Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det er mumbo jumbo som skjer på bakrommet. Det kunden i praksis opplever er en fastprisavtale.

Hva med hver sin kopp med kaffe nå? Gjelder alle andre også.. :)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Jeg er gira nok fra før.. trenger ikke mer koffein nå. :p Hadde nok blitt et lystig lag om vi hadde vært samme sted og fri bar.. :p

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Men se teksten her da :

image.thumb.png.54a56c688319a0a03ad7b73a0a1663f0.png

Det står svart på hvitt at kunden skal få tilskudd basert på elspotpris - se pkt a og b. Dette er lovdata.

Det står ikke noe der om at man skal fjerne tilskuddet om man har fastprisavtale fra før.........man forutsetter implisitt at kunden har spotpris...men ikke alle har dette.

Skrevet

I Norge finne det ingen "Kraftkrise" men kanskje en "Kraftpris-krise" 😉

Dette er det fullt mulig å endre på med mindre f.eks. hytteiere i grisgrendte strøk enten tillater vindmøller eller f.eks. aksepterer å eie en hytte uten vaskemaskiner til både klær og kjøkkenutstyr ellers.

I et større perspektiv og i en global sammenheng må vi imidlertid ta inn over oss at vi ikke er helt alene i verden til tross for mange millioner innbyggere, og luften vi puster er jo ikke bare vår egen? 😉

Skrevet (endret)
obygda skrev (25 minutter siden):

Men se teksten her da :

Det står svart på hvitt at kunden skal få tilskudd basert på elspotpris - se pkt a og b. Dette er lovdata.

Det står ikke noe der om at man skal fjerne tilskuddet om man har fastprisavtale fra før.........man forutsetter implisitt at kunden har spotpris...men ikke alle har dette.

Kapittel 3 Ordning for sikring av strømpris (Norgespris)
§ 8 Ordning for sikring av strømpris

På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen. Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
obygda skrev (18 minutter siden):

Men se teksten her da :

Faktum er jo at vi i Norge har vært bortskjemt med billige strømpriser i så mange år at vi fullstendig ser bort fra hva strøm egentlig koster fordi vi ikke har peiling, og da snakker jeg ikke bare om produksjonskostnadene i Norge som er sagt å være 12 øre eller noe?

Det er kanskje et poeng å sutre over at vi i Norge må betale mer enn tidligere, men det mantraet fungerer jo kun om det er prisen som er viktig, for fattige Nordmenn, og er et ubrukelig argument om man bare ser utover sine egne hyttevegger...

Strøm kan bli/være en fantastisk inntekstkilde for Norge, om man slutter å se det som en personlig eiendom, og kan også bidra til andre fordeler i en større sammenheng.

Endret av trn100
Skrevet
trn100 skrev (1 minutt siden):

Faktum er jo at vi i Norge har vært bortskjemt med billige strømpriser i så mange år at vi fullstendig ser bort fra hva strøm egentlig koster fordi vi ikke har peiling, og da snakker jeg ikke bare om produksjonskostnadene i Norge som er sagt å være 12 øre eller noe?

Det er kanskje et poeng å sutre over at vi i Norge må betale mer enn tidligere, men det mantraet funger jo kun om det er prisen som er viktig, for fattige Norge, og er et ubrukelig argument om man bare ser utover sine egne hyttevegger...

Strøm kan bli/være en fantastisk inntekstkilde for Norge, om man slutter å se det som en personlig eiendom, og kan også bidra til andre fordeler i en større sammenheng.

Du kan jo betale meir skatt, det også vil jo vere "ei fantastisk inntektskilde"

Skrevet (endret)
trn100 skrev (6 minutter siden):

This, kun gamle nedbetalte kraftverk klarer slike priser. Ingen av nyere dato. 2x-3x pris. Konsesjonspris fastsatt av regjering ligger på 18-19 øre uten at noen har tjent noen ting.

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
obygda skrev (28 minutter siden):

Det stemmer. Det kan bli overlapp mellom fastprisavtale og norgespris. Jeg ser nå at det kan være gunstig hvis man har flaks. F.eks hvis man tegner en fastavtale til 1 kr/kWh (som er rundt de billigste på bytt.no i NO1) og opplever at spotprisen er høyere over året (vektet får når man bruker strøm).

