fluffykattepus Skrevet tirsdag kl 09:07 Skrevet tirsdag kl 09:07 (endret) 1 hour ago, IT_Fyr said: Er dette fakturering, eller er du ansatt på Norsk kontrakt? Selskapet bruker remote.com som "Employer of Record", så på papiret er jeg ansatt hos "REMOTE TECHNOLOGY NORWAY AS". I praksis oppleves det ganske likt som å ha en Norsk arbeidsgiver. Før denne stillingen jobbet jeg for en annen startup fra samme område, men var da oppført som kontraktarbeider, hvilket betydde at skatt ikke ble trukket fra lønningen automatisk og at arbeidsforholdet ikke ble registrert hos skatteetaten. En festlig konsekvens av sistnevnte var at banken ikke kunne hente informasjon om inntekt. 1 hour ago, IT_Fyr said: Kan du si noe om arbeidsgiver eller hvordan du fikk denne rollen? Arbeidsgiver er en typisk ML/AI startup fra SF-området. Måten jeg fikk rollen var ved å tilbringe mye tid i ML-Discord-kanaler hvor jeg postet ting jeg gjorde på fritiden. En type fra selskapet som jeg kun hadde hatt begrensede interaksjoner med sendte en DM og spurte om jeg var interessert i å intervjue hos dem. Siden jeg allerede skulle på jobbreise til bay-området dro jeg innom kontoret deres og tok noen kodeintervuer, og resten er historie. Rollen jeg hadde før denne fikk jeg på lignende vis ved å poste tweets om fritidsprosjekter jeg hadde jobbet med. Om noen er interessert i å få en slik rolle ville jeg sterkt anbefalt å poste på twitter. Endret tirsdag kl 09:09 av fluffykattepus 5
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 14:38 Skrevet tirsdag kl 14:38 fluffykattepus skrev (5 timer siden): Selskapet bruker remote.com som "Employer of Record", så på papiret er jeg ansatt hos "REMOTE TECHNOLOGY NORWAY AS". I praksis oppleves det ganske likt som å ha en Norsk arbeidsgiver. Før denne stillingen jobbet jeg for en annen startup fra samme område, men var da oppført som kontraktarbeider, hvilket betydde at skatt ikke ble trukket fra lønningen automatisk og at arbeidsforholdet ikke ble registrert hos skatteetaten. En festlig konsekvens av sistnevnte var at banken ikke kunne hente informasjon om inntekt. Arbeidsgiver er en typisk ML/AI startup fra SF-området. Måten jeg fikk rollen var ved å tilbringe mye tid i ML-Discord-kanaler hvor jeg postet ting jeg gjorde på fritiden. En type fra selskapet som jeg kun hadde hatt begrensede interaksjoner med sendte en DM og spurte om jeg var interessert i å intervjue hos dem. Siden jeg allerede skulle på jobbreise til bay-området dro jeg innom kontoret deres og tok noen kodeintervuer, og resten er historie. Rollen jeg hadde før denne fikk jeg på lignende vis ved å poste tweets om fritidsprosjekter jeg hadde jobbet med. Om noen er interessert i å få en slik rolle ville jeg sterkt anbefalt å poste på twitter. God gammeldags indre motivasjon og innsats! Veldig kult! 2 1
DukeRichelieu Skrevet tirsdag kl 16:38 Skrevet tirsdag kl 16:38 IT_Fyr skrev (9 timer siden): Fordi dette er ekstremt vanskelig å få til, noe som gjør det enda mer imponerende Om vi ser bort fra de meget pene lønnsbetingelsene - er det ekstremt vanskelig å få en remote jobb i USA som nordmann? fluffykattepus skrev (7 timer siden): Måten jeg fikk rollen var ved å tilbringe mye tid i ML-Discord-kanaler hvor jeg postet ting jeg gjorde på fritiden. En type fra selskapet som jeg kun hadde hatt begrensede interaksjoner med sendte en DM og spurte om jeg var interessert i å intervjue hos dem. Siden jeg allerede skulle på jobbreise til bay-området dro jeg innom kontoret deres og tok noen kodeintervuer, og resten er historie. Rollen jeg hadde før denne fikk jeg på lignende vis ved å poste tweets om fritidsprosjekter jeg hadde jobbet med. Om noen er interessert i å få en slik rolle ville jeg sterkt anbefalt å poste på twitter. Kult. Kontakter og nettverking er nok undervurdert. Når du skriver tweets om fritidsprosjekter snakker vi da om koding på fritiden?
