Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
sk0yern skrev (2 timer siden):

Men er det mulig da?
Trodde norgespris kun var mulig som spot?

Det finnes et utall spot-avtaler med ulike påslag (oppå spot). Strømstøtten beregnes ut fra spot, ikke totalen.

Det kommer et utall norgespris-avtaler med ulike påslag (oppå norgesprisen).

Norgespris er en fast basispris (før påslag) og kan ikke kombineres med variabel (spot). Det er enten eller.

Påslag i størrelseorden 0-4 øre er blant de beste, uansett om man går for spot eller norgespris. Påslag langt over 4 øre er ren veldedighet ovenfor strømselskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Norgespris er en støtteordning som sammen med f.eks en fastpris avtale hos en kraftleverandør kan få politikere til å fremstå som idioter da man fort kan få intensiver til å øke forbruket når prisen er høy.

Jeg skjønner bare ikke helt hva slags insentiv man kan ha til å øke forbruket når prisen er høy?
Dette fungerte for noen år siden, hvis man var heldig å ha en gunstig fastprisavtale, og så pøse på for å få ekstra mye i støtte når prisen var høy. (jeg gjorde det selv.)

Men hvordan skal dette fungere med norgespris?

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Vanlig husholdning følger sjelden prissignaler gjennom døgnet. Gjennom lengre perioder ja..men ikke døgnet. Jeg vet dette med 100% sikkerhet da jeg har drevet med nominering,prognosering og analyser av dette i årtier. Og jeg tror heller ikke det er fornuftig at vanlig husholdning skal drive med slikt heller. Dette bør industrien ta seg av fordi det krever en del investering.

Jeg vil minne om da man innførte krav om termostater med nattsenking tidlig på 2000-tallet. Hensikten var å spare energi, men det ga helt feil signaler angående når på døgnet man bruker effekt. Det får ovnene til å slå seg av om natta når strømmen er billig og på igjen når man får effekttoppen om morgenen og om ettermiddagen. Dette kravet har bidratt til å forverre døgnkurven for kraftselskapene. Etter ~20 år med kravet i drift så har problemene økt gradvis helt til man for et par år siden ble nødt til å sette i verk mottiltaket effektprising på nettleia.

Poenget mitt er at byggmessige krav fungerer. Det former faktisk forbruket. Men det skjer ikke over natta. Det tar lang tid før elektriske anlegg og komponenter i folks hjem bytes ut og fornyes.

Nå var det sikkert noen som slo manuelt av og på f.eks frittstående oljeovner for å få samme nattsenkende effekt. Det samme fenomenet har vi i dag med manuell styring etter strømpriser og effektpriser. Spesielt med en så stor strømforbruker som elbilen. Men det er selvsagt mye manuelt arbeid og vi liker jo automatisering. Automatisering skjer ikke over natta, men kanskje over ~20 år sånn som termostater med nattsenking. Noen med simpel timer-lignende logikk, andre med smartere logikk som f.eks Tibber.

Investeringen er ikke stor eller pådyttet. Den skjer naturlig i forbindelse med nye investeringer man uansett gjør. Kjøper man sin første elbil så kjøper man lader også og da er det ikke rare prisforskjellen på en med og uten smart styring. Det samme med varmtvannsberedere, varmepumper og termostater. Altså en dominerende del av strømforbruket i en bolig.

Så selv om du ikke ser for deg umiddelbare effekter som at bestemor sitter vakt ved ovnen og slår av og på steika gjennom søndagen så er døgnkurven til husholdningene stadig i kollektiv endring.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Gazer75 said:

Kor mykje sparar du faktisk på dette når ein ser på Tibber sitt påslag og fast pris per månad?

Skjønner ikke helt spørsmålet.

Opptil 19% sparer jeg i form av prisreduksjon. Hvor mye jeg sparer på grunn av forbruksreduksjon ifm smarthus vet jeg ikke. Meg bekjent fortsetter påslaget også etter at Norgespris har kommet. Tibber er ikke bare strøm- men også sanntidsdataleverandør for meg. Det kan ikke alle alternative (billigere) leverandører være svjv.

Jeg vet ennå ikke om jeg velger Norgespris - antageligvis gjør jeg det. At jeg betaler mer om sommeren skal jeg se om jeg kan gjøre noe med: kanskje fokussere mer på forbruksreduksjon (enn på prisreduksjon som jo ikke er mulig med Norgespris).

Endret av trikola
Skrevet
sk0yern skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner bare ikke helt hva slags insentiv man kan ha til å øke forbruket når prisen er høy?
Dette fungerte for noen år siden, hvis man var heldig å ha en gunstig fastprisavtale, og så pøse på for å få ekstra mye i støtte når prisen var høy. (jeg gjorde det selv.)

Men hvordan skal dette fungere med norgespris?

