Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Briller som blokkerer blått lys - omdiskutert. Tror dere det virker bedre inn på søvn?


G

Anbefalte innlegg

Jeg vet at helsevesenet har noen gule briller til formålet. Også vet jeg at det finnes briller som blokkerer laserlys som er helt røde i plastikkfargen. At det finnes briller i høy nok kvalitet som blokkerer ute forskjellige frekvenser det er jeg ikke i tvil om i det hele tatt.

Men, om det har den forventede helsevirkningen er jo det interessanne. Gir denne artikkelen om temaet en god nok beskrivelse av disse spørsmålene egentlig?

https://www.nrk.no/trondelag/blalysbriller_-sakalte-databiller-eller-blue-light-blocking-glasses_-skal-bedre-sovnen.-funker-det_-1.15934311

Quote

I tillegg er også de tydelige på at det ikke finnes vitenskapelige bevis for at disse brillene som blokkerer det blå lyset gir bedre søvn.

Dette må vel være nyttig å finne ut av vitenskapelig vel? Har noen noe mer informasjon om dette helsespørsmålet?

Til og med PC-skjermer har fått dette fokuset over seg. At de tar vekk mer av det blå lyset enn eldre bakbelysning stod for. Det vil jo være litt rart om de bare har kastet seg over en salgsgimmick, men det er jo altså mulig det også.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bølgelengder er jo også frekvens, men greit.

Jeg trodde ikke at terminalbriller var noe annet enn synkorrigerende. Altså nærhet til skjermen som skal kompenseres for lesing. Men, ja det går jo an å legge til filtre på briller, så det er sikkert noen som tar seg råd til ekstratillegg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg hadde Blu Blocker solbriller på slutten av 90 tallet. De virket veldig bra, men var ikke polariserte.

De virker fordi (etter det jeg husker) fordi bølgelengden på alle farger treffer vår Retina i øyet perfekt.

Bortsett fra blått, som treffer mindre perfekt. Når Blu blocker solbriller brukes, og tar bort blåfargen, så blir det man ser på når man kjører bil, «roligere». Og trær= blader har en fantastisk mengde av grønne farger med Blu Blockers. 
Nå bruker jeg polariserte solbriller fra Polaroid. 

Lenke til kommentar
G skrev (På 20.4.2022 den 4.49):

Jeg vet at helsevesenet har noen gule briller til formålet. Også vet jeg at det finnes briller som blokkerer laserlys som er helt røde i plastikkfargen. At det finnes briller i høy nok kvalitet som blokkerer ute forskjellige frekvenser det er jeg ikke i tvil om i det hele tatt.

Men, om det har den forventede helsevirkningen er jo det interessanne. Gir denne artikkelen om temaet en god nok beskrivelse av disse spørsmålene egentlig?

https://www.nrk.no/trondelag/blalysbriller_-sakalte-databiller-eller-blue-light-blocking-glasses_-skal-bedre-sovnen.-funker-det_-1.15934311

Dette må vel være nyttig å finne ut av vitenskapelig vel? Har noen noe mer informasjon om dette helsespørsmålet?

Til og med PC-skjermer har fått dette fokuset over seg. At de tar vekk mer av det blå lyset enn eldre bakbelysning stod for. Det vil jo være litt rart om de bare har kastet seg over en salgsgimmick, men det er jo altså mulig det også.

Artikkelen samsvarer med hva jeg har lest hvert fall; Man har en del studier som viser en mulig effekt, men det er foreløpig gjort for få studier til at effekten er sikker, og dessuten har men også studier som ikke viser noen effekt.

Men det forskes på dette ja, på flere områder. Bla. ser man på effekten på en del ulike lidelser, herunder angstlidelser og bipolar lidelse. Det er en stund siden jeg kikket på dette, men for bipolar lidelse var effekten svært lovende - like god eller bedre enn mange av de mest hyppig brukte stemningsstabiliserende medikamentene på markedet. Men igjen, var det snakk om innledende studier og dermed ingen sikker effekt.

Generelt beveger den kommersielle verden seg langt raskere enn den akademiske. Det spiller ingen rolle om et produkt har usikker effekt, hvis det selger, og man kan jo markedsføre seg med disse studiene uten at man kan tas for villedende markedsføring. Fagmiljøene er derimot konservative, og du får ikke seriøse forskere til å si at noe har en effekt basert på et fåtall studier, særlig ikke når man også har studier som viser det motsatte. Det typiske svaret da, er at vi ikke vet og må undersøke det videre - som er det man gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt som eg kan registrere så er det ikkje gjennomført store nok vitenskaplege undersøkingar til å kunne konkludere med om slike briller har ein eller fleire funksjonar, og eventuelt kva som gir denne funksjonen.