IT_Fyr Skrevet tirsdag kl 16:47 Skrevet tirsdag kl 16:47 4 minutes ago, DukeRichelieu said: Om vi ser bort fra de meget pene lønnsbetingelsene - er det ekstremt vanskelig å få en remote jobb i USA som nordmann? Kult. Kontakter og nettverking er nok undervurdert. Når du skriver tweets om fritidsprosjekter snakker vi da om koding på fritiden? Hvis du tar vekk meget pene lønnsbetingelser så går det fra ekstremt vanskelig til ganske vanskelig. Om du godtar lav lønn er det ganske lett. Det som ofte er kjedelig er at de beste stillingene, både lønnsmessig men også faglig er det ganske lite utvalg i norge. I mitt eksempel så er det veldig mye mer roller som jobber dypt med det jeg brenner for i statene enn i Norge. Og for en som vil bli her i landet så er det ganske kjedelig.
DukeRichelieu Skrevet tirsdag kl 16:53 Skrevet tirsdag kl 16:53 IT_Fyr skrev (2 minutter siden): Hvis du tar vekk meget pene lønnsbetingelser så går det fra ekstremt vanskelig til ganske vanskelig. Om du godtar lav lønn er det ganske lett. Det som ofte er kjedelig er at de beste stillingene, både lønnsmessig men også faglig er det ganske lite utvalg i norge. I mitt eksempel så er det veldig mye mer roller som jobber dypt med det jeg brenner for i statene enn i Norge. Og for en som vil bli her i landet så er det ganske kjedelig. Hvis du brenner for det og er dyktig burde du vel ha gode muligheter? Eller er konkurransen virkelig så beinhard? Dette med lønnsarbitrasje er jo noe jeg selv har tenkt på tidligere. Akkurat som brukeren over gjør det. Men for min bransje er det nok ikke så enkelt. Regner med at i den grad de outsourcer noe benytter de seg heller av billig arbeidskraft fra den tredje verden. Tror jeg hørte at firmaet jeg jobber i benyttet seg av noen i Thailand. Polsk arbeidskraft har også blitt benyttet. Er ikke halv pris, men i hvert fall rimeligere enn norske satser. Om jeg hadde IT-kompetanse og var dyktig hadde jeg personlig jobbet hardt for noe lignende i hvert fall. Med det sagt virker jo lønnsnivået generelt bra innen IT også i Norge, skjønt den amerikanske lønningen over er i en helt annen liga.
DukeRichelieu Skrevet tirsdag kl 17:15 Skrevet tirsdag kl 17:15 Kanskje litt off-topic, men apropos remote work: Under covid kom det jo frem at det visst nok ikke var helt uvanlig å ha to fulltidsjobber remote i statene.
IT_Fyr Skrevet tirsdag kl 19:44 Skrevet tirsdag kl 19:44 2 hours ago, DukeRichelieu said: Hvis du brenner for det og er dyktig burde du vel ha gode muligheter? Eller er konkurransen virkelig så beinhard? Dette med lønnsarbitrasje er jo noe jeg selv har tenkt på tidligere. Akkurat som brukeren over gjør det. Men for min bransje er det nok ikke så enkelt. Regner med at i den grad de outsourcer noe benytter de seg heller av billig arbeidskraft fra den tredje verden. Tror jeg hørte at firmaet jeg jobber i benyttet seg av noen i Thailand. Polsk arbeidskraft har også blitt benyttet. Er ikke halv pris, men i hvert fall rimeligere enn norske satser. Om jeg hadde IT-kompetanse og var dyktig hadde jeg personlig jobbet hardt for noe lignende i hvert fall. Med det sagt virker jo lønnsnivået generelt bra innen IT også i Norge, skjønt den amerikanske lønningen over er i en helt annen liga. Vet lite om det, men tror det spørs veldig på hva du satser på. OpenAI og liknende er nok esktremt vanskelig å ordne noe remote. Da må du virkelig skille deg ut. Det spørs helt på hvem du er og hvor du vil. Som det meste.
