Gå til innhold

Hurtigbåter i Nordland får batterier på 25 tonn: – Det finnes en smertegrense, men vi er ikke der ennå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OlaML skrev (2 timer siden):

Hadde vært kjekt om hurtigbåten fikk en elektrisk renessanse. Kanskje kunne vi fått flere ruter, i tillegg til å bytte ut de vi har i dag? Gjenåpning av Bergen - Stavanger?

Det fine med båter/skip er at det lett og ikke særlig dyrt å skifte til batteri /hydrogen på eksisterende skip. Gjort på to uker om godt planlagt. Samme med fly, Bombardier Q400 til elmotorer, batteri eller hybrid.

Personbiler blir de siste til å bli elektrifisert på verdensbasis! 

Flott utvikling i Norge. Viktig også å teste ut hydrogen, så får vi se!

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at Brødrene Aa vil være med på et hydrogenprosjekt, selv om de mener at batterier er en bedre løsning. Det betyr vel at det er bra med penger å hente, og at myndighetene får presentert et falskt drømmebilde fra  hydrogenlobbyistene. Det er synd at så mye offentlige midler går med til slikt  Men det er ihvertfall ærlig av Aa å si fra. 

Jeg savner ellers  en vurdering fra Aa av batteribytte underveis. Jeg har tro på det for de lengste rutene.

Endret av J-Å
  • Liker 6
Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det viktig, så lenge det går greit med batterier? Hvor viktig har det vært å teste ut hydrogen personbiler i Norge?

Hydrogenbiler er dødfødt.

Minimalt med subsidiepenger har i realiteten gått til hydrogenbiler selv om ordningene er generøse. Men med ca 100 hydrogenbiler i Norge er det ikke mulig å kaste bort store penger (millioner i subsidier mot flere titalls milliarder for elbiler).

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (14 timer siden):

Hydrogenbiler er dødfødt.

Minimalt med subsidiepenger har i realiteten gått til hydrogenbiler selv om ordningene er generøse. Men med ca 100 hydrogenbiler i Norge er det ikke mulig å kaste bort store penger (millioner i subsidier mot flere titalls milliarder for elbiler).

Det gikk bort over 1 million per hydrogenbil bare til fyllestasjoner. I motsetning til pengene som gikk til støtte til hurtigladere som er i bruk idag og har ført til stor utvikling så er pengene til hydrogenstasjonene tapt.

Den eneste "nytten" var at elbilutviklingen ble forsinket noen år ved å så tvil om hva som var fremtidens løsning, og at man brukte opp offentlige støttepenger slik at de ikke gikk til ladeinfrastruktur.

Men vi har jo lært en del av dette.  Spørsmålet er om politikere bruker denne kunnskapen eller lytter blindt til hydrogenlobbyen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Hvorfor bytte ut noe som går på diesel og gass som fungerer helt fint? Her bør billigste løsning og avtale velges.

Vel alle organisasjoner blir etterhvert målt etter CO2 utslipp, og hurtigbåtene bidrar mye for fylkeskommunene. Etterhvert som elbusser og elferger blir det vanlige, skiller dieseldrevne hurtigbåter seg enda mer ut, og det er fare for at tilbudet kan forsvinne mange steder hvis de ikke får ned utslippene. Allerede er hurtigbåter begynt å bli "luksus", siden ferger og busser er blitt billigere (mer subsidiert). 

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Det gikk bort over 1 million per hydrogenbil bare til fyllestasjoner. I motsetning til pengene som gikk til støtte til hurtigladere som er i bruk idag og har ført til stor utvikling så er pengene til hydrogenstasjonene tapt.

Den eneste "nytten" var at elbilutviklingen ble forsinket noen år ved å så tvil om hva som var fremtidens løsning, og at man brukte opp offentlige støttepenger slik at de ikke gikk til ladeinfrastruktur.

Men vi har jo lært en del av dette.  Spørsmålet er om politikere bruker denne kunnskapen eller lytter blindt til hydrogenlobbyen.

Det dreier seg fortsatt om småpenger selv om det er penger som er misbrukt/kastet bort. Hydrogenbiler er ingen vei å gå. Det betyr på ingen måte at annen bruk av hydrogen innen transport ikke er fornuftig.

