Gå til innhold

Strid om hydrogentog: – Jeg tror ikke Norge bør være en spydspiss akkurat der [Ekstra]


Anbefalte innlegg

J-Å skrev (48 minutter siden):

Det er bare det at "hele verden" hopper på dette, og Norge har ikke noe særfortrinn.

Kan ikke si meg enig der. Det er blitt anslått av vi over tid vil ha tilgang til den billigste formen for grønt hydrogen gjennom vår vindkraft. Vi har også mange gode bedrifter innad i Norge som er høyt og langt fremme på hydrogen-teknologi. 

 

J-Å skrev (49 minutter siden):

Derimot har Norge svært lønnsomme batteribedrifter.

Du tar frem Corvus, som nå nylig også skal lage hydrogen systemer og produsere brenselceller! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, oophus said:

Du tar frem Corvus, som nå nylig også skal lage hydrogen systemer og produsere brenselceller! 

Ja, de skal vel tilby Toyota brenselceller. Men det er altså for skip som trenger lenger rekkevidde enn det som går med batterier. Da er det selvsagt bra å kunne tilby en totalpakke.  Det er altså ikke noe som skal foregå inne i en dal i nærheten av en øde togstrekning. 

8 minutes ago, oophus said:

Det er blitt anslått av vi over tid vil ha tilgang til den billigste formen for grønt hydrogen gjennom vår vindkraft.

Det vil jo ikke inntreffe før vi produserer så mye vindkraft at vi i perioder kan stenge all regulerbar vannkraft og kjøre alle pumpeturbinene og eksportkablene på full kapasitet. Og selv da blir det veldig ustabil kraft for en hydrogenfabrikk.  Det vil være langt bedre å etablere en fabrikk basert på solceller i Sahara.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Ja, de skal vel tilby Toyota brenselceller. Men det er altså for skip som trenger lenger rekkevidde enn det som går med batterier. Da er det selvsagt bra å kunne tilby en totalpakke.  Det er altså ikke noe som skal foregå inne i en dal i nærheten av en øde togstrekning. 

Det er da greit med samarbeidsgrupper ellers i landet? Firma som kan ende opp med å hjelpe til ved ei togstrekning for påfylling f.eks kan da fint ende opp med å jobbe ved ei havn senere? Du sier at vi har gode firma for batterier, men sannheten er altså at vi også har det for hydrogen. Faktisk vil jeg påstå vi har mer kunnskap der enn hva vi må innhente oss ved rundt batteriteknologien, som det tross alt er større konkurranse om globalt. 

J-Å skrev (1 time siden):

Det vil jo ikke inntreffe før vi produserer så mye vindkraft at vi i perioder kan stenge all regulerbar vannkraft og kjøre alle pumpeturbinene og eksportkablene på full kapasitet. Og selv da blir det veldig ustabil kraft for en hydrogenfabrikk.  Det vil være langt bedre å etablere en fabrikk basert på solceller i Sahara.  

Det vil bli oppført elektrolyse ved både solceller og vindparker. Store prosjekter ved begge deler er allerede fått initielle stønader, og norske firma er inkludert i begge deler. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Det er bare det at "hele verden" hopper på dette, og Norge har ikke noe særfortrinn. Snarere tvert imot, siden vannkraft kan holdes igjen og pumpes tilbake, og det blir derfor unntaket at det er billig kraft tilgjengelig for hydrogenproduksjon.  Så vi kan lett ende opp med statsstyrte tapssluk a la Norsk Jernverk.

Derimot har Norge svært lønnsomme batteribedrifter.

https://www.tu.no/artikler/corvus-utvider-og-automatiserer-batterifabrikk/488562?key=6DfLL8An

https://www.tu.no/artikler/siemens-i-trondheim-tjener-stort-pa-ny-trend-stadig-flere-skipstyper-skal-ha-batterier/507774?key=iY7E504e

https://www.tu.no/artikler/hoye-strompriser-stopper-ikke-norsk-batteriproduksjon/517436

Det er vel liten tvil om at hydrogen/amoniakk- kompetansen i Norge ligger på et helt annet nivå enn "batterikompetansen". Hydro kan vel kalles pionerer og har allerede en solid posisjon med sine elektrolyserør(NEL). Å bruke "overskuddskraft" fra vind/sol til energilagring i form av H2 kan bli en betydelig lokal forsyning til transportformål om msn tenker helhetlig. Denne kraften har vi ikke noe særlig mulighet til å lagre i vannmagasiner (pumpekraftverk) fordi det er høyst få kraftverk med utløp i innsjøer slik som i alpelandene.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, NERVI said:

Å bruke "overskuddskraft" fra vind/sol til energilagring i form av H2 kan bli en betydelig lokal forsyning til transportformål om msn tenker helhetlig.

Overskuddskraft (underforstått til gi-bort-pris) fra vind og sol brukes vel i første rekke til å spare på vann i magasinene. Først når alle ventiler er stengt blir det noe til overs av vind- og solkraften. Og om vi ser den situasjonen ganske snart tviler jeg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (28 minutter siden):

Overskuddskraft (underforstått til gi-bort-pris) fra vind og sol brukes vel i første rekke til å spare på vann i magasinene. Først når alle ventiler er stengt blir det noe til overs av vind- og solkraften. Og om vi ser den situasjonen ganske snart tviler jeg på.

Akkurat nå flyter det 1300 MW ut fra nordnorge til 13-14 øre, til Swerige og Trøndelag, og jeg mener dette ikke kan være vindkraft. Om overskuddskraften kan brukes lokalt vil det være en fordel fremfor å prioritere utveksling med store overføringstap. Fant at ACER regner et tap på 7.5%, så man kan jo regne litt på hva ekstra tap i både likestrøms sjøkabler og annen utveksling egentlig koster til sist! 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...