Gå til innhold

Hjelp til utstyr


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

Jeg skal snart gå over til Nextgentel fra Telenor-fiber. Jeg har ikke lyst til å leie utstyr fra Nextgentel, og lurer på hva jeg trenger av utstyr? Klarer jeg meg helt uten utstyr fra Nextgentel eller må jeg ha noe? 

Jeg skal ikke ha tv på fiber fra Nextgentel. 

Hadde satt umåtelig stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette. 

kjejohan

Endret av kjejohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er en større bolig der man også har en hybel, så kan det være at mesh vil ha sine fordeler. Et spørsmål er her også om det er kablet forbindelse til hybelen.

Videre vil det også være et spørsmål om egne behov. Er man en avansert bruker, eller er det "noen enheter der vi surfer på nett og streamer litt på tv-en"?

Av produktene som er listet, er for så vidt Asus XT8 en mesh-løsning, men slik jeg tolker dette er dette én enkelt enhet, mens for at det skal være mesh kan man si at det minst må være to enheter. Dette er kanskje egentlig en enkeltenhet som er solgt for å bygge ut et eksisterende XT8-system med flere aksesspunkter, for i utgangspunktet selges ved dette som et sett med to enheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for hjelp så langt 👍

Jeg låner en Zyxel 8702 fra telenor og dem må leveres tilbake. Ellers er det en fiber-boks, ja. Denne blir værende. 

Jeg skal gå fra to abonnement til et, og ha hybelboer på samme nett som meg. Sparer ca 1000,- på dette i mnd, så kan godt bruke litt penger på oppsettet. Jeg har sett litt på XT8 fra Asus, og det frister. Jeg kan vel kjøpe to enkle i steden for settet på to? Blir billigere. 

Hvis jeg går for XT8, trenger jeg da kun kjøpe disse? Og da skal det gå knirkefritt? Noen som har erfaring med disse? 

Lenke til kommentar
14 hours ago, kjejohan said:

Hei igjen, og takk for hjelp så langt 👍

Jeg låner en Zyxel 8702 fra telenor og dem må leveres tilbake. Ellers er det en fiber-boks, ja. Denne blir værende. 

Jeg skal gå fra to abonnement til et, og ha hybelboer på samme nett som meg. Sparer ca 1000,- på dette i mnd, så kan godt bruke litt penger på oppsettet. Jeg har sett litt på XT8 fra Asus, og det frister. Jeg kan vel kjøpe to enkle i steden for settet på to? Blir billigere. 

Hvis jeg går for XT8, trenger jeg da kun kjøpe disse? Og da skal det gå knirkefritt? Noen som har erfaring med disse? 

Vil anta at det ikke skal være noe utfordring å koble to enkeltenheter opp mot hverandre. Kjøper man et sett er det riktignok sikkert litt mindre konfigurasjon, da slike sett gjerne har enhetene satt opp mot hverandre "ut av esken".

Selv gode erfaringer med Asus, og de har vært relativt flinke til å holde en del rutere oppdatert over tid. Spesifikasjonsmessig ser det jo ellers bra ut. Er nok også en type mesh-kit der man mest trolig klarer seg med to, ettersom det er en avansert wifi-implementasjon - dette i stedet for en del av de rimelige mesh-settene der det egentlig er en "enkel" wifi-implementasjon som fort gjør at man kan trenge 3 i stedet for 2 enheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...