Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Emilsen skrev (23 minutter siden):

Angående "velteting". Jeg er litt skeptisk til velteklosser. Får du en lowside så kan plutselig velteklossene ta tak i noe så hele sykkelen flippes over og blir mye mer ødelagt.

Ikke et uvanlig argument, men for at du skal ha nok energi til at sykkelen skal slå hjul etter å ha begynt å skli, ville det nok gått ganske dårlig uansett, og turen hadde vært over okke som. Poenget med velteklosser o.l. er å berge sykkelen så mye at du kan fortsette å kjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  

Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Det er jo et velkjent faktum at Adventure-sykler må legge seg ned og hvile litt innimellom. 😉

Er man talentfull nok så trenger man ikke å legge sykkelen ned på bakken for at den skal få hvile. 

image.thumb.jpeg.d41d3f1be7f52620779701d3e4d95918.jpeg

 

Emilsen skrev (4 timer siden):

Angående "velteting". Jeg er litt skeptisk til velteklosser. Får du en lowside så kan plutselig velteklossene ta tak i noe så hele sykkelen flippes over og blir mye mer ødelagt.

Jeg tipper du må treffe noe denne velteklossen huker seg fast i skal sykkelen flippes over, så kan man spørre seg om det i heletatt er å unngå at det huker seg i noe annet på sykkelen om klossen ikke er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (5 timer siden):

Jeg mener veltebøyler og klosser er helt ypperlig. Det kan berge resten av turen at hendelen ikke knakk, eller at det billige motordekselet overlevde, sånn at olja forble på innsiden av motoren. 

Veltebøyler er som kjøreklær. Forhåpentligvis en utgift du ikke trenger å ta i bruk. Hadde vurdert dette på egen sykkel hadde mine knall og fall vært av en mer hardhendt sort.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Men når jeg leser om enkelte som velter ikke en med TO ganger på kjøreskolen så blir jeg litt betenkt. Jeg tror årsaken til at dette skjer er flere. Nervøsitet og frykten for å drite seg ut, dårlig kjøreskolelærer, dårlig tillpasset sykkel etc. 

Jeg tipper det eksisterer en høy statistikk på velt og uhell i kjøregården uten at jeg har sjekket opp i dette. Det er jo her mange får sine første erfaringer med motorsykler. Og det er jo langt bedre at uhell og slikt skjer på en slik plass til lærer er trygg nok på at eleven greier å håndtere MC før man skal ut i trafikken.

Så hva er egentlig problemet med å velte to, eller flere ganger, i en kjøregård? En person som har veltet flere ganger kan jo rett og slett bare være svak i beinet som gjør at sannsynligheten for at dette skjer er høyere enn hos andre til å starte med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle levere inn framfelgen for å få lagt på ny gummi. Løftet opp framgaffelen med bukk og begynte å skru løs hjulet. Når bolten gjennom hjulet løsnet fant jeg ut hvordan tyngdekraften fungerer når du ikke har bukk under bakdekket i tillegg til framgaffelen.

HELDIGVIS lå det en trillebår opp ned ved siden av sykkelen, så all vekten av sykkelen landet oppå gummidekket til denne trillebåra. Det var ikke en jævla ripe på sykkelen etter garasjevelten.

Hadde en velt med en Husaberg en gang. Samme dag jeg hentet sykkelen dundret jeg rett i skogen. Det hadde regnet, og på felgene var det slicks. Hva tror dere skjedde da? 😂 Siden dette var en crosser var det bare å rette på skiltet igjen og kjøre videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to veltene jeg hadde i kjøregården var i krypkjøringsbanen.

Det med krypkjøring var vel antagelig det siste jeg mestret før oppkjøring. Jeg knakk bare aldri koden. Og jeg husket læreren min påpekte og påpekte det at jeg stakk ut bena hele tiden. Vel jeg prøvde å la vær og det resulterte i velt.

Sensoren jeg hadde på oppkjøringen sa at han aldri hadde sett noen "krypekjøre" så raskt som jeg gjorde gjennom banen deres.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (3 timer siden):

De to veltene jeg hadde i kjøregården var i krypkjøringsbanen.

Det med krypkjøring var vel antagelig det siste jeg mestret før oppkjøring. Jeg knakk bare aldri koden. Og jeg husket læreren min påpekte og påpekte det at jeg stakk ut bena hele tiden. Vel jeg prøvde å la vær og det resulterte i velt.

Sensoren jeg hadde på oppkjøringen sa at han aldri hadde sett noen "krypekjøre" så raskt som jeg gjorde gjennom banen deres.

Krypkjøring skal ikke skje raskt. Hvis man kan kjøre krypkjøringstesten fortere så blir det enklere. Det er når man kjører sagte at man viser at man behersker sykkelen. 

Beina veier egentlig ganske mye og er ikke nødvendig å bruke under krypkjøring. Man får bedre kontroll med sykkelen med å sette beina godt på sykkelen og klemme lårene til tanken. Det er sykkelen dem vil se du mestrer og ikke det at du kjlrer ført gjennom testen. 

Men ja, krypkjøringen er den vanskeligste og kanskje den øvelsen folk flest gruer seg til. Men har man øvekjørt nok og testet seg selv på krypkjøring og eller kjlrt mye i trafikk så går en slik test ganske bra. 

