Pris Mengde Sum Kr

Kraft 01.08.25 - 01.09.25 50,00 øre/kWh 514,71 kWh 257,35
Sum Kraft 257,35

Nett Periode Pris Mengde Sum Kr

Energiledd dag 01.08.25 - 01.09.25 48,61 øre/kWh 404,80 kWh 196,78
Energiledd natt 01.08.25 - 01.09.25 42,37 øre/kWh 109,91 kWh 46,57
Kapasitetsledd 2 - 5 kW 01.08.25 - 01.09.25 14,09 Kr/dg 31,00 Dg 436,78(vi hadde ca. halv pris i fjor)

Midlert. strømstønad 01.08.25 - 01.09.25 24,64 øre/kWh - 83,60 kWh - 20,60

Sum Nett 659,53
Øreavrunding Kr 0,12
Trekkast frå konto Kr 917,00

Endret av Jarmo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...