Som det også står i NRK artikkelen så er effekten knytt opp mot melatonin-produksjonen. Det er likevel høgst usikkert på om vi gjennom synet kan få kroppen til å produsere meir melatonin.
Teorien er ofte at det blå lyset signaliserer dagslys og som hemmar melatonin-produksjonen medan fråværet av blått lys signaliserer til kroppen at det har blitt kveld og det er på tide å sove.
Om det faktisk fungerer å bruke briller eller skjerminnstillingar for å unngå blått lys er nok usikkert. Det kan godt være at ei slik effekt fyrst og fremst er psykologisk. Det er i alle fall lite som tyder på at lyset åleine avgjer om vi blir trøtte eller ikkje, hadde det vært slik så hadde alle soverom hatt gult lys.

Min teori er at dersom ein skal få kroppen til å på kunstig måte justere døgnrytmen så må ein påvirke kroppen meir gradvis. Eg vil tru at ein kan få betre effekt om ein gradvis reduserer mengda av blått lys for å på den måten å simulere solnedgang. Eg stiller meg tvilande til om det er same effekt å gå rett frå mykje blått lys til ikkje noko blått lys ved å ta på seg eit par briller. Eg vil nok også tru at fråværet av lys, altså at ein er i mørke og lyssvake omgivnadar er viktigare enn fargen på lyset.
Eg er i alle fall heilt overbevist om at dersom eg får velgje mellom å legge meg inne på eit mørkt soverom eller eit opplyst soverom med alle bølgelengder utanom det blå lyset, så ville eg nok lettare få sove om det var mørkt.

Den kan likevel være at slike briller kan ha ein funksjon om ein både brukar slike briller og skrur ned lysstyrken på skjermen (og i rommet forøvrig).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til sammenlikning så finnes jo lyskasser. Som skal få døgnrytme inn i et spor om du er metodisk og stimulerer tidlig på morgenen. Noe som kan gi riktig trøtthet på kveld. Samtidig som noen også bruker lyskasse for å bli kvitt vinterdepresjoner som skjer under mørketiden.

I det perspektivet så er det vel ikke helt feil å lete etter bølgelengder også for briller som gir disse effektene som lys gjør på den circadiske rytmen?

Har prøvd litt lyskasse selv. Det er en ganske heftig lysstyrke. For min del så blir jeg på grensen til at lyset gjør meg lettere irritabel, som om det overstimulerer. Mhp. på dette så kanskje det er litt aggressivt på lysstavene i øyet også?

Har lyskassen enda, men gjorde det aldri til noen varig vane å nytte den. Det hadde jo også helst krevd å være våken i 6-tiden på morgenen eller når en bør bruke det. Det kunne jo ha gitt en ganske stor endring i når man er våken og når man er trøtt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei.

Generelt så har forskning om blått lys vist seg å være skuffende. En systematisk gjennomgang og en metaanalyse viser en forskjell på litt over ett minutt. Altså ikke spesielt betydelig. 

 

https://winksleep.online/blog/65-blue-screenlight-making-it-harder-to-fall-asleep-is-the-number-1-sleep-myth-of-our-time#:~:text=This is so close to,the biggest sleep myths ever!

 

 PS: Det er henvist til studier i denne bloggen med grei TL;DR. Det er også en studie der de brukte slike briller. 

Endret av .,.
Tilførte PS
Lenke til kommentar

Min erfaring som forbruker er at det hjelper for meg, har både briller med og uten overflatebehandling som minsker blått lys. De gangene jeg bruker de uten behandling for blått lys blir jeg merkbart mer sliten i øynene tidligere på dagen, øynene blir helt tørre og jeg kan slite med å fokusere til slutt. Innsovning er vanskeligere, ender opp med å være lenger oppe.

jeg spurte optikeren min sist jeg var på sjekk, og han mente det hjelper.

Jeg vet ikke om du var ute etter sånne svar eller kun vitenskapelige svar så jeg tok sjangsen :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

12 hours ago, Fenrisúlfr said:

.. har både briller med og uten overflatebehandling som minsker blått lys. De gangene jeg bruker de uten behandling for blått lys blir jeg merkbart mer sliten i øynene tidligere på dagen, øynene blir helt tørre og jeg kan slite med å fokusere til slutt. Innsovning er vanskeligere, ender opp med å være lenger oppe.

jeg spurte optikeren min sist jeg var på sjekk, og han mente det hjelper.

..  :)

Med slike uvisse tema, som har bombastisk leir, så er all informasjon interessant egentlig. Det blir selvsagt ikke vitenskapelig med en personlig erfaring, men det kan også være verdt mer noen ganger. Selvsagt med store farer for bias, placebo, nocebo og alt som hører til.

Beskrivelsene dine er ihvertfall interessante nok de.

Hvor står vitenskapen nå egentlig, er det dobbelt blindforsøk på det, og i hvilke størrelse, og hva er forutsetningene for eksperimentet? Så det er ikke kun de med personlige erfaringer og historier som har noe å svare for, men vitenskapen har jammen noe å svare for den også.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...