Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veien til uføre?


Gjest 8302a...d69

Anbefalte innlegg

Gjest 8302a...d69

Har vært sykemeldt i en god stund nå og er svært usikker på om jeg klarer å komme meg tilbake i jobb. Så jeg begynner å stålsette meg for ett liv i uføre.

Hvordan er veien dertil? Hvor starter en og hvordan er veien?

Anonymous poster hash: 8302a...d69

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo høre med fastlegen din om henvisning for å utrede behovet. Det finnes grader av uførhet, så folk blir normalt forsøkt holdt i jobb på lavere prosent, men forskning viser at dem som f.eks er skikkelig utbrent normal ikke kommer seg selv med flere års pause. Det er normalt NAV som bistår i dette.

Du kan vel også høre med NAV også eller om du har andre helse-tilbud i nærheten, men man ender nok nomalt hos fastlege/NAV til slutt uansett. Det er jo NAV som gir uføretrygd, og de krever jo en medisinsk grunn som fastlegen normalt bidrar til, noen ganger supplert med resultater av henvisninger til miljøer som kan bidra til mer informasjon.

Lenke til kommentar

Du søker altså AAP. Du får da AAP støtte i en periode (tror det er vanlig med 2 år) der du, NAV og legene kan finne ut av helsetilstand og dine muligheter for å jobbe. I løpet av denne perioden kan de da finne ut om du har behov for uføretrygd enten 100% eller i en redusert grad.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er du sykemeldt med sykepenger som inntekt nå, eller er du under arbeidsavklaring med AAP (ArbeidsAvklaringsPenger) som inntekt?
Forskjellen her er at det å gå rett fra sykemelding til uføretrygd, krever svært overbevisende opplysninger til at det er åpenbart fånyttes å gjennomgå en restarbeidsevnevurdering (arbeidsavklaring).
Hvis du allerede er i et arbeidsavklaringsløp, betyr det at NAV er involvert og det er i dialog med dem du finner veien videre.
Men i prinsipp sier NAV eller din fastlege fra at det er på tide å søke om uføretrygd. Det gjør du elektronisk på NAV sine hjemmesider, NAV innhenter da nødvendige opplysninger for å kunne behandle søknaden. Som nevnt, hvis opplysningene om f.eks din helse er overbevisende, kalles saken for en "kurantsak". Slike søknader behandles svært fort. Typiske opplysninger i slike saker kan være alvorlig hjerneslag, nevrologisk lidelse som ALS, ervervede hjerneskader etter traume, etc. 

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått på AAP. Det er ikke noen dans på roser og i verste tilfelle vil du bruke mange år der før du får uføretrygd. Under den borgerlige regjeringen innførte de også en karensperiode, der de som hadde vært i AAP i mer enn fire år måtte ut av AAP i ett år. Det vil si enten privat forsørging eller sosialstønad.

Der var det mange som mistet hus, bil, penger på konto, familier gikk i oppløsning og liv ble ødelagt. Dette er fordi det er krav på at man må prøve å forsørge seg selv før man får sosialstønad fra NAV/kommunen. Altså at man må bruke opp sine egne penger/verdier først.

Er du villig til å risikere det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (43 minutter siden):

Jeg har selv gått på AAP. Det er ikke noen dans på roser og i verste tilfelle vil du bruke mange år der før du får uføretrygd. Under den borgerlige regjeringen innførte de også en karensperiode, der de som hadde vært i AAP i mer enn fire år måtte ut av AAP i ett år. Det vil si enten privat forsørging eller sosialstønad.

Der var det mange som mistet hus, bil, penger på konto, familier gikk i oppløsning og liv ble ødelagt. Dette er fordi det er krav på at man må prøve å forsørge seg selv før man får sosialstønad fra NAV/kommunen. Altså at man må bruke opp sine egne penger/verdier først.

Er du villig til å risikere det?

Karensperioden ser ut til å bli avvikla, noe som er bra for de som skal på aap.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-a-fjerne-karensperioden-i-aap-regelverket/id2897874/

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Den er avviklet for nå, men om det blir en ny regjering med H i spissen, kommer nok karensåret tilbake. Det blir litt gambling å være på AAP da.

Det er mulig, alternativt finner de på noe annet. Det er håpløst at folk som er syke skal miste alt de har, som om de blir friskere av det. 

Erna Solberg har aldri vært til hjelp for de syke (etter min mening), bare se hva de har klart å rasere i de årene hu var statsminister (fastlegeordningen er jo ett eksempel, manglende tiltak når det gjelder å få nok helsepersonell på sykehusene, osv.). 

Endret av Gufi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 91285...b10

For meg tok det ca 15 år i nav systemet før jeg endelig fikk avklart å innvilget uføretrygd. Mye av grunnen til at det tok så lang tid dog, var at jeg hele tia var bastant på at jeg skulle ut i fast jobb, men tok lang tid og mye utprøving for å innse at det ikke fungerte. 

Lykke til. 

Anonymous poster hash: 91285...b10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...