Kort sagt så er batterier som oftest å foretrekke (selv om de er dyre og tunge). Men det er opplagte oppgaver der batterier ikke strekker til (som langdistanse fly og mye annet).

 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Det betyr på ingen måte at annen bruk av hydrogen innen transport ikke er fornuftig.

Men du mener altså at det er fornuftig å bruke forskningsmidler på hydrogendrevne hurtigbåter?  Det er allerede brukt mye penger på hydrogendrevne ferger. En ferge. "Hydra" skulle etter planen  rigges med LH2 utstyr, selv om den går i et samband som går greit med batterier. Dette skulle være for å skaffe erfaring for andre fergesamband. Men så valgte man altså en annen teknologi, trykksatt H2 for Vestfjorden. Dermed er ingen samband aktuelle for den teknologien man skal  teste på "Hydra". Hvis det blir noe av da.    Og før de nye fergene for Vestfjorden er på plass, vil antagelig batterier (med batteribytte?) være beste løsning der. Bare vent og se, de fergene kommer til å bli forberedt for store batteripakker med byttemulighet, selv om myndighetene inntil videre har låst teknologien til hydrogen.

Så skal man støtte hydrogenteknologi, må man velge områder hvor det er mindre risiko for å bli utkonkurrert underveis. Mest sannsynlig vil ikke rent hydrogen få noen betydning i skipsfart, men ammoniakk for frakteskip - , og LOHC for passasjerskip i internasjonal fart, det er viktige områder. 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (49 minutter siden):

Men du mener altså at det er fornuftig å bruke forskningsmidler på hydrogendrevne hurtigbåter?  Det er allerede brukt mye penger på hydrogendrevne ferger. En ferge. "Hydra" skulle etter planen  rigges med LH2 utstyr, selv om den går i et samband som går greit med batterier. Dette skulle være for å skaffe erfaring for andre fergesamband. Men så valgte man altså en annen teknologi, trykksatt H2 for Vestfjorden. Dermed er ingen samband aktuelle for den teknologien man skal  teste på "Hydra". Hvis det blir noe av da.    Og før de nye fergene for Vestfjorden er på plass, vil antagelig batterier (med batteribytte?) være beste løsning der. Bare vent og se, de fergene kommer til å bli forberedt for store batteripakker med byttemulighet, selv om myndighetene inntil videre har låst teknologien til hydrogen.

Så skal man støtte hydrogenteknologi, må man velge områder hvor det er mindre risiko for å bli utkonkurrert underveis. Mest sannsynlig vil ikke rent hydrogen få noen betydning i skipsfart, men ammoniakk for frakteskip - , og LOHC for passasjerskip i internasjonal fart, det er viktige områder. 

Må være slitsomt å ha en nær religiøs motstand mot hydrogen! Så langt er det brukt minimalt med offentlige penger på hydrogen knyttet til skip/ferjer. At man prøver også med hydrogen i tillegg til batterier er helt naturlig. Så langt ser det ut å være en langt større interesse for hydrogentog i stedet for battertog rundt i verden. Ting vil endre seg over tid. Batterier blir billigere og lettere og hydrogen vil bli mye billigere og langt mer tilgjengelig. Bare fremtiden vil vise hva som er best hvor.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Må være slitsomt å ha en nær religiøs motstand mot hydrogen! 

Jo, litt tungt er det. Men jeg finner trøst i noen gode prosjekter.

https://grontskipsfartsprogram.no/pilotprosjekt/ammoniakk-som-drivstoff-pa-et-tankskip-i-global-skipsfart/

https://grontskipsfartsprogram.no/pilotprosjekt/infrastruktur-for-flytende-organisk-hydrogenbaerer-lohc/

6 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Så langt ser det ut å være en langt større interesse for hydrogentog i stedet for battertog rundt i verden.

Ja, i sin tid var det stor interesse for hydrogenluftskip også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 29.7.2022 den 12.34):

Hehe, 20 tonn batterier i en Q400 med en total lastekapasitet på 8700 Kg.
Det blir fint 🙂

 

Hvor har du de 20 tonnene fra? Merkelig kommentar. Kanskje bedre å ikke skrive noe? Tror du batteriet i en Tesla også veier 20 tonn, altså alle batterier veier 20 tonn? I tillegg pekte jeg på hybridfly der drivstoffet veier ca en tredjedel av jetfuel.

