Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjøpte dvd spiller til DVD + R plater, men det funker ikke


Anbefalte innlegg

Mechablast skrev (4 timer siden):

Er pcen gammel kan det være støv på linsen

Fungerer andre plater? 

Kan evt bruke bommulspinne med isopropanol for å rengjøre den

Jeg har ikke pc lenger. Men den jeg hadde klarte ikke å lese dvd platene som var brent. Må ha vært en feil med brenning av dvd platene. 

Jeg husker at jeg var nødt til å koble til noen fargede ledninger : gul, rød , og en til farge bak på tv på gamle dvd for å få det til å virke. Jeg har ny spiller, men har kun en hdmi kabel som jeg kobler til. Men jeg kan kjøpe og koble til fargede ledningene. Kanskje det vil virke da? 😅Usikker.🥲

Har en ekstern cd/ dvd disk til laptopen. Men den vil heller ikke lese dvdene. 🥲

Vet ikke om jeg bør bare gi opp prosjektet mitt med å få dette til, men kanskje jeg skal kjøpe et eller annet å forsøke med. Eller se etter gamle spillere på finn. 😅

Vet ikke om det fins noen bedrifter som kan forsøke å finne ut av dette for meg. Altså at jeg kan få forsøkt ut hvilke dvd som tar dvd platene... Dersom de kunne testet ut hvilke maskin den kan virke på så hadde det vært veldig greit. Regner med at den kan virke på et eller annet for den virket på gamle dvd spilleren. ❤

Dubious skrev (5 timer siden):

Eneste feilen jeg kan tenke er at platene ikke ble "lukket", og da vil flere enheter ha problemer med å lese de.

Brennerprogrammer kan muligens lese de, og lukke de.

Ja skulle vært en eller annen spesiell bedrift som jeg kunne henvendt meg til som kunne finne ut av dette. 🤔🥰

Endret av VictoriaMeme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptop er en PC. Når du setter inn dvd platene kommer filutforsker opp med noe innhold i dvd stasjonen?

Med min Windows laptop kan jeg velge å spille av dvd plater med VLC som jeg har lastet ned og installert: www.videolan.org/vlc/

Nesten alle dvd-brennere støtter dvd+r plater.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har ikke finlest hele tråden, men mitt generelle tips når du brenner DVD er å bruke CDBurner XP om du er på Windows (også til f.eks Windows 10 og helt opp til Blu-Ray inkl DVD). Den fungerer meget bra og er gratis.

Brenn på laveste hastighet som du får som opsjon når brenneren har sjekket spesifikasjonen på platen du ønsker å brenne på. Dette preger platene best og øker også sannsynligheten til at de er lesbare i andre DVD-spillere.

Viktig å bruke burn at once / finalize disc som også er nevnt tidligere i tråden for å øke oddsene for korrekt avlesing. Kryss gjerne av for DVD Compatibility også.

Kan være smart å oppgradere firmware på brenner. De legger vanligvis inn støtte for flere ulike brennbare plater som spilleren ikke støtter slik den blir levert fra fabrikk, så om man ikke gjør dette kan brenneren velge en uoptimal skrivestrategi som ikke er bra for de platene du brenner på.

På Mac som vanligvis har Super multibrenner på litt eldre modeller fra da DVD-brennere var pop kan du bruke diskvertøy som er innebygget i Macen (tast Cmd + SPACE og skriv inn diskv eller diskt i spotlight)

Lagre DVDene utenfor direkte sollys og ikke i for høy fuktighet. Sollys er dog det viktigste å unngå, så lagre gjerne platene i DVD-mappe.

DVD+R standarden er noe nyere enn DVD-R og er mer avansert med bl.a feilretting (viste seg å være marketing bais), men det er en del utstyr som ikke er kompatibelt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 timer siden):

Jeg ser at en i tråden "Hvordan redde en skadd DVD-plate?" fikk ikke opp dvd plata i det hele i Windows utforsker. Ahlberg Data greide heller ikke å redde ut data da dvd plata var ødelagt.

Skal nok være mulig om jeg får tak i en dvd spiller som tar platen. Har hatt en som klarte å lese den tidligere. Men jeg kvittet meg med den og det angrer jeg på. 

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med video på 90-tallet (til 2005) og kan litt om DVD og VideoCD med mer. Bor du i nærhet av Fredrikstad, ta kontakt på PM. Event sende i post. Har 5-8 ulike enheter å spille av DVD video på med mer. Bare ikke orket å holde på med det mer. Da det er tålmodighetsprøve å redde data fra plater osv. 

Har man vært hos de ekte profesjonelle for å redde data, kan ikke jeg hjelpe mer. De proffe tar godt betalt, men kan også sine ting... 

Vanskelig for meg å utdype mer enn hva som er nevnt i tråd.

Noen plater blir også ødelagt av seg selv. Plater fra en viss periode hadde problemer med kjemisk reaksjon på middelet som festet "databelegget" på plastdisken. Høres ut som at det er tema her. 

De tomme platene trådstarter viser til skal fungere i tilnærmet alle DVD spillere. 

Nå må vi skille i tråden på gamle plater man ikke får lest av og nye plater man skal brenne på. 

Legg ut bilde av DVD/CD her, både over og under.

DVD/CD overburn kan Googles, det kan skape problem med kompatibilitet. 

Hastighet på brenning ut fra ulike format kan også skape kompatibilitet problem. 

Har noe brent på plate fra 1995 som ikke kan leses lengre. Har tatt kopi tidligere. 

