Gå til innhold

Offentlig tjenestepensjon


Nedward

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte beite og komme meg inn i offentlig sektor. Fortrinnsvis en kommunal jobb.
 

Det jeg lurer på er hvordan pensjon fungerer i kommunen. Har prøvd å bli klok ved å lese på KLP.no men finner ikke noe konkret. Jeg forstår det slik at man ikke får verdens største avkastning der. Men at det settes inn et sted.ellom 15 og 20% av lønna. 

Er det forskjellige satser på forskjellige stillinger i den samme kommunen, eller er det kun mellom de forskjellige kommunene det er forskjell?

Er det slik at jeg ikke i det hele tatt kan påvirke investeringsvlg, slik jeg kan med pensjonen min fra privat sektor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ansatt stemmer det at det trekkes 2 % av lønnen til pensjonssparing. I tillegg spytter arbeidsgiver inn ca. 15-20 %. Hele den summen går ikke utelukkende til pensjonssparing, men skal også dekke andre ting som fast/midlertidig uførepensjon, etterlattepensjon, eventuelle andre forsikringer, AFP, administrasjonskostnader, osv.

Det er ikke forskjellige satser fra en stilling til en annen og man har ingen mulighet til å påvirke investeringsvalgene. Så vidt jeg har forstått så er det heller ikke forskjell fra en kommune til en annen. Dersom man har opptjening i statens pensjonskasse (SPK) også, så samarbeider SPK og KLP og samkjører hele den offentlige tjenestepensjonen man måtte ha.

Hva du faktisk ender opp med å få i pensjon avhenger av en rekke faktorer og om det er lenge til du skal gå av med pensjon så er det ikke sikkert det som gjelder i dag fremdeles vil gjelde. Men det som gjelder i dag, om man er født senere enn 1962, er at man skal sitte igjen med ca. 2/3 av sluttlønn om man går av ved 67 år. Går man av tidligere får man mindre og går man av senere får man mer. Det kan være verdt å merke seg at offentlig tjenestepensjon er en livsvarig ytelse, i motsetning til en del private tjenestepensjoner som ofte bare varer en gitt periode (for eksempel 10 år).

Edit: Det kom ny ordning fra og med 2020. Se her for mer informasjon: For deg som er ung og får tjenestepensjon i 2020 eller senere - KLP.no

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (15 minutter siden):

 Men det som gjelder i dag, om man er født senere enn 1962, er at man skal sitte igjen med ca. 2/3 av sluttlønn om man går av ved 67 år. 

Nei, det du beskriver ligner mer på gammel ordning for de som er født før den datoen, bortsatt fra at det også forutsetter minst 30 års ansettelse å få så høy ytelse.

Er du født senere enn 1962 får du en pensjon som ligner mer på privat innskuddspensjon. https://www.finansportalen.no/pensjon/ny-offentlig-tjenestepensjon

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet for et forsikringsselskap for noen få år siden var det snakk om at stadig flere deler av offentlig sektor går fra ytelsespensjon til innskuddspensjon. Men om det gjelder der du tenker å søke deg jobb vet jeg selvsagt ikke. Men det betyr at du risikerer at pensjonsordningen din endres uten at du egentlig har noe du skal ha sagt i den saken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...