Gå til innhold

Åpner ny hydrogenstasjon etter eksplosjonen i Sandvika - lekkasje vil ikke få samme konsekvens, forsikrer eier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt funnet, men den ligger fortsatt hverken på forsiden av TU, under Samferdsel-kategorien eller er mulig å finne via søket til TU.

Edit: Artikkelen du linker er over to år gammel, datert 26. nov. 2019 og har sin egen tråd.

Denne tråden er derimot opprettet onsdag 25. mai 2022. Da er det ikke rart man blir forvirret når det dukker opp nye artikkeltråder i forumdelen diskuter artikler (TU) og linken ikke fungerer.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det er noko nytt i denne saka så bør ein bruke den gamle tråden som det er linka til lengre oppe sjølv om siste innlegget i den tråden er ganske nøyaktig 2 år sidan.

Ettersom artikkelen er over to år gamal og det har vært ein pandemi i mellomtida så vil det likevel være interessant å høyre om det har skjedd noko sidan sist. Har det blitt bygd ein ny hydrogenstasjon i Sandvika eller stoppa det med planlegginga?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig i det @The Avatar skriver om oppdatering på hydrogen personbilisme:

- Antall registrerte hydrogenbiler nå

- Antall nyregistrerte hydrogenbiler i 2019, 2020, 2021 og hittil i år. (Spesielt nye Mirai 2 og nye Hyundai Nexo)

- Antall hydrogenstasjoner og deres kapasiteter i antall biler per døgn

- Hvem og hvordan hydrogenet i stasjonene faktisk produseres per i dag (grønt, blått, grått etc)

- Omsetning og resultat for Hynion de siste årene og størrelsen på eventuelle støtteordninger og subsidier

- Hvordan det går med planene om at tungtransporten skal bane vei for hydrogen personbiler

- Unngå å være et ensidig talerør for Hynion, Norsk hydrogenforum etc - skaff motrøster som belyser den andre siden også.

 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Enig i det @The Avatar skriver om oppdatering på hydrogen personbilisme:

- Antall nyregistrerte hydrogenbiler i 2019, 2020, 2021 og hittil i år. (Spesielt nye Mirai 2 og nye Hyundai Nexo)

 

Dette kan jeg i hvert fall belyse:

2019:
Hyundai Nexo: 22
Toyota Mirai: 7

2020:
Hyundai Nexo: 0
Toyota Mirai: 15

2021:
Hyundai Nexo: 0
Toyota Mirai: 36

2022*:
Hyundai Nexo: 0
Toyota Mirai: 39

Hele perioden:
Hyundai Nexo: 22
Toyota Mirai: 67
Totalt: 89

14 av disse 89 ble registrert som privatkjøp, de øvrige som næringskjøp (herunder leasingkontrakter).
45 av 67 Mirai er andregenerasjons Mirai (JPD20).

*: OFVs registreringsdata oppdateres hver mandag, så tallene er t.o.m. 22. mai

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Med høye fosil og strøm priser så kan nok hydrogen gjøre en comeback, problemet er at fyllestasjoner er altfor få av, Toyota burde hjelpe til med å finansiere de hvis de virkelig ønsker å satse på hydrogen.

 

Hydrogen vil jo selvfølgelig følge prisgaloppen oppover det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skavold skrev (1 time siden):

Dette kan jeg i hvert fall belyse:

Takk! :thumbup: Veldig interessant. Finner du også ut totalbeholdningen? (Jeg tror en god del av de nyregistrerte ikke lengre er registrert av ulike grunner)

Kahuna skrev (13 minutter siden):

Så en hydrogenbil tidligere i uka. Den eneste jeg har sett så langt i år.

Jeg har sett en i mitt liv. Selv om jeg har vært på sightseeing flere ganger innom Uno-X Sandvika og Hynion på Høvik for å se etter noen av disse trafikkens enhjørninger og kanskje spørre litt forsiktig rundt erfaringer. Jeg møtte riktignok på en trailersjåfør som leverte hydrogen og han sa at denne typen last var noe av det skumleste han kjørte og forsøkte å velge bort om han fikk mulighet. Videre så dukket det opp en journalist som var på jakt etter de samme enhjørningene som meg siden hun skulle skrive om dette framtidsvidunderet. Hun var veldig ivrig på dette, men hadde heller aldri sett en hydrogenbil med egne øyne. Veldig hyggelig dame, som heller ikke fikk noe ut av hydrogenbil-spottinga. Ulf Hafseld (Hynion-eier) avslo forslag om å møte henne og meg på Høvik og ville heller ikke ha telefonintervju.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Takk! :thumbup: Veldig interessant. Finner du også ut totalbeholdningen? (Jeg tror en god del av de nyregistrerte ikke lengre er registrert av ulike grunner)

Ifølge kjøretøydatabasen til Vegvesenet er det 201 registrerte hydrogen-personbiler i Norge i dag.

Hyundai ix35*: 29 stk.
Hyundai Nexo: 41 stk.
Toyota Mirai I: 86 stk.
Toyota Mirai II: 45 stk.

I tillegg til disse er det 70 personbiler som på ett eller annet tidspunkt har vært registrert i Norge, men som enten er avskiltet (46 stk., jeg vet flere er sendt tilbake til produsenter i Tyskland og Japan, hovedsakelig Mercedes og Mazda) eller vraket (24 stk).

*: De fleste står oppført som Hyundai Tucson i kjøretøydatabasen

3 hours ago, Simen1 said:

Jeg har sett en i mitt liv. Selv om jeg har vært på sightseeing flere ganger innom Uno-X Sandvika og Hynion på Høvik for å se etter noen av disse trafikkens enhjørninger og kanskje spørre litt forsiktig rundt erfaringer.

Ta deg en ny tur til Oslo - det er ikke uvanlig å se Toyota Mirai i drosjedrift i sentrale Oslo om dagen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...