Alle lagringsmedium svikter med tiden, selv uten bruk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
VictoriaMeme skrev (11 timer siden):

Skal nok være mulig om jeg får tak i en dvd spiller som tar platen. Har hatt en som klarte å lese den tidligere. Men jeg kvittet meg med den og det angrer jeg på. 

Veldig merkelig. Ta med platen og prøv den på spillere i bruktbutikk og elektrobutikk. Legg ut bilde av platen her overside og underside. Gjerne så man se hvor det er brent og ikke på undersiden.

Måten platen er lukket på (hva slags format man har valgt å bruke ved å lukke platen) eller ikke kan skape problem.

Utfordringen ligger i at platen ikke er brent etter riktig standard i utgangspunktet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg tror det er slik at alle dvd+r brennere i prinsippet vil kunne lese platen om den virker selv om den ikke er finalized. Mens dvd avspillere uten brenne mulighet ikke nødvendigvis takler alle plater.

Edit: Om du har en bærbar-PC så trenger du en ekstern dvd brenner for å lese dvd platene over på datamaskinen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Veldig merkelig. Ta med platen og prøv den på spillere i bruktbutikk og elektrobutikk. Legg ut bilde av platen her overside og underside. Gjerne så man se hvor det er brent og ikke på undersiden.

Måten platen er lukket på (hva slags format man har valgt å bruke ved å lukke platen) eller ikke kan skape problem.

Utfordringen ligger i at platen ikke er brent etter riktig standard i utgangspunktet. 

Det er merkelig. Jeg skal forsøke å se på bildene på de dvd platene som bilder er lagret på. De klarer jeg fint å få til å fungere på alle dvder og disker selv om de er av samme type DVD + R.  Kan også selvfølgelig kontakte eksen å spørre om han husker hva som gikk galt med de slik at de ikke kunne spilles på annet enn gamle dvd spilleren vår.  Men forsøker å finne ut selv først.

Jeg tror vi hadde en blue ray spiller. For spilleren kunne lagre veldig mange klipp og videoer på den.  Vet ikke om det da må ha vært en blue ray spiller som klarte å få fram videoene.... ? Men husker at vi kjøpte den på Coop Obs i sin tid. Og at den kunne lagre klipp etter klipp som en datamaskin. 

Tror platen må prøves til jeg finner rett spiller. Men som du sier så kan det mulig være at en brukt butikk kan hjelpe meg med å forsøke den i ulike spillere. Må være muligheter for jeg kan ikke tro at den gamle dvden var den eneste de virker på i hele verden. 

Skal legge ut bilder av platene.  Overside og underside. 

Lenke til kommentar

Som de fleste andre også sier her, så ser jeg to muligheter for at du ikke får spilt de av:

1 - DVD'ene har rett og slett blitt for gamle. Brenne-CD og -DVD av dårlig kvalitet kan vare så kort som fem år. De av høyere kvalitet ("merke"-plater) kan noen ganger vare mye lenger, men det var stor forskjell også på disse. Hvis de begynner å bli ødelagt, så kan noen spillere fortsatt spille de av, mens andre ikke klarer det. Men etter kort tid, vil de være uleselige på alle enheter. Mulig Ahlberg Data eller IBAS kan gjøre et forsøk, men spesielt IBAS (som er de proffeste) er veldig dyre. Regn med at tusenlappene flyr fort der.

2 - Det mest sannsynlige, ut fra uttalelsen til han som brente de, er at de ikke er finalisert/lukket. Fordelen med å ikke finalisere en CD/DVD, er at man kan fortsette å legge til filer. Men hvis man glemmer å finalisere den etter at alle filene er lagt til, så vil det kun være noen få spillere (og ofte bare den spilleren de ble brent på), som kan lese de. I et slikt tilfelle må man prøve å få de finalisert, men jeg vet ærlig talt ikke om det går på andre enheter enn den de ble brent på? Hvis de kommer opp i Windows, så kan du prøve å finalisere de der (høyreklikk på disken, og se om du får et valg om å finalisere/lukke eller noe annet som høres riktig ut).

EDIT: Eller bruk et brenneprogram som er litt mer avansert enn den innebygde brenneren i Windows.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Veldig merkelig. Ta med platen og prøv den på spillere i bruktbutikk og elektrobutikk. Legg ut bilde av platen her overside og underside. Gjerne så man se hvor det er brent og ikke på undersiden.

Måten platen er lukket på (hva slags format man har valgt å bruke ved å lukke platen) eller ikke kan skape problem.

Utfordringen ligger i at platen ikke er brent etter riktig standard i utgangspunktet. 

Dvd-platene ser helt rene ut. Jeg har tro på at det er det samme problemene som jeg hadde i alle år tidligere. At de kun kan leses på et fåtalls spillere. 

Enig med deg I at det har nok skjedd et problem pga måten den ble brent på. 

Jeg har like plater med bilder, og de virker.  De er like gamle og noen eldre, men de virker helt greit som de alltid har gjort. Er kun videoene som maskinen avviser.  

Snapchat-1873042852.jpg

Snapchat-566169498.jpg

Endret av VictoriaMeme
Lenke til kommentar

Har funnet et bilde av dvd spilleren som klarte å lese dvdene. Men klarer ikke å se merke på det. Noen som klarer å forstå hvilke merke denne maskinen har?  Den grå nederst på bildet er enten en dvd spiller eller blue ray spiller tror jeg. Dette er et litt utydelig bilde, men det var bilde av noe annet med den i bakgrunnen. 

 

Screenshot_20220409-202606_Gallery.jpg

Endret av VictoriaMeme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...