Gå til innhold

Raymond ønsker ny EU-debatt


Anbefalte innlegg

Ser at Raymond Johansen (AP) ønsker en ny EU-debatt i Norge i lys av Ukrainakrisen::https://www.nationen.no/nyhet/raymond-johansen-vil-ha-ny-eu-debatt/

Det er NATO med USA i bakgrunnen og ingen andre som er garantist for fred i resten av Europa. Et konglomerat som EU med en mengde motstridende interesser og agendaer er lettere å splitte for Russland. EUs historie etter Sovjets fall har heller ikke skapt trygghet og tillit hos motparten i Moskva. En evt EU-hær ville gjort vondt verre.
Norge deltar i Brussels koordinerende innsats innen sanksjoner og humanitært arbeid uavhengig av medlemsskap.

Nok et umusikalsk utspill fra en mann med en ministerpost i magen….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg ikke for norsk medlemsskap i EU, men jeg er enig med Raymond Johansen at det trengs en ny stor EU-debatt snart. Det er lenge siden sist og verden forandrer seg. Ikke bare en debatt om medlemsskap, men om hvordan vi forholder oss til EU. Som Johansen sier, ingen under 45 år i Norge har vært med på en større debatt om norsk medlemsskap.

Her er kronikken til Johansen: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/lV5m87/europa-endrer-seg-er-det-tid-for-en-ny-norsk-eu-debatt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Selv er jeg ikke for norsk medlemsskap i EU, men jeg er enig med Raymond Johansen at det trengs en ny stor EU-debatt snart. Det er lenge siden sist og verden forandrer seg. Ikke bare en debatt om medlemsskap, men om hvordan vi forholder oss til EU. Som Johansen sier, ingen under 45 år i Norge har vært med på en større debatt om norsk medlemsskap.

Her er kronikken til Johansen: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/lV5m87/europa-endrer-seg-er-det-tid-for-en-ny-norsk-eu-debatt

Brussel har ikke vist seg rollen som fredsskaper verdig, kun som en ny maktfaktor i Europa med sin egen stormakts- agenda. Ambisjonene strekker seg over tilnærmet alle områder og dette er ikke liv laga for mange land med store forskjeller og forutsetninger. Det EU trenger er å redusere ambisjonene til opprinnelige intensjoner, men i EU er fornuften underordnet gamle drømmer.

Norge lever greit med status quo og en ny tilnærming til EU vil knekke regjeringen Støre. Er det dette Raymond vil ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker, men:

 

-Russland og Kina vil ikke ha EU fordi de da kan mobbe mindre stater med sin bilaterale tilnærmingen.

-Russland og Kina vil ta seg til rette på bekostning av de mindre.

 

Det finnes dessverre ingen plass for mindre stater med mindre vi går sammen.

 

Hva har Russland gjort de siste årene? Okkupert Abkhazia, Sør-Ossetia, Krim, Luhansk, Donetsk og nå prøver de seg på hele Ukraina. Ville de gjort det om Ukraina var del av EU? Neppe.

Husk også at Norge tapte store områder av Barentshavet til nettopp Russland fordi vi er så små og ubetydelige.
 

Hva har Kina gjort de siste årene? Husker dere da Norge ble mobbet?

 

Hvorfor skal Russland bestemme om at Sverige og Finland ikke kan bli med i NATO?

 

Jeg er redd det ikke finnes et alternativ til EU. Enten så blir vi med hvor vi kan også være med på å bestemme eller forsvinner vi. 
 

Den dagen USA skroter hele NATO står vi alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raude skrev (6 minutter siden):


 

Den dagen USA skroter hele NATO står vi alene.

Å skrote NATO var det heldigvis bare noe Trump fantaserte om. NATO har vært garantisten for fred mellom gamle og nye stormakter gjennom flere tiår. Jeg tviler sterkt på om Brussel klarer å fylle de buksene.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Inspector said:

Å skrote NATO var det heldigvis bare noe Trump fantaserte om. NATO har vært garantisten for fred mellom gamle og nye stormakter gjennom flere tiår. Jeg tviler sterkt på om Brussel klarer å fylle de buksene.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe; Putins krig mot Ukraina har svekket Trumps muligheter i 2024.

Men det er ikke umulig at han blir valgt og om han gjør det så er det faktisk en veldig stor sannsynlighet for at han trekker USA ut av NATO.

Som sagt er dette heldigvis ikke like sannsynlig som det var for litt over en måned siden 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...