Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når man bytte batteri i bruktbil


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpte bruktbil i fjør som er mercedes b klass 2006 modell. Jeg hører fra det tidligere eier at han har bytet bateri i vår 2020. Jeg lurer på hvor mye koster den nye batteri og er det lurt å bytte og montere nye batteri i det neste servie som kommmer om to månder ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, peterjohn said:

Hei, jeg har kjøpte bruktbil i fjør som er mercedes b klass 2006 modell. Jeg hører fra det tidligere eier at han har bytet bateri i vår 2020. Jeg lurer på hvor mye koster den nye batteri og er det lurt å bytte og montere nye batteri i det neste servie som kommmer om to månder ? 

Om batteriet ble byttet for bare noen år siden og fortsatt fungerer er det ingen grunn til å bytte det igjen.

Batterier varer gjerne 7-10 år om det ikke er noe feil med bilen som skader det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bør også nevnes; Nyere moderne biler kan trenge programmering for at bilen ikke skal over- eller underlade. Bilen må altså vite alderen på batteriet for å vite hvilken ladeprofil den skal benytte. Bytter du batteri selv uten å programmere dette inn med OBD så kan du risikere at det nye batteriet var kun 1-2 år (men det skal ikke være noen risiko mtp brannfare etc. å ikke programmere inn alderen).

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 minutter siden):

Batteri byttes når det blir dårlig/slutter å fungere. Hvor lang tid det tar avhenger av mange forskjellige ting... 

På BMW legges det en feilkode som ikke vises for bruker om anbefalt bytte. Hadde det på min  som var 10 år gammel uten at start var noe problem. Byttet batteri bare for å slippe træl og når jeg tester batteriet med en tester så får jeg opp at det er dårlig og bør skiftes (400 ish cca av 850). Å koste på 1500kr hvert tiende år i stede for å stå med start vansker å måtte ringe NAF var verdt det i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...