Det er jo enkelt..om du har en fastprisavtale på la oss si 70 øre med kraftselskapet "Oida". Så ska du betale 70 øre til de..for hver eneste kwh.. Så inngår du Norgespris avtale på 40 øre..som da er en støtteordning som utløser en kontantstrøm basert på differansen mellom spotpris og denne Norgespris..La oss si spotprisen er 150 øre. Da får du 150-40=110 øre i cash flow fra nettselskapet..altså penger inn på konto..så betaler du kraftselskapet "oida" 70 øre..Din netto regning er da -40 øre..du får altså penger jo mer du bruker når prisen er høy. Mrk..nettleien må jo dekkes..men er prisen høy nok så kan du jo få mer penger INN enn du betalet UT..Men nedsiden er jo når spotprisen er lav. Da  du betale 70 øre til "oida" pluss differansen opp til 40 øre..mao..da lønner det seg å bruke så lite som mulig når prisen er lav...

Dette er ikke vanskelig...

Skrevet
obygda skrev (33 minutter siden):

Så inngår du Norgespris avtale på 40 øre..som da er en støtteordning som utløser en kontantstrøm basert på differansen mellom spotpris og denne Norgespris..La oss si spotprisen er 150 øre.

Nei, du får ingenting. 40 øre +mva er fast for selve strøm. Uansett om spot er flere kroner..

• Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (48 minutter siden):

Nei, du får ingenting. 40 øre +mva er fast for selve strøm. Uansett om spot er flere kroner..

Skal ikke dette motregnes mot spotpris via nettselskapet slik at man får tilgode eller skyldig beløp fra nettselskapet? Mao er formålet å "nulle" ut spotprisen til 40 øre? Nettselskapene vet jo ikke hva slags avtale den enkelte har.

Skrevet (endret)
obygda skrev (11 minutter siden):

Skal ikke dette motregnes mot spotpris via nettselskapet slik at man får tilgode eller skyldig beløp fra nettselskapet? Mao er formålet å "nulle" ut spotprisen til 40 øre? Nettselskapene vet jo ikke hva slags avtale den enkelte har.

https://elhub.no/

Alle må bestille Norgespris via elhub slik som jeg har forstått.  Da vet nettselskaper hvem har norgespris. Spot og fastpris osv går av seg selv.

I alle fall fikk jeg slik melding om saken her, fra el-selskap. Men fremdeles fritt valg.

Edit: her har vi selger og leverandør som er samme selskap.(konsesjonskraft)

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (6 minutter siden):

https://elhub.no/

Alle må bestille Norgespris via elhub slik som jeg har forstått.  Da vet nettselskaper hvem har norgespris. Spot og fastpris osv går av seg selv.

I alle fall fikk jeg slik melding om saken her, fra el-selskap. Men fremdeles fritt valg.

Edit: her har vi selger og leverandør som er samme selskap.(konsesjonskraft)

Ja..det er greit nok..Da vet nettselskapet hvem som har norgespris..eller ikke.. Men poenget er at Norgespris skal  motregnes spotpris...Ikke ulike fastprisavtaler den enkelte måtte ha. Norgespris er ikke en kraftavtale...men støtteordning

Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Men poenget er at Norgespris skal  motregnes spotpris

Her tror jeg du tar feil.
Norgespris skal ikke motregnes noe. Du får en fast norgespris, med f.eks fjordkraft sitt påslag.

• Liker 2
Skrevet
sk0yern skrev (4 minutter siden):

Her tror jeg du tar feil.
Norgespris skal ikke motregnes noe. Du får en fast norgespris, med f.eks fjordkraft sitt påslag.

Hva får da fjordkraft om man har Norgespris og en fastprisavtale med dem?

Skrevet
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Jeg tror faktisk du gjorde det mye vanskeligere enn det faktisk er ;) 

"Nei. Norgespris er ikke en fastprisavtale i sluttbrukermarkedet, men en statlig finansieringsordning på samme måte som dagens strømstønadsordning. Som med dagens strømstønadsordning må husholdningene fremdeles ha en strømavtale med en kraftleverandør som de selv står ansvarlig for. Totale strømkostnader vil fortsatt omfatte nettleie, avgifter og påslag i avtalen med kraftleverandøren."

Spør selv ditt kraftselskap..

Skrevet (endret)
obygda skrev (4 minutter siden):

Hva får da fjordkraft om man har Norgespris og en fastprisavtale med dem?

Staten dekker differansen mellom Norgespris og spot. Som strømstøtte.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Staten dekker differansen mellom Norgespris og spot. Som strømstøtte.

Ja..men hva med avtalen du måtte ha med kraftselskapet..den må du dekke..om det er fastpris..eller spotpris med påslag...

Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Ja..men hva med avtalen du måtte ha med kraftselskapet..den må du dekke..om det er fastpris..eller spotpris med påslag...

Du har valget selv. Alle påslag kommer i tillegg. Her har kraftselskaper sagt opp eksisterende avtaler ref. dato til Norgespris. Da kan vi velge selv hva vi vil ha.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Du har valget selv. Alle påslag kommer i tillegg. Her har kraftselskaper sagt opp eksisterende avtaler ref. dato til Norgespris. Da kan vi velge selv hva vi vil ha.

Ja..og velger du fastpris med dem..så må du betale den prisen til kraftselskapet..men du kan også velge norgespris via elhub..som da administreres av nettselskapet...Norgespris er en støtteordning..ikke en fastprisavtale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...