Gå til innhold

rulleski-ulykke i tunnel - lastebilsjåfør siktet


Mr.M

Anbefalte innlegg

R92j0Kv.png

qoyVsnW.png

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4koxx/hana-mazi-jamnik-19-doed-etter-rulleskiulykke-lastebilsjaafoer-siktet

VG "Lastebilsjåføren er siktet for overtredelse av veitrafikklovens paragraf tre, som handler om å vise aktsomhet i trafikken. Mannen er også fratatt førerkortet."

tragisk hendelse, men er det så opplagt at sjåføren liksom er å klandre? Burde det vært "fotgjengere" inne i tunnelen i hele tatt? Tar jo litt tid før øynene tilpasser seg skiftende lysforhold når en kjører inn i tunneler, her får du motlys i tillegg siden den er av forholdsvis kort lengde.

ofte er vel forbud mot å gå/sykle gjennom tunneler, men kjenner ikke reglene der eller om det er skiltet i tilfelle.

Kan se ut som det er et smalt "fortau" eller skulder på sidene, men hvor rulleskiløperen befant seg eksakt vet vi ikke.

Uansett, kanskje slike som driver trening langs trafikkerte steder også bør tenke på "vegtrafikkloven" om å vise aktsomhet.

Jeg synes det i alle fall er vanskelig å klandre sjåføren i utgangspunktet (med mindre det dukker opp evt. vitner og info. om uaktsom oppførsel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike tunneler finner du særlig over hele vestlandet og det er fullt lovlig å gå eller sykle i gjennom de aller fleste av denne typen som er avbildet. Hvis kjøretøy ikke har sikt så må man senke farten eller stoppe opp. De myke trafikkantene har en stor egeninteresse av å vise ekstra aktsomhet og betvile om de er sett, men påkjørsel bakfra (som dette tilfellet ser ut til å være) vil sannsynlig utelukkende være uaktomhet fra bakerste kjøretøy.

Tragisk og mest sannsynlig en ulykke og uaktsomhet (som mange ulykker er).

Lenke til kommentar

Hos Trygg trafikk sine «Rulleskivettregler» skriver de at om du går på rulleski, så skal benytte høyre side av veien. Men samtidig så skriver de at rulleski betegnes som gående og da skal benytte VENSTRE side av veien. 
Rent praktisk så er jeg usikker på hva som er mest fornuftig..

Personlig så mener jeg at rulleski brukerenover hodet ikke skal ferdes på hovedveier. Da de er til en så stor fare for seg selv. Hvis de så absolutt skal ferdes på veien, så mener jeg de burde betraktes som syklister og ikke gående. For bilister må uansett i en forbikjøring av en som går på rulleski ut i motgående kjørefelt for å unngå at stavene skal kunne treffe bilen ved passering. Noe man hovedsakelig ikke er nødt til når man passerer gående. Og da som syklist kommer påbud om reflekser og lys om du skal ferdes på veier. 
Nå vet ikke jeg om en rød refleks bak på hjelmen og eller en refleksvest hadde reddet livet til denne stakkars jenta... med tanke på at hun ble truffet inne i en mørk tunnel. 

Jeg er selv tungbil kjører, og har da også selvfølgelig medlidenhet med sjåføren her, som kan ende opp med å miste både førerkort og jobb. Og i værste tilfelle bli dømt for uaktsom ha voldt en annens død og inntil 6 år i fengsel.

Tungbil kjørere kjører rundt med en kjempe risiko for å få livet snudd opp ned hvis de skulle være så uheldige å bli innblandet i en ulykke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...