Gå til innhold

Ukraina kan ha angrepet oljedepot på russisk jord


Anbefalte innlegg

Slik ukrainerne har greid å forsvare seg mot det antatt suverene russiske angrepet kan det vere tenkelig at også andre kunne gjøre en anstendig forsvarsjobb. Det forutsetter derimot at det er rikelig med det vi ser har vist

seg effektivt, slikt som mobilt, bærbart, og

dronebasert materiell som kan vere godt fordelt.

Her i landet gjør man innkjøp for å spare, eller måker ut penger på dyre "statusvåpen" som vi har relativt få av, og er rause og driver meningsløs sløsing hver gang man skifter ut eller gjør om på noe.

Alle AG3 våpnene som er hugget, og tillhørende ammo kunne for eksempel vert utplasert på desentraliserte lager.

Vi skal tydeligvis ikke sikre oss for å ha noe å falle tilbake på.

Det finnes ganske sikkert eksempler nok gjennom alle år. 

I stedet virker det meste halvhjertet og preget av at vi helst ser at hjelpen kommer så fort som mulig, så vi slipper å sette fra oss kaffekoppen.

Ukrainerne har bevistvist at med resurser og besluttsomhet er det mulig å tvinge selv en stormakt til å  slite, og å blø mere enn de regnet med.

Finnene har erfaring med russere, og er nok adskillig grundigere forberedt. 

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QVZmonLc

Siden det hadde vært et aldri så lite propagandascoop for ukrainernte, men de nekter å bekrefte, så blir jeg ikke overrasket om det var et "privat" prosjekt av et par russiske piloter for å slå ut drivstofftankene som holdt helikopterfuel. Hadde vel ikke lyst å fly flere operasjoner over Ukraina antar jeg.. :) (Amerikanske soldater har jo blitt anklaget for tilsvarende under WWII, Korea og Vietnam tross alt).

Lenke til kommentar
1GQC55OJ skrev (5 timer siden):

Siden det hadde vært et aldri så lite propagandascoop for ukrainernte, men de nekter å bekrefte, så blir jeg ikke overrasket om det var et "privat" prosjekt av et par russiske piloter for å slå ut drivstofftankene som holdt helikopterfuel. Hadde vel ikke lyst å fly flere operasjoner over Ukraina antar jeg.. :) (Amerikanske soldater har jo blitt anklaget for tilsvarende under WWII, Korea og Vietnam tross alt).

Hvis jeg har forstått riktig så svarte Zelensky at de var opptatt med sitt eget land, og at om russland hadde problemer i sitt eget land så var dette noede måtte rydde opp i selv, mer eller mindre kopi av Putins svar da russland ble anklaget for å sende militære styrker inn i Øst-Ukraina.

Et aldri så lite stikk til Kreml som vet at det var Russland som angrep Øst-Ukraina, og de vet at Vesten vet, men de vil ikke  at den russiske befolkningen skal vite det. En felle som de nå må trå varsomt rundt, og gjør det vanskelig med videre anklager...

 

Ellers må det jo sies at Putin kommer særdeles dårlig ut av dette, enten kom Ukrainsje helikoptere langt inn i deres eget land når de hevder de har 100% luftherredømme, ellers så var det deres egne som vil hindre videre fremrykning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...