Gå til innhold

Excel: Summere celler i kolonne ut fra gitt kriterie?


Anbefalte innlegg

Hva er den enkleste og mest hensiktsmessige måten jeg kan summere celler i en kolonne der bare enkelte kolonner skal summeres?

Litt mer utfyllende forklart; lager meg en oversikt over alt turutstyr jeg har, med angitt vekt. Ønsker å kunne bruke dette som en mal for å regne ut vekt på utstyr jeg trenger/ønsker å ta med på konkrete turer. Dvs. at jeg f.eks. merker med en x i en kolonne foran det utstyretjeg vil ha med, og at jeg får sum av vekten på det utstyret som er merket (eller bruker fet skrift eller hva som måtte være mest hensiktsmessig).

Noen gode innspill her? Har forsøkt å google litt, men ingen løsning som åpenbaret seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marker med 1 istedenfor x, og multipliser vekten med verdien i den kolonnen.

Står det ikke noe der multipliseres vekten med 0 og blir ikke med i summen. 

SUMIF (SUMMERHVIS på norsk).

=SUMIF(B2:B5, "x", C2:C5)

Summerer verdiene i rad 2 til 5 i kolonne C, men bare der cellen på samme rad i kolonne B er markert med x.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I Google Sheets kan du ha ei kolonne med boksar du kan huke av og på, som kan erstatte kolonna der du må skrive «x». Excel har òg sjekkboksar, men sist eg prøvde var det litt meir knot enn i Google Sheets. Eg brukar Sheets på denne måten for å lage hugselister til turar.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Her er ei alternativ løsning ved hjelp av oppslagstabell og VLOOKUP()-funksjonen.

Programvare: Calc, LibreOffice_24.2.1_Win_x86-64.msi

Bruk: Skriv inn ID-verdier i pakkelistetabellen. Resten av cellene fylles ut automatisk, og totalvekten beregnes.

  • Vekt-kolonna i oppslagstabellen er bare "tulletall" mellom 0 og 1.

Formler i pakkelistetabellen:

D1

=SUM(D4:D100)

B4:B100

=IF($A4="";"";VLOOKUP($A4;$G$4:$J$100;2;0))

C4:C100

=IF($A4="";"";VLOOKUP($A4;$G$4:$J$100;3;0))

D4:D100

=IF($A4="";"";VLOOKUP($A4;$G$4:$J$100;4;0))
  • IF(...) benyttes for erstatte #N/A med tomme strenger "" der ID-kolonna mangler verdier.
  • VLOOKUP, Type=0, betyr eksakt søk. Med andre ord, kun ID-verdier i oppslagstabellen er gyldige. Ved ugyldige verdier spytter formlene ut #N/A.

pakkeliste.thumb.png.86cb8479ad4c719a5e8f0d00328056ec.png

pakkeliste_v2.ods

Endret av toiota
Oppdatert formelliste.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...