Gå til innhold

Nå er det LNG i tankene på Melkøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vill ide: naturgass inneholder mye metan og har egenvekt på 0,8 kg/m3, luft har egenvekt på 1,3 kg/m3. dvs. 0,5 kg oppdrift per kubikkmeter. Hva med å lage en zeppeliner og fylle med naturgass og fly ned til Europa istedetfor å bruke masse energi på å komprimere og kjøle ned gassen? En VLCC tanker får med seg 2 mill fat olje, tilsvarer 240 tusen kubikk. Dette tilsvarer ca. 300 mill kubikk naturgass eller en zeppeliner på 1 km i lengde og 620 meter i diameter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, xyzæøå said:

Vill ide: naturgass inneholder mye metan og har egenvekt på 0,8 kg/m3, luft har egenvekt på 1,3 kg/m3. dvs. 0,5 kg oppdrift per kubikkmeter. Hva med å lage en zeppeliner og fylle med naturgass og fly ned til Europa istedetfor å bruke masse energi på å komprimere og kjøle ned gassen? En VLCC tanker får med seg 2 mill fat olje, tilsvarer 240 tusen kubikk. Dette tilsvarer ca. 300 mill kubikk naturgass eller en zeppeliner på 1 km i lengde og 620 meter i diameter.

Hvordan fikser du returen når ballongen er tømt for gass?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (15 minutter siden):

Hvordan fikser du returen når ballongen er tømt for gass?

Beholde nok gass til at den holder seg svevende f.eks 10% Kommer self. an på vekt av ballong. Bruke sjøvann som ballast på veien nedover.

Skelettet kan muligens lages med positiv oppdrift av et fagverk av "pøser" med naturgass med lett overtrykk, typ 10 meter i diameter.

Endret av xyzæøå
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (3 timer siden):

Fantastisk! Her er det mye godt arbeid som er lagt ned, for Norges velstand og framtid i nord. 

Takk til alle involverte! 

En liten parentes i historien dessverre, og gevinsten fra dette anlegget havner ikke i Finnmark. Barentzhavet som Europas matfat derimot, det representerer verdier av helt andre dimensjoner. I motsetning til gassvirksomheten så er verdien av matproduksjonen i havet stigende!

Stigende er regningen for gassvirksomheten også, så her gjelder der å være nøktern i forhold til fremtidsutsiktene.

Endret av NERVI
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

 

Ballongen tømmes med undertrykk. Ballongen brettes mens dette skjer. CO2 er tyngre enn luft, så det fungerer ikke.

Ok, men en ballong fraktet på en barge er vel en mye rimeligere metode enn å frakte spesialskip?

Et alternativ til undertrykk for tømming kan være fortrenging med luft nedenfra?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 timer siden):

Hvordan fikser du returen når ballongen er tømt for gass?

Enten gjøre det samme som fallskjermer og paraglidere: Pakke ned utstyret og frakte det tilbake til startpunktet. Eller kjøre det fullt sørover (høy oppdrift, høy flyhøyde) og halvfullt tilbake (lav oppdrift, lav flyhøyde).

Lenke til kommentar

Energimengden som leveres fra Melkøya til verden utgjør altså rundt 70 TWh pr år.
Det er ganske mye energi det.

Tenk om Norge kunne ha gjort en hestehandel med EU her, en del mindre strømeksport fra Norge nå når fyllingsgraden i vannkraftmagasinene er lav mot at verden her altså mottar 70 TWh i form av gassenergi hvert år fremover fra Melkøya. 
Men nei ....... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...