Jump to content
nightowl

Gammel Stihl MS 181 C-BE med dårlig motorkraft, men god kompresjon [LØST]

Recommended Posts

Har en gammel svak Stihl-motorsag som jeg ikke helt skjønner meg på (MS 181 C-BE). Den er mye brukt så jeg antok at motoren i stor grad var utslitt. Men kompresjonstesten viser over 150 PSI (faktisk oppunder 160). Noe som i teorien forsåvidt kan stemme siden saga fortsatt er utrolig lettstartet. Og den går like fint og stabilt som ei ny sag. (Mye pga. rengjort forgasser med nye pakninger/membraner).

Men likevel så mangler saga mye krefter. Det er som om halve motoren har forsvunnet. Den klarer knapt kappe opp middels stor ved. På en litt større tømmerstokk (ca 25 cm diameter) trengte den over ett minutt på å komme igjennom og jeg kunne ikke hvile sverdet/saga på stokken når jeg kappet ellers stoppet kjedet.

Ingen ekstra røyk ved bruk. Ikke mager/"lean" luft-bensin blanding siden kjedet roer seg raskt etter jeg slipper gassen. Heller ikke rik/"rich" blanding som gjør at saga høres ut som den drukner. (Allerede køddet mye med forgasserjustering og har funnet beste punktet hvor saga går best - omtrent lik innstilling som i brukermanualen.)

Kjedet er skarpt og i orden, smøringen fungerer OK ....

Skrudde av og tittet på/inni potta for ikke lenge siden, så ut til å være OK. Var ikke tettet igjen såvidt jeg kan huske.

ÈN ting jeg har lagt merke til: Det virket å være mer sot/karbonavleiringer i denne saga enn det jeg har sett på andre sager. Årsaken er antagelig at eier har brukt billig syntetisk totaktsolje, ikke helsyntetisk. I hvertfall syns jeg eksosporten hadde vel mye drit i åpningen.

Vet ikke hva jeg skal sjekke nå. Er clueless.

Edited by nightowl

Share this post


Link to post

Kan det være mye sot i eksosen? Har du prøvd å blåse gjennom eksospotten, om det er mye motstand der? Jeg bare tenker høyt her nå.
En ting jeg har hatt stor suksess med er å bruke QMI småmotorbehandling på slike småmotorer. Nå har jo du sjekket mye som denne behandlingen normalt hjelper best på (dårlig kompresjon, korrosjon i sylinder, hengende stempelringer), men som et generelt tips på småmotorer kan denne være grei å bruke. Dryppes inn i innsuget. Har fått en tildels voldsom forbedring med å bruke denne på ymes 2t og noen 4t også.

Share this post


Link to post

Har faktisk tenkt mye på QMI's småmotorbehandling etter å ha lært om SeaFoam, sett videoer og lest hvilke ingredienser som brukes. Men er ikke slike forhandlere her jeg bor så har blåst over.

Tett potte eller ikke er det jeg er mest usikker på nå - jeg må få sjekket det èn gang til. Tenkte også å skru ut tennpluggen igjen og titte med minikamera nedi der. Kanskje jeg lærer noe da.

Share this post


Link to post

Det kan faktisk være tett potte, ville ikke være helt ulogisk med de problemene du nevner. Pusteproblemer.
QMI-en er ikke en rengjøringsvæske slik den klassiske SeaFoam er, iallefall slik jeg har forstått produktene, men en behandling etter at motor er ren, men fremdeles f.eks har trøbbel med friksjon / korrosjon.
Feks en gammel gressklipper med B&S, gikk forsåvidt helt greit men kanskje litt lite futt og litt høyt forbruk. Ikke noe feil som jeg kunne finne, alt virket greit igrunn. Behandlet den, til naboens irritasjon (det røyker noe jæ...), fikk "ny" gressklipper, som varte en halvtime lenger på tanken.
En annen ting: Har du dobbelsjekket at du har rett plugg, og en relativt ny plugg, type NGK eller tilsvarende kvalitet? Ser at det snakkes om defekt coil på disse, men finner ikke noe om dårlig coil/kabel..

Share this post


Link to post

Generelt sett på 2t så er sot i potte og eksosporten drepen for effekten. Det vil også gi høyere kompresjon. Og er det mye sot så nytter det ikke med noe puslete drivstofftilsetning. Da må ting demonteres for å mekanisk fjernes med fil, dremel e.l. eller man må bytte ut ting.

Share this post


Link to post
nightowl skrev (1 time siden):

Men likevel så mangler saga mye krefter. Det er som om halve motoren har forsvunnet. Den klarer knapt kappe opp middels stor ved. På en litt større tømmerstokk (ca 25 cm diameter) trengte den over ett minutt på å komme igjennom og jeg kunne ikke hvile sverdet/saga på stokken når jeg kappet ellers stoppet kjedet.