De Havilland og ZeroAvia planlegger alleredet i år å ha en Q400 i luften basert på hydrogen (brenselceller og elmotorer og noe batteri). På sikt skal nye Q400 baseres på ny teknologi og en vil kunne kjøpe sett for ombygging av eksisterende Q400.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Hvor har du de 20 tonnene fra? Merkelig kommentar. Kanskje bedre å ikke skrive noe? Tror du batteriet i en Tesla også veier 20 tonn, altså alle batterier veier 20 tonn? I tillegg pekte jeg på hybridfly der drivstoffet veier ca en tredjedel av jetfuel.

De Haviland og ZeroAvia planlegger alleredet i år å ha en Q400 i luften basert på hydrogen (brenselceller og elmotorer og noe batteri). På sikt skal nye Q400 baseres på ny teknologi og en vil kunne kjøpe sett for ombygging av eksisterende Q400.

Å fly en Q400 fra Oslo til Bergen vil kreve en batteripakke med en vekt på 20 tonn.
En -737-800 vil kreve en batteripakke på 35 tonn på den samme strekningen.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 29.7.2022 den 16.58):

Men du mener altså at det er fornuftig å bruke forskningsmidler på hydrogendrevne hurtigbåter?

Selvfølgelig er det det, så lenge interessen for slikt er globalt, så gir det mye potensial kunnskap innad i landet ved å støtte morgendagens teknologi. Hydrogen i hurtigbåter er selvfølgelig med der selv om noen av dem kanskje kan løses med batterier alene. 

 

J-Å skrev (På 29.7.2022 den 16.58):

En ferge. "Hydra" skulle etter planen  rigges med LH2 utstyr, selv om den går i et samband som går greit med batterier. Dette skulle være for å skaffe erfaring for andre fergesamband. Men så valgte man altså en annen teknologi, trykksatt H2 for Vestfjorden. Dermed er ingen samband aktuelle for den teknologien man skal  teste på "Hydra". Hvis det blir noe av da. 

MS Hydra vil nok være nok så viktig slik MS Ampere var i sin tid. Begge teknologiene bygges det kunnskap om og vil eksporteres ut globalt sett. MS Hydra fikk sine brenselceller levert tidligere i år, så aner ikke hva du sikter til angående siste setning. 

 

J-Å skrev (På 29.7.2022 den 16.58):

Og før de nye fergene for Vestfjorden er på plass, vil antagelig batterier (med batteribytte?) være beste løsning der. Bare vent og se, de fergene kommer til å bli forberedt for store batteripakker med byttemulighet, selv om myndighetene inntil videre har låst teknologien til hydrogen.

Hvorfor skal man vente å se? Test heller teknologien slik man tester all annen teknologi? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

 MS Hydra fikk sine brenselceller levert tidligere i år, så aner ikke hva du sikter til angående siste setning. 

Hydra ligger fortsatt på verftet i Ølen for installasjon av hydrogenutstyret, og har ennå ikke transportert en eneste passasjer med hydrogendrift. Men den ble likevel "Ship of the year" i fjor. 

 

3 hours ago, oophus said:

Hvorfor skal man vente å se? Test heller teknologien slik man tester all annen teknologi? 

Det jeg mente med "vent å se" var at selv om Torghatten lydig følger myndighetenes krav om hydrogendrift, så kommer de trolig til å ta høyde for at skipene kan tilpasses ren batteridrift. 

Å teste at man kan lage strøm av trykksatt hydrogen er egentlig ikke nødvendig. Det er bare interessant for å bygge opp en ulykkesstatistikk.  Det man eventuelt kunne testet var LOHC som reservedrivstoff. Det vil  ihvertfall innebære liten risiko for passasjerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Frank Olsen said:

Og hva slags fuel er det ?

Kryptonitt ?

 

Det siktes vel til LH2, som er betydelig lettere enn Jet A1, men det tar større plass.  Et fly er langt bedre egnet enn et skip for LH2. Det er en av de få anvendelsene hvor jeg synes det kan være fornuftig å se på rent hydrogen som drivstoff. Teknologien er forsåvidt kjent fra romraketter, bl.a. Saturn V. Men SpaceX bruker parafin (RP-1) og vurderer flytende metan (LCH4).

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...