Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gammelt og nytt styre i borettslaget.


Gjest 28f06...803

Anbefalte innlegg

Gjest 28f06...803

 

På generalforsamlingen i borettslaget den 19. mai, ble det avholdt valg på styremedlemmer.

To fra det gamle styret ble med videre, og det ble valgt inn 3 nye styremedlemmer og 2 nye varamedlemmer.

24. mai (altså én uke etter generalforsamlingen) trer det nye styret sammen i sitt første møte.

Men... Det viser seg at det gamle styret faktisk har hatt et styremøte, bare et par timer før det nye styret trådte sammen. Her har det gamle styret behandlet og vedtatt saker i borettslaget! Til og med skrevet protokoll!

Det nye styret fikk ikke vite noen ting om dette, i sitt styremøte.

 

Spørsmål:

·       Kan det gamle styret behandle og vedta saker etter at et nytt styre ble valgt på generalforsamlingen?

·       Er det slik at det gamle styret virker helt frem til første styremøte med det nye styret?

 

Anonymous poster hash: 28f06...803

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I borettslagsloven er det så vidt jeg kan se ikke regulert. I aksjeloven § 6-6 er det bestemt at vervet opphører ved opphøret av generalforsamlingen det året tjenestetiden utløper. Jeg er ganske sikker på at aksjeloven her reflekterer grunnleggende selskaps- og foreningsrettslige prinsipper, og at det gamle styret ikke lengre har noen myndighet straks generalforsamlingen er avsluttet. 

Rent praktisk: Jeg ville anbefalt at det nye styret protokollfører at de beslutningene ikke gjelder, og så fattet nye beslutninger. 

Dersom det er gjort uopprettelig skade på noen måte, så bør nytt styre vurdere å saksøke for erstatning dersom borettslaget har lidt et tap. Hvis ikke, så tror jeg alt man kan gjøre er å le av hvor uproffe det gamle styret er. 

Som andelseier, og som styremedlem, tror jeg kanskje jeg dette hadde gjort meg usikker nok på egnetheten til de aktuelle styremedlemmene at jeg hadde bedt om at de av dem som fortsatt sittes avsettes. For dette er helt utrolig uskjønsomt, uansett lov eller ikke. Men det kommer jo litt an på både den generelle "temperaturen" i laget, og om det finnes alternative kandidater. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, Guest 28f06...803 said:

 

På generalforsamlingen i borettslaget den 19. mai, ble det avholdt valg på styremedlemmer.

To fra det gamle styret ble med videre, og det ble valgt inn 3 nye styremedlemmer og 2 nye varamedlemmer.

24. mai (altså én uke etter generalforsamlingen) trer det nye styret sammen i sitt første møte.

Men... Det viser seg at det gamle styret faktisk har hatt et styremøte, bare et par timer før det nye styret trådte sammen. Her har det gamle styret behandlet og vedtatt saker i borettslaget! Til og med skrevet protokoll!

Det nye styret fikk ikke vite noen ting om dette, i sitt styremøte.

 

Spørsmål:

·       Kan det gamle styret behandle og vedta saker etter at et nytt styre ble valgt på generalforsamlingen?

·       Er det slik at det gamle styret virker helt frem til første styremøte med det nye styret?

 

Anonymous poster hash: 28f06...803

Jeg er enig med Brun at det virker rotete, men så undres jeg - er noen uenig i vedtakene som ble gjort? Dvs ble vedtak gjort som styret nå er uenig i, eller er alle enig uansett slik at hva man egentlig diskuterer er formalia? Mulig jeg er hakket for pragmatisk, men hvis ingen er uenig i vedtakene så er det vel lettest å heller lage en sak hvor retningslinjer for fremtidig styrearbeid vedtas, enn å terpe på saken viderè?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/27/2022 at 2:38 PM, Guest 28f06...803 said:

Kan det gamle styret behandle og vedta saker etter at et nytt styre ble valgt på generalforsamlingen?

Er det slik at det gamle styret virker helt frem til første styremøte med det nye styret?

Borettslagsloven sier ikke noe om tidspunkter som Herr Brun nevner, så utgangspunktet må være at når Generalforsamlingen har valgt et nytt styre så det den avgjørelsen som gjelder. Det nye styret må være gyldig fra da generalforsamlingen ble avsluttet. Det vil ta noe tid før det nye styret blir registrert i Brønnøysund etc, men det kan ikke være noen tvil om at når generalforsamlingen har valgt et nytt styre så er det opp til det nye styret å ta avgjørelsene.

Styret er ansvarlig for driften av borettslag og kan ta alle de avgjørelsene de finner nødvendig, så lenge det ikke er noe som krever godkjennelse av generalforsamlingen. Et nytt styre kan oppheve tidligere vedtak som gamle styrer har gjort.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er alminnelig parlamentarisk prosedyre at beslutninger som tas i et møte trer i kraft når det møtet er hevet (ikke med én gang), med mindre møtet bestemmer noe annet. Det bestående styret opphørte å eksistere da generalforsamlingen ble hevet, og kan da ikke gjøre noe som helst. 

Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner. Det bestående styret er legitimert til å opptre på vegne av borettslaget frem til det er registrert nytt styre i Foretaksregisteret (fordi alle som forholder seg til Foretaksregisteret anses å opptre i god tro, foretaksregisterloven § 10-1). Man har altså en periode fra det nye styret er valgt og frem til valget er registrert og kunngjort, hvor det gamle styret kan forplikte borettslaget. Dette kan sies å være en ekstrem form for forretningsministerium. 

Det formelt riktige å gjøre er at det nye styret innkaller til styremøte, og enten godkjenner eller forkaster det gamle styrets avgjørelser fra dette møtet. Det er ingen rettslig relevant tvil om at det gamle styret ikke hadde noen rett til å treffe vedtak, men tvilen bør ryddes av veien uansett. 

Legitimasjonsproblemet jeg beskrev over vil være relevant hvis det gamle styret traff vedtak som påvirker godtroende tredjemann, som f.eks. revisor, leverandør, ansatte, eller lignende. Man kan da komme i den posisjon at borettslaget må respektere situasjonen og ikke kan gå tilbake på den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...