Kan være clutchen som er nært utslitt. Ser den skal koble inn ved litt over 3000 rpm og siden du beskriver at motoren ser ut til å være i orden bør ikke kjedet stoppe ved kontakt mot stokken.

https://www.lilredbarn.net/Stihl-MS-181-C-Clutch-s/29570.htm

Sitat

The Stihl MS 181 C clutch is disengaged until the saw reaches approximately 3,000 rpm. When the saws starts to pick up speed (usually around 3300-3500 rpm), the clutch spring gives way [relaxes] and the clutch shoes make contact with the sprocket to drive the chain saw chain.

The Stihl MS 181 C Chainsaw Clutch will eventually become worn out from normal use. The shoes will wear down, the clutch spring or springs will become weak or broken, or the spider becomes worn out. When these things occur, the clutch will need to be replaced

 

Share this post


Link to post
NoBo skrev (1 minutt siden):

Kan være clutchen som er nært utslitt. Ser den skal koble inn ved litt over 3000 rpm og siden du beskriver at motoren ser ut til å være i orden bør ikke kjedet stoppe ved kontakt mot stokken.

https://www.lilredbarn.net/Stihl-MS-181-C-Clutch-s/29570.htm

Det gikk så tungt at saga hadde problemer med å komme igjennom. Altså motoren slet veldig hvis det ble for mye motstand / vekt på sverdet.

Share this post


Link to post

Tok av potta og sjekket den, men var rimelig åpen - ingen blokkeringer.

Eksosporten derimot .. her ble jeg tatt litt på senga (før-bilde):

Record_01.avi_20220803_172007_646.jpg.156627935fd146ce40f819f52317802c.jpg

Jeg burde sjekket dette før jeg opprettet tråden.

Jeg husket nok feil eller så registrerte jeg ikke hvor ille det var forrige gang jeg raskt tittet inni der.

Etter-bilde:

IMG_20220803_171738999.thumb.jpg.52bac58651a04505bb6464e9683a8353.jpg

Fikk skrapet og blåst bort mesteparten. Men noen små løse biter vil sikkert bli sugd inn neste gang saga startes.

Har ikke sverd eller kjede for denne saga tilgjengelig akkurat nå, så testing blir en annen dag. Men er noe mer optimist nå.

Kommer en oppdatering etter den er prøvekjørt. 😄

Share this post


Link to post

Gjerne rengjør kjølefinnene på sylinderen også. Når den går varm vil den bli veldig lat og kan i verste tilfelle skjære sylinderen.

Share this post


Link to post
kremt skrev (1 minutt siden):

Gjerne rengjør kjølefinnene på sylinderen også. Når den går varm vil den bli veldig lat og kan i verste tilfelle skjære sylinderen.

Det tenkte jeg ikke en gang på! Men det er jo helt selvsagt. 🙂👍

sedsberg skrev (Akkurat nå):

Du bør absolutt polere og få eksosporten så glatt som overhode mulig. Hvis ikke vil den sote ganske fort igjen.

Notert! 🙂

Share this post


Link to post

Fikk lånt meg sverd+kjede og testkjørt. Saga er i orden igjen!😃 

Jeg har nok undervurdert og ikke tatt det særlig seriøst at møkk i eksosporten kan påvirke. ("Det er jo bare møkk, motoren klarer vel å blåse ut det som er i veien ..") I tillegg antok jeg bare at den lille åpningen som var der var mer enn nok. ("Det er jo så liten motor. Den trenger ikke mer ..") Jeg testet bare kompresjonen for å bekrefte hypotesen min om at jeg måtte bytte stempelringer og/eller stempel ..

Vel. Man lærer noe hver dag.

Takk for alle svar!

Edited by nightowl
  • Like 1

Share this post


Link to post

Eksosen er alfa&omega på totaktere. Den gjør mer enn å bare fjerne eksos. Man kan også i de fleste tilfeller hnte ut ganske betydelig større effekt ved å file porten større. Men det går selvsagt på bekostning av andre ting. F.eks. levetid.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (22 minutter siden):

Eksosen er alfa&omega på totaktere. Den gjør mer enn å bare fjerne eksos. Man kan også i de fleste tilfeller hnte ut ganske betydelig større effekt ved å file porten større. Men det går selvsagt på bekostning av andre ting. F.eks. levetid.

Dette er det som kalles porting på engelsk? Har lest litt om det. 😀

Share this post


Link to post

Skjønner. 🙂 

Det måtte jo blitt på ei skrapsag man fra før nesten gir f i. I hvertfall når man fortsatt er n00b.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (1 time siden):

Men det går selvsagt på bekostning av andre ting. F.eks. levetid.

Hvor mange sliter egentlig ut en Stihl i løpet av levetiden sin?Stemmer for heftig porting. Det finnes ganske stort miljø for det faktisk, finnes mye bra info på nett.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...