For å sette det på spissen, slik jeg tror du gjør her, så kan man tegne en fastavtale til 1 kr, få en spotpris på 3 kr/kWh og få 2,6 kr/kWh i strømstøtt, som gir en netto på 1 - 2,6 = -1,6 kr/kWh. Det kan også gå andre veien, med en spotpris på 40 øre, som gir 0 støtte og ende opp med å betale netto 1 kr/kWh til tross for at spotprisen er mye lavere. Mer sannsynlig så vil spot gå litt opp og ned og er kanskje 3 kr den ene timen og 40 øre den andre. Da kan man tjene gode penger på å bruke strøm den timen det er 3 kr.

Takk for tips. Dette må jeg regne litt på. Jeg kan f.eks simulere ulike ordninger i et regneark og se hva som ville lønt seg f.eks i forrige måned.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (7 minutter siden):

This, kun gamle nedbetalte kraftverk klarer slike priser. Ingen av nyere dato. 2x-3x pris. Konsesjonspris fastsatt av regjering ligger på 18-19 øre uten at noen har tjent noen ting.

Som nesten på alle områder i Norge har myndighetene fullstendig unnlatt å vedlikehold infrastruktuer vi alle er avhengige av, uansett politisk parti og regjeringer. Det trenges millarder av kroner for å reparere dette nå som politekerene plutselig har blitt oppmerksomme på noe de fleste av oss sett i mange år, og de kostnadene kommer selvsagt i tillegg...

Endret av trn100
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det stemmer. Det kan bli overlapp mellom fastprisavtaler. Jeg ser nå at det kan være gunstig hvis man har flaks. F.eks hvis man tegner en fastavtale til 1 kr/kWh (som er rundt de billigste på bytt.no i NO1) og opplever at spotprisen er høyere over året (vektet får når man bruker strøm).

For å sette det på spissen, slik jeg tror du gjør her, så kan man tegne en fastavtale til 1 kr, få en spotpris på 3 kr/kWh og få 2,6 kr/kWh i strømstøtt, som gir en netto på 1 - 2,6 = -1,6 kr/kWh. Det kan også gå andre veien, med en spotpris på 40 øre, som gir 0 støtte og ende opp med å betale netto 1 kr/kWh til tross for at spotprisen er mye lavere. Mer sannsynlig så vil spot gå litt opp og ned og er kanskje 3 kr den ene timen og 40 øre den andre.

Noen har jo sittet på fastprisavtaler til 50 øre. Jeg mener det hadde vært gull å sitte på en slik og ta Norgespris på toppen.....

Skrevet
Jarmo skrev (17 minutter siden):
Kapittel 3 Ordning for sikring av strømpris (Norgespris)
§ 8 Ordning for sikring av strømpris

På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen. Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

Det betyr vel ikke noe mer enn at man mister den eksisterende ordningen

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Noen har jo sittet på fastprisavtaler til 50 øre. Jeg mener det hadde vært gull å sitte på en slik og ta Norgespris på toppen.....

Og noen har vel hatt billig konsesjonskraftavtaler også...og dytte på Norgespris her hadde jo vært skikkelig gull.......

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (4 minutter siden):

Som nesten på alle områder i Norge har myndighetene fullstendig unnlatt å vedlikehold infrastruktuer vi alle er avhengige av, uansett politisk parti og regjeringer. Det trenges millarder av kroner for å reparere dette nå som politekerene plutselig har blitt oppmerksomme på noe de fleste av oss sett i mange år, og de kostnadene kommer selvsagt i tillegg...

Ligger minst 5-6-7 år på etterskudd. Etter 2 siste kablene ut av huset, skjønte man at her er det noe som ikke stemmer på hjemmebane.

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (7 minutter siden):

Og noen har vel hatt billig konsesjonskraftavtaler også...og dytte på Norgespris her hadde jo vært skikkelig gull.......

Og hvis det fremdeles skulle være noen som har et forhold til f.eks. norsk industri og næringsliv og setter det høyere en oppvaskmaskin på hytta er det kanskej på tide med prioriteringer?

Det blir jo ikke akkuat mer strøm av at noen har råd til å fyre opp varmelementer foran garasjen eller holder svømmebassenget på 37 grader vineteren i gjennom? 😉

At FrP lover bedre tider for oss alle må jeg si jeg er skeptisk til, hvilket ikke er første gang jeg er, for å si det sånn! 😉 

Norge har ikke nok strøm i 2027: – En selvpåført katastrofe | FriFagbevegelse

Endret av trn100
Skrevet
HF- skrev (2 minutter siden):

Inntektene frå straum er i liten grad frå straumen vi eksporterer men frå heva priser på straumsalg til Norske kunder

Tenker du da på dine private kostnader eller har du et større perspektiv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...