Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lufting av bremser : Må jeg ha bremselufter?


Anbefalte innlegg

Hei og god påske! 🐣

Jeg har nylig byttet calipere bak på min 2012 Ford Focus, og da trengs det selvfølgelig lufting av systemet. 

Jeg har gjort dette mange ganger før uten problemer, men nå sliter jeg. Jeg har sikkert luftet ut flere liter (og etterfylt) men uten hell. 

Jeg gjør det på følgende måte:

*Fruen sitter i bilen og pumper pedalen hard

* Jeg åpner nippelen og stenger den når pedalen er helt inne. 
- Slik holder vi på en stund til slangen er tom for luftbobler og væsken er klar og fin. Hun presser da pedalen en siste gang og jeg stenger nippelen. Så går vi til neste dekk. 

Jeg har først HB, VB, HF, VF. 
 

Når alt ser fint ut så tester jeg bilen, og skuffelsen er stor da bremsepedalen nesten må trykkes i bånn, eller pumpes, for å få noe effekt. Da er det tilbake i garasjen og påan igjen. 
 

Jeg har aldri hatt så store problemer med å lufte bremser før. Noen som kjenner til problemet og har noen tips? Må jeg gå til innkjøp av avansert utstyr? 
 

// Takk for alle innspill!

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjør rett Ludvig. Men om du har fått luft opp i abs-blokken er det straks mer arbeid, og krever ikke bare egen bremselufter men og diagnoseutstyr.

Men før du går så langt ville jeg sjekket at alle bremsene faktisk er justert slik de skal. Feks kan du ha spor i bremsestempel som skal passe med spor i klosse. Om ikke dette ligger rett kan du få sviktende pedal. Så sjekk over installasjonen nøye før du går videre med luftingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (18 minutter siden):

Takk for innspill! 
 

Jeg har lært at man alltid skal starte lengst borte fra sylinderen og jobbe seg nærmere. 

Ja det stemmer og du gjør alt riktig slik jeg ser det, det kan jo være at ett Caliper tar inn luft eller noe, gåen pakning el.. noe, da vil rust og dritt bli dratt inn med stempel og vil føre til at det lekker bremsevæske tar inn luft.

Det kan også være gåen hovedsylinder.

Det er flere biler man må bruke diagnose utstyr for å lufte.

På min Bil måtte jeg lufte ved å bruke PC.

Edit, 

 

Endret av Dragonlove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har selvjusterende håndbrekk på Forden, så må du dra noen ganger i brekket så stempel skrus ut og justeres riktig. Hadde samme problem som deg på en Galaxy, justerte brekket etter noen runder med håpløs lufting og brukte Forscan service-sekvens med kalipper-bytte for å få sparket i gang ABS pumpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom over dette. Kan det vere en løsning? 

 

  1. Fjern ABS-sikringen fra monteringspunktet.
  2. Koble slangen til lufteskruen. Plasser den andre enden i dreneringstanken som er fylt med bremsevæske.
  3. Be hjelperen din om å trykke bremsepedalen helt inn. I dette tilfellet er det ikke behov for å trykke den inn flere ganger først.
  4. Be hjelperen om å skru på tenningen ved å vri nøkkelen til den respektive posisjonen. Dette vil aktivere pumpen.
  5. Vent til pumpen har fjernet all luft fra anlegget. Det vil si, til væsken som renner ut av lufteskruen ikke har bobler lenger.
  6. Gjenta prosedyren for hver hjulsylinder (bremsekaliper).
  7. Sjekk væskenivået i tanken. Fyll opp til maksnivået før hver syklus samt etter at du har fullført luftingen.
  8. Be hjelperen din om å skru av tenningen.
  9. Sett sikringen tilbake på plass. Sjekk at varsellampen for ABS-feil ikke lyser på dashbordet.
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (1 minutt siden):

Der må jeg melde pass, har diagnose utstyr for Toyota og Bmw og det er kun Odb til Ethernet kabler som koples til den bærbare og begge kablene har vel kostet rundt 200,- pr stk, programvare har kostet meg nada.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...