Gå til innhold

Jobbe hjemmefra


Gjest 17d31...646

Anbefalte innlegg

Gjest 17d31...646

Jeg har mye erfaring (10+ år) med data fra 90 tallet og opp til 2005. Etter da har jeg slitt med å være i jobb. Data kunnskapene er fremdeles gode da jeg driver med det på fritiden min. Mitt problem er at jeg sliter sosialt. Derfor lurer jeg på å jobbe hjemmefra.

Er det noen her med erfaring om hvordan man kan finne en jobb hvor man kan jobbe hjemmefra uten å måtte ha bachelor osv? Har masse kurs og sertifiseringer, men er for det meste selvlært. Kan jobbe med det meste som har med IT support, men ikke telefon support.

Anonymous poster hash: 17d31...646

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at flere har begynt å opplyse om hvilke "regler" som gjelder på hjemmekontor eller ikke i stillingsannonsen. Spesielt på LinkedIn kan du finne 100% remote-stillinger. Der kan du også ta kontakt skriftlig dersom du foretrekker det. Har du hatt kontakt med NAV forresten? 

Ellers fikk jeg en innskytelse. Jeg vet at for 10+ år siden da jeg jobbet med telefonsupport så var det en del selskaper som outsourcet IT-support til sør-øst-Asia. Nå vet jeg du sliter litt sosialt, men kunne en ny start vært noe? Det er sikkert mer som foregår over chat/e-post nå for tiden.

Bra initiativ du tar hvertfall. Jeg er helt sikker på at det finnes flere der ute som trenger noen som deg og kan tilrettelegge for noen som sliter litt sosialt. Men det er kanskje litt vanskelig å finne de.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tror nok generelt at arbeidsgivere flest er mer åpen for remote-jobbing da dem har sett hvor godt det har fungert under pandemien.

En tanke som går igjen er at folk blir latere og leverer mindre når dem har hjemmekontor, men min erfaring er at det er motsatt. Er folk på jobb så er dem på jobb og rettferdiggjør lønnsheving basert på det, mens en som jobber hjemmefra føler som regel et mye større behov for å rettferdiggjøre lønnsheving, sånn at en også føler man må prestere mer.

Det har vel aldri vært bedre tider for å få aksept for å jobbe remote, så det ordner seg nok så lenge du er litt aktiv i din søken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 17d31...646

Takker for svar :) Jeg har fått satt opp et søk på finn med hjemmekontor. Kan jeg bruke LinkedIn for å finne slike jobber? Trodde det var et rent business greie??

Anonymous poster hash: 17d31...646

Lenke til kommentar
Gjest 17d31...646 skrev (8 minutter siden):

Kan jeg bruke LinkedIn for å finne slike jobber? Trodde det var et rent business greie??

Jeg vet ikke helt for å være ærlig. Jeg er selv mer i "business"-sfæren...

Ellers; husk at "kun hjemmekontor" ofte inkluderer at man må delta på møter/telefonsamtaler. Du er vel klar over det, men vær gjerne tydelig på det når du tar kontakt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest 17d31...646 skrev (8 minutter siden):

Takker for svar :) Jeg har fått satt opp et søk på finn med hjemmekontor. Kan jeg bruke LinkedIn for å finne slike jobber? Trodde det var et rent business greie??

Anonymous poster hash: 17d31...646

LinkedIn er plassen å være om du vill inn i it/teknologi. Se litt guider på hvordan du lager en god profil og du vill få daglige henvendelser fra 'hodejegere'. Somregel er det helt uinteressant, som jobber på andre siden av jorden. Men det er iallefall noe:)

Lenke til kommentar
3 hours ago, vidor said:

Tror nok generelt at arbeidsgivere flest er mer åpen for remote-jobbing da dem har sett hvor godt det har fungert under pandemien.

En tanke som går igjen er at folk blir latere og leverer mindre når dem har hjemmekontor, men min erfaring er at det er motsatt. Er folk på jobb så er dem på jobb og rettferdiggjør lønnsheving basert på det, mens en som jobber hjemmefra føler som regel et mye større behov for å rettferdiggjøre lønnsheving, sånn at en også føler man må prestere mer.

Det har vel aldri vært bedre tider for å få aksept for å jobbe remote, så det ordner seg nok så lenge du er litt aktiv i din søken.

Helt riktig. Har aldri jobbet så hardt hjemmefra som i pandemien. Har jo hatt hjemmekontor før også men da har det vært meget sjelden og kun for spesielle annledninger. Når man jobber fast hjemmekontor med Teams, hyppige statusmøter ol. så tar man mer ansvar for fremdrift og resultater.

Men må helt ærlig innrømme at jeg er glad for å være tilbake på kontoret etter pandemien. Det første året var det deilig med å kunne trene før jobb (rett ut døra) og likevel ha spart 1 time i løpet av dagen. Men etterhvert og i perioder spesielt på mørke vinterdager var det lett å gli inn i en "rulle ut av senga 15 min før arbeidsdag start, ta kattevasken og starte arbeidsdagen i hjemmeklær" rutine. Som ikke var bra over tid.