Gjest db574...ea0 Skrevet tirsdag kl 20:09 Skrevet tirsdag kl 20:09 Stilling: systemutvikler(fullstack) Erfaring: 5 år i 2026 Utdanning: Bachelor IT Lokasjon: 2 timer unna Oslo Min nåværende lønn er rundt 700, er det mulig å forhandle til 800 i 2026? Anonymous poster hash: db574...ea0
Drunkenvalley Skrevet tirsdag kl 20:35 Skrevet tirsdag kl 20:35 25 minutes ago, Guest db574...ea0 said: Stilling: systemutvikler(fullstack) Erfaring: 5 år i 2026 Utdanning: Bachelor IT Lokasjon: 2 timer unna Oslo Min nåværende lønn er rundt 700, er det mulig å forhandle til 800 i 2026? Anonymous poster hash: db574...ea0 14% hopp skjer neppe uten å skifte jobb.
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 20:38 Skrevet tirsdag kl 20:38 Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): 14% hopp skjer neppe uten å skifte jobb. Enig, her må det enten inn stort endring i ansvar eller ett nytt tilbud. En begynner jo å nærme seg senior og ‘stagnering’ også. for øvrig tenker jeg OP har en veldig dårlig lønn og med ett tilbud i hånden bør dette være oppnåelig om arbeidsgiver ønsker å beholde.
Gjest db574...ea0 Skrevet tirsdag kl 21:39 Skrevet tirsdag kl 21:39 Salvesen. skrev (59 minutter siden): Enig, her må det enten inn stort endring i ansvar eller ett nytt tilbud. En begynner jo å nærme seg senior og ‘stagnering’ også. for øvrig tenker jeg OP har en veldig dårlig lønn og med ett tilbud i hånden bør dette være oppnåelig om arbeidsgiver ønsker å beholde. Jeg har ikke jobbet lenge i denne jobben. Det er ikke lenge siden jeg har startet, og godtok tilbud 700 da. Så er det ikke sjans på 800 til neste år? Anonymous poster hash: db574...ea0
Gjest db574...ea0 Skrevet tirsdag kl 21:46 Skrevet tirsdag kl 21:46 Drunkenvalley skrev (1 time siden): 14% hopp skjer neppe uten å skifte jobb. Hva sier Nito? Er ikke 800 snittlønn for en utvikler med 5 års erfaring ? Anonymous poster hash: db574...ea0
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 21:54 Skrevet tirsdag kl 21:54 Gjest db574...ea0 skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke jobbet lenge i denne jobben. Det er ikke lenge siden jeg har startet, og godtok tilbud 700 da. Så er det ikke sjans på 800 til neste år? Anonymous poster hash: db574...ea0 Kjangs må du spør din nærmeste leder om. Men med 5 års erfaring har hen nok lagt opp til vanlig lønnsøkning for deg neste år om dere ikke har avtalt noe annet. 3-4%.
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 21:54 Skrevet tirsdag kl 21:54 Gjest db574...ea0 skrev (8 minutter siden): Hva sier Nito? Er ikke 800 snittlønn for en utvikler med 5 års erfaring ? Anonymous poster hash: db574...ea0 Dette burde du forhandlet med ansettelse, ikke året etterpå.. dessverre har du nok gått på en smell.
Drunkenvalley Skrevet onsdag kl 06:43 Skrevet onsdag kl 06:43 8 hours ago, Guest db574...ea0 said: Hva sier Nito? Er ikke 800 snittlønn for en utvikler med 5 års erfaring ? Anonymous poster hash: db574...ea0 Ver obs på at snittlønn på verktøy som NITO kan dekke ganske store segmenter. "5-9 år" er ganske bredt. "IT-utvikling" kan involvere ein rekke stillinger med ganske sprikende lønninger. Individuelle personer kan ha store sprik i lønninger pga kor dei jobber - og dei tala blir fort ganske innflytende med relativt få svar. Osv. Så litt klype salt må ein ta tala med. Spør gjerne kva du kan gjere for å gå opp i lønn. For eksempel kan ein kanskje ta sertifikater eller liknande. Realiteten derimot er at typisk lønnsøkning ligg godt under 10% om ein ikkje bytter jobb.
