Gå til innhold

EU-studie: En av fire nordmenn tror ikke klimaendringene er menneskeskapt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klima.jpg.d5ae4fe8b83526dbb1bb4d16cc63355f.jpg

Noxhaven skrev (2 timer siden):

Klarer du virkelig ikke søke deg frem til forskning om hvordan konsentrasjoner av CO2 påvirker global oppvarming som igjen påvirker klimaet? Jeg tror nesten ikke på deg..

En super basic film som forklarer klimagasser.. ekstremt lettfordøyelig innehold. Det krever kun 4 minutter av oppmerksomheten din. Se den og er det noe du ikke forstår eller lurer på eventuelt spør. Og om du ikke anser det som bevis for at konsentrasjoner av CO2 påvirker global oppvarming som igjen påvirker klimaet så må jeg spørre hva du egentlig anser for å være bevis? Hva er det du er ute etter? Det er vel ingen.. INGEN som i dag tviler på at CO2 påvirker klimaet?
Om noe har jeg sett folk sette spørsmål til om menneskelig tilført CO2 har utgjort en så stor andel at det påvirker klimaet.. men ingen betviler hvordan CO2 isolerer varme/stråling som øker temperaturen.

 

Jada, i en lukket beholder.

Det fant Svante Arrhenius ut allerede i 1896 men hvordan det oppfører seg i atmosfæren er det ingen som har klart å bevise.
Det vil si, det er muligens noen som påstår å funnet beviset i fjor:
Observational Evidence of Increasing Global Radiative Forcing - Kramer - 2021 - Geophysical Research Letters - Wiley Online Library

Men hvor høy sensitiviteten er ved en dobling av CO2-konsentrasjonen til 760 ppm er det ingen som vet.
Sannsynligvis mindre enn en halv grad.

Klima.jpg

Climate-Sensitivity-Value-Estimates-Update.jpg

Endret av Frank Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Klarer du virkelig ikke søke deg frem til forskning om hvordan konsentrasjoner av CO2 påvirker global oppvarming som igjen påvirker klimaet? Jeg tror nesten ikke på deg..

En super basic film som forklarer klimagasser.. ekstremt lettfordøyelig innehold. Det krever kun 4 minutter av oppmerksomheten din. Se den og er det noe du ikke forstår eller lurer på eventuelt spør. Og om du ikke anser det som bevis for at konsentrasjoner av CO2 påvirker global oppvarming som igjen påvirker klimaet så må jeg spørre hva du egentlig anser for å være bevis? Hva er det du er ute etter? Det er vel ingen.. INGEN som i dag tviler på at CO2 påvirker klimaet?
Om noe har jeg sett folk sette spørsmål til om menneskelig tilført CO2 har utgjort en så stor andel at det påvirker klimaet.. men ingen betviler hvordan CO2 isolerer varme/stråling som øker temperaturen.

 

Et forsøk som ikke tar hensyn til verken spesifikk varmekapasitet eller masse? Er det bevis? 

Ellers så oppsummerer artikkelen til Frank Olsen min viten om dette. Det har aldri vert mulig å måle direkte endring i forskjell mellom utgående og inngående varme til planeten vår som viser endring pga co2.

Det som også er svært rart er at co2 innhold har variert mellom 180 og ca 300ppm. Da spør jeg hvorfor økte co2 innhold når jorden var iskald og vegetasjon var sulteforet på co2?  Hvorfor ble ikke jorden bare kaldere og kaldere? Hvorfor stoppet co2 på 300ppm? Den burde ha bidratt til økende temperatur, utgassing fra et hav med økende temperatur.

Hvorfor fikk vi ikke termisk run avay når co2 innhold var 5-6000ppm. Så vidt jeg vet overlevde både planeten og vannet .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

To ting er åpenbart.

1) Klimaendringene er i stor grad menneskeskapte, og
2) Det er ingenting Norge kan gjøre med det, og derfor bør vi heller ikke forsøke, med mindre de største utslippskildene kommer til enighet.

Kina og USA slipper ut nesten 43%. Disse to må først komme til enighet.
Deretter kan man ta med India, Russland, Japan og Tyskland, så har man kommet til 60%.
Så kan avtalen igjen utvides gradvis til topp 15 land som slipper ut 75% osv.

Norge ligger på 64 plass med 0,12% av verdens utslipp. Det spiller ingen rolle om vi har høye utslipp per capita. Vi kan gjøre "common sense" tiltak som å investere i mer grønn strømproduksjon fordi det også er i vår egeninteresse, men å forvente at bittesmå land med marginal påvirkning skal gå først, er tåpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...