Men det er noe annet når man ikke bare får beskjed 2 uker av gangen om man skal ha hjemmekontor. Slik vi fikk hele pandemien (vanskelig å planlegge noe som helst). Når man vet man skal jobbe hjemmefra i lang tid så setter man opp rutiner og annet deretter.

Den stadige uvissheten om hvor man jobber, om man må ha månedskort, parkering, bil, frister for å avslutte kostnader eller ikke osv. var noe utenom det "normale". Permanent hjemmekontor som avtale hadde nok hadde fungert bedre for min del enn "pandemi hjemmekontor".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Nimrad said:

Jeg vet ikke helt for å være ærlig. Jeg er selv mer i "business"-sfæren...

Ellers; husk at "kun hjemmekontor" ofte inkluderer at man må delta på møter/telefonsamtaler. Du er vel klar over det, men vær gjerne tydelig på det når du tar kontakt.

Dette med at alt skulle foregå på videomøter var også unødvendig slitsomt. "Camera fatigue" ble en greie for noen. Hvis man en dag ikke hadde mulighet til video på Teams så ble det alltid kleint fjas fra sjefer om "få på video dere". Så nå er jeg glad for å møte leverandører og samarbeidspartnere på kontoret igjen.

Godt å være ferdig med "Du er muta" årene. Alltid godstemning når møter skal foregå på fysisk møtekontor nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Synes egentlig Cam er en helt grei måte å jobbe på. Det står ikke på 24/7 men brukes ved behov.

Har også erfaring med å bruke kun audio over nettet og det har også fungert helt greit for min del. 

"Du er muta" har jeg ikke så mye erfaring med, heller at det blir initiert av andre parter under "telefon"-konferansen fordi dem sitter å jobber.

Lenke til kommentar

Helt enig i den undersøkelsen.

Er det noe pandemien har vist så er det at folk ikke blir mindre produktive. Vi viste også at man ble mer produktive, ikke minst fordi man fikk jobbe mer fokusert og vi ble kvitt det meste av ugunstige avbrudd. Nå som vi er tilbake på kontoret blir man stadig oftere igjen dratt ut av "sonen" hvor vi er produktive. Man drev ikke med "gjemmekontor" slik en del ledere snakket om under pandemien og de aller fleste viste at de praktiserte frihet under ansvar.

I vår bedrift hadde man også undersøkelser rundt "Trenger alle en fysisk arbeidsplass på kontoret?" under pandemien. Noe jeg synes er en helt naturlig ting å ta inn i dette da kostnader for leie av areal i sentrum av Oslo er dyrt. Det man glemte i disse undersøkelsene var å vektlegge "individuell fleksibiliet". Man lot heller få kritiske og høye røster få bestemme for alle.

Det var mye "Jeg mener min måte å jobbe på med fysisk tilstedeværelse - må gjelde for alle". Samt litt delvis dårlig skjult "Siden jeg skal være fysisk tilstede må også den avdelingen/de personene alltid skal være fysisk tilstede for mitt velbehag" selv om disse absolutt ikke måtte det for å gjøre jobben sin godt.

Det jeg og bekjente ser er at majoriteten av bedriftene vi jobber eller jobbet for har gått tilbake til "the old ways of doing things". Spørreundersøkelser om "hva lærte vi under pandemien" blir begravet til fordel for at mange ledere ikke ønsker å endre hvordan vi jobber i likhet med hvordan medarbeiderundersøkelser ofte blir begravet fremfor å jobbe med forbedringspunktene.

Er det også noe pandemien belyste så er det at mange bruker arbeidsplassen som en fysisk arena som gir livet mer mening. Det er flott men ikke når de også bruker sin makt til å tvinge andre til å være fysisk tilstede for deres velbehag, deres "livets mening" eller til deres fordel (og gjerne den andres ulempe).

Både offisielle og uoffisielle maktstrukturer ble mer synlige i dette.

EDIT:
Når dette er sagt så avslørte vi vel også at ca. 2 av 100 brukte hjemmekontor som gjemmekontor og i det verste tilfellet hadde 1 ansatt ikke hatt fungerende arbeidsverktøy på flere måneder. Men det avslørte også at enkelte ledere ikke klarte omstillingen godt nok. Ledere som la opp til en god møtekultur med Teams ol. hadde ikke dette problemet blant de ansatte. Uten å overvelde de ansatte med ytterligere skriftlig rapportering. De som sluntret unna på arbeidsplassen sluntret også unna hjemme og slapp unna med det begge steder (lederproblem).

EDIT:
En annen positiv ting med hvordan vi jobbet i en del av pandemien var at ansatte ofte så klarere hva de ville ha og ikke ville ha i arbeidshverdagen sin og byttet jobb. Meg selv inkludert. Flere jeg kjenner kom også ut av helsemessig dårlige arbeidssituasjoner.


Men dette var en digresjon fra TS.      
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...