Nimrad Skrevet onsdag kl 09:41 Skrevet onsdag kl 09:41 DukeRichelieu skrev (På 14.10.2025 den 7.32): Dette er jo helt nydelig. Hvorfor gjør ikke flere dette? "Hvorfor blir ikke alle CEO i Apple?" 1
Gjest dc0ba...f6f Skrevet onsdag kl 09:52 Skrevet onsdag kl 09:52 3 hours ago, Drunkenvalley said: Ver obs på at snittlønn på verktøy som NITO kan dekke ganske store segmenter. "5-9 år" er ganske bredt. "IT-utvikling" kan involvere ein rekke stillinger med ganske sprikende lønninger. Individuelle personer kan ha store sprik i lønninger pga kor dei jobber - og dei tala blir fort ganske innflytende med relativt få svar. Osv. Så litt klype salt må ein ta tala med. Spør gjerne kva du kan gjere for å gå opp i lønn. For eksempel kan ein kanskje ta sertifikater eller liknande. Realiteten derimot er at typisk lønnsøkning ligg godt under 10% om ein ikkje bytter jobb. Jeg har 3 års erfaring og går mest sannsynlig fra «Konsulent» til «Senior Konsulent» internt i et større konsulenthus. Er en 8-10% økning usannsynlig? Anonymous poster hash: dc0ba...f6f
DukeRichelieu Skrevet onsdag kl 11:06 Skrevet onsdag kl 11:06 Nimrad skrev (1 time siden): "Hvorfor blir ikke alle CEO i Apple?" Korrekt sammenligning? Jeg skrev ikke alle, men flere. Og jeg snakker da om remote jobb fra USA. Ikke nødvendigvis med de betingelsene der.
Nimrad Skrevet onsdag kl 11:10 Skrevet onsdag kl 11:10 DukeRichelieu skrev (2 minutter siden): Korrekt sammenligning? Jeg skrev ikke alle, men flere. Og jeg snakker da om remote jobb fra USA. Ikke nødvendigvis med de betingelsene der. Jeg satte det på spissen, ja. Poenget er at det er attraktive jobber ikke hvem som helst får. Det kan ikke bli flere som får det av at flere prøver, antallet sånne jobber er satt av markedet og er begrenset. DukeRichelieu skrev (17 timer siden): Kanskje litt off-topic, men apropos remote work: Under covid kom det jo frem at det visst nok ikke var helt uvanlig å ha to fulltidsjobber remote i statene. Sjekk r/overemployed på reddit;)
Stvgr Skrevet onsdag kl 11:54 Skrevet onsdag kl 11:54 (endret) fluffykattepus skrev (På 14.10.2025 den 11.07): Selskapet bruker remote.com som "Employer of Record", så på papiret er jeg ansatt hos "REMOTE TECHNOLOGY NORWAY AS". I praksis oppleves det ganske likt som å ha en Norsk arbeidsgiver. Før denne stillingen jobbet jeg for en annen startup fra samme område, men var da oppført som kontraktarbeider, hvilket betydde at skatt ikke ble trukket fra lønningen automatisk og at arbeidsforholdet ikke ble registrert hos skatteetaten. En festlig konsekvens av sistnevnte var at banken ikke kunne hente informasjon om inntekt. Arbeidsgiver er en typisk ML/AI startup fra SF-området. Måten jeg fikk rollen var ved å tilbringe mye tid i ML-Discord-kanaler hvor jeg postet ting jeg gjorde på fritiden. En type fra selskapet som jeg kun hadde hatt begrensede interaksjoner med sendte en DM og spurte om jeg var interessert i å intervjue hos dem. Siden jeg allerede skulle på jobbreise til bay-området dro jeg innom kontoret deres og tok noen kodeintervuer, og resten er historie. Rollen jeg hadde før denne fikk jeg på lignende vis ved å poste tweets om fritidsprosjekter jeg hadde jobbet med. Om noen er interessert i å få en slik rolle ville jeg sterkt anbefalt å poste på twitter. Veldig kult. Da jeg brukte mesteparten av fritiden på ML for rundt 10 år siden ble jeg kontaktet av selskaper i California via Quora og Kaggle. Men den gangen var ikke remote-stillinger et tema, og en ML-ingeniør tjente typisk $150k, så det ble med tanken. Sykt å se hvordan tidene har forandret seg. Endret onsdag kl 11:55 av Stvgr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå