Jump to content
Dr. Brodsky

Dumt å ikke kjøpe el-bil?

Recommended Posts

Nyere dieselbiler fra 2016 og nyere er drivstoffgjerrige. Hybrid er lurt om man har mye småkjøring i by.

Vi er nok i en spesiell situasjon nå vedr krig. Unormale drivstoffpriser (20 kr literen) som igjen påvirker kjøp og salg av nye og brukte biler på flere plan.

 

Share this post


Link to post
14 hours ago, Serpentbane said:

Om dere ønsker å oppgradere til en større familiebil som rommer barna i barnestoler og bagasje så blir det straks verre. Har en s-max selv, den har syv seter, men enda viktigere, tre fullverdige seter på 2. rad fremfor den dumme 60/40 delingen som de fleste bilene benytter seg av. Det finnes i dag ingen elektriske biler med tilsvarende løsning i dag. Og heller ikke særlig mange andre biler heller.

Har en Galaxy selv med samme seteløsningen -  hjelpes hvor mye plass det er i de bilene. Har hatt noen forskjellige biler ved siden av men ungene vil alltid kjøre langt i Galaxyen på grunn av plassen i baksetet. Nærmeste jeg kan tenke i samme størrelse er den store Skoda stasjonsvognen jeg ikke husker navnet på akkurat nå.

Kanskje ikke så spennende bil å se på, men for praktisk bruk fra A til B og langturer så er det verd å ta vare på så lenge de holder.

Edited by LabWeiler

Share this post


Link to post
Dr. Brodsky skrev (17 timer siden):

Det vi trenger er en bil med plass til 2 voksne + 3 unger (i forskjellige bilstoler) + plass til bagasje. Samtidig er det eneste stedet vi kan få ladestasjon hjemme i en meget trang fellesgarasje. Nå har vi en Kuga, og den gidd jeg ikke kjøre inn i garasjen for det er så vidt jeg får opp dørene om naboen også er hjemme.

Dr. Brodsky skrev (16 timer siden):

Vi må ha en bil vi får plass til hele familien. Det går ikke i Kugaen. Ellers hadde jeg kjørt den til den takket helt for seg.

Tolker jeg deg rett om det er plass til tre barneseter som er hovedårsaken til at du ønsker ny bil? I så fall kan det være en idé å bytte barneseter? Jeg har selv erfart at noen barneseter tar mye mer plass enn andre. Vår løsning var å ha et bakovervendt i midten og to forovervente på sidene. Da kom ikke skulderbeskyttelsene i konflikt med hverandre. Skjønner det er praktisk å ha den minste f.eks bak passasjersetet f.eks i forbindelse med amming eller bleieskift, men å ha den minste i midten kan løse plassproblemet. Barnevogn antar jeg tar omtrent hele bagasjeplassen bak så dere blir avhengige av takboks til alt annet.

Sett opp regnestykke over de mest aktuelle alternativene. Jeg tror du kan spare mye på å beholde Kugaen om du klarer det, til tross for drivstoffprisene. Kugaen er ganske gjerrig: 1200 mil/år * 0,64 på mila * 22 kr/l = ca 17 000 kr. Hvis du hadde fått strøm gratis så vil verditapet på en elbil som koster 170 000 kr mer enn Kugaen være omtrent likt som drivstoffutgiften. Må du ha en dyrere elbil enn 170k + restverdien til Kugaen så må strømmen være negativt priset for at regnestykket skal gå i null.

Klart det er gøy å skifte bil og mer behagelig å kjøre en nyere bil, men det har altså en pris. Spørsmålet er bare hvor du vil legge deg på pris vs komfort. Vil du spare penger så tror jeg ny barnestol og kanskje ny vogn som er mer sammenleggbar, eventuelt tvillingvogn i stedet for to vogner kan bli det billigste valget.

Et annet alternativ kan være å ha to biler. Kugaen + en liten skrot-elbil til daglig småkjøring. Da sparer du kanskje noen tusenlapper i året på drivstoff, noe som bør være nok til å forsvare verditap, forsikring og avgifter på en Leaf 2010 eller noe sånt. Kuga + dyrere elbil er selvsagt bedre, men koster også mer.. Valgets kvaler.

Edit: Husk at store vogner og barneseter er sannsynligvis en forbigående greie. Holder dere ut den verste tida (nå) så får dere etter hvert tilbake plass. Unger vokser seg ut av vogner og de største barnesetene og nøyer seg med bilputer fra 6-7 årsaderen. Hvis kona/dama blir gravid på nytt så blir en Enyac, ID4 eller lignende en dyr midlertidig bil som like gjerne kunne vært Kugaen.

Edited by Simen1
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg støtter KalleKanin sitt forslag om å kjøpe en eldre brukt frem til det kommer en passende elbil på markedet, enten ny eller brukt. Det er vanskelig å spå hva som vil skje om man kjøper en ny dieselbil nå. Om ikke mange år slutter mange bilprodusenter å selge biler på fossilt drivstoff, men jeg tror nok fortsatt det vil være etterspørsel etter disse. Men ny hadde nok ikke jeg kjøpt. Det skjer også mye på elbil-fronten, ikke mange år til faststoff-batteriene sannsynligvis vil dominere. Da vil jeg anta man må forvente et større verditap på en elbil med dagens batterityper, i alle fall om vi snakker om en nyere bil.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...