Jeg merker det selv når jeg krypkjører i dag i feks. Kø etc. med beina intil sykkel og blikket frem kjlrer jeg mer stabilt enn med beina ned mot bakken og blikket rett i ræva på bilen forran. Så lenge sykkelen er i bevegelse så skal det være ganske umulig og velte egentlig. Så sant man da ikke sklir eller kjører på is etc. men på krypkjøringstesten er underlaget i værstefall vått og våt asfalt har ingen invirkning på kjøreegenskapene i lav fart under krypkjøring. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 timer siden):

Jeg tipper det eksisterer en høy statistikk på velt og uhell i kjøregården uten at jeg har sjekket opp i dette. Det er jo her mange får sine første erfaringer med motorsykler. Og det er jo langt bedre at uhell og slikt skjer på en slik plass til lærer er trygg nok på at eleven greier å håndtere MC før man skal ut i trafikken.

Så hva er egentlig problemet med å velte to, eller flere ganger, i en kjøregård? En person som har veltet flere ganger kan jo rett og slett bare være svak i beinet som gjør at sannsynligheten for at dette skjer er høyere enn hos andre til å starte med.

Joda, men jeg skjønner bare ikke hvordan enkelte klarer å velte TO ganger i kjøregården. De fleste som tar lappen på motorsykkel har syklet og eller kjørt moped/lett MC og da har man jo balansen ganske programmert? 

Jeg tror grunnen til at man velter henger i hop med dårlig opplæring og eller for få kjøretimer. Når jeg startet med kjøretimer på MC så var det nesten 15 år siden jeg hadde syklet eller kjørt moped. Kjørelæreren startet helt basic. Slipp av clutch øvelse etc. etter noen minutter kjlrte jeg rundt på en åpen men sperret plass. Jeg fikk kjøre litt som jeg ville. Frem og tilbake, rundt og rundt mens jeg testet bremser, litt gasspådrag etc. 

hadde noen slengt meg rett ut i avanserte øvelser eller ut i trafikk kunne det fått fatale følger i værste fall. 

etter dette ble det som nevnt MYE øvekjøring. Jeg kjørte sikkert 12.000 km. Som "student" mens jeg tok kjlretimer på trafikkskole. 

før jeg får kommentaren "mr. Perfect" så handler ikke dette så mye om meg, men om hvordan kjørelærer legger opp opplæringen og hva man legger vekt på. Det er mange som tror at noen kjappe kjøretimer eller minstekravet er godt nok for å kunne bestå en test, men her får mange en overraskelse. Som man har lest om her. 

Så jeg sier igjen. Øvekjør MYE. Benytt enhver annledning til å øvekjøre. Må du ta deg fri fra jobb for å øvekjøre, så gjør det. Kjør langt og lengre enn langt. Husk at man også skal ha det gøy. 

Konklusjonen min er at hvis man tryner i kjøregården, TO ganger, så har noe gått galt ett sted. Ja, det er selvsagt bra at man tryner i kjlregården i stedenfor ute i trafikken, men man burde ikke velte overhodet mener jeg. Men det skal sies at jeg hadde en god kjlrelærer som var tolmodig og så mine svakheter/styrker. 

Jeg har sett kjlrelærere som slett ikke skulle vært det. Han ene kjlreløreren fra en annen trafikkskole når vi var på banekjøring sto regelrett og kjeftet på eleven sin. Da har man ikke skjønt veldig mye... jeg tror det finnes en del kjørelærere av den gamle skolen desverre. Det er vertfall mitt lille inntrykk. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 1.9.2023 den 4.27):

Joda, men jeg skjønner bare ikke hvordan enkelte klarer å velte TO ganger i kjøregården. De fleste som tar lappen på motorsykkel har syklet og eller kjørt moped/lett MC og da har man jo balansen ganske programmert? 

Jeg skjønner at det kan skje. Jeg er og forstått med det å håndtere en mc er en kompleks og krevende oppgave som vi alle tar forskjellig. Noen sitter med utgangspunkt i relevante erfaringer, som moped eller generelt har god kontroll og motorikk i kroppen som gjør at alle oppgavene som faktisk skal skje under f. eks. krypkjøring går lekende lett. Andre må lære dette helt i fra bunnen av når de for første gang sitter på en mc uten noen relevant erfaring eller ekstra god motorikk og kontroll. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 1.9.2023 den 4.27):

Joda, men jeg skjønner bare ikke hvordan enkelte klarer å velte TO ganger i kjøregården. De fleste som tar lappen på motorsykkel har syklet og eller kjørt moped/lett MC og da har man jo balansen ganske programmert? 

Skulle kanskje gjort noe mental tankegymnastikk og kommet frem til at de to tilfellene ikke tels i statistikken min.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg veltet på oppkjøringen. Eller, rett før den. Øvet på åttetallskjøring i sterk vind. Det blåste så kraftig at jeg lente meg litt på vinden, men mellom råsene gikk jeg da i bakken. Litt småskader på sykkelen, kjørelæreren kom springende, tapet fast blinklys og speil slik at jeg og to andre kunne bruke den til selve oppkjøringen. Den gikk strålende, riktignok.  Dette var i 1997. Noen år senere skulle jeg kjøre sykkelen min til service, rett før sesongslutt. Var ikke meldt snø, men det kom selvfølgelig noen millimeter (dette er Stavanger), det var nok til at bakhjulet skeinet til siden og jeg gikk i bakken. Heldigvis kjørte jeg 10 km/t i en sidegate. Det er de to veltene jeg har hatt. Solgte motorsykkelen da jeg skulle bli far, vurderte for noen år siden å kjøpe ny, men det ble ATV til å ha på hytten i stedet. Forsåvidt fornøyd med det valget.

Endret av Olsenhower
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 31.8.2023 den 23.30):

Krypkjøring skal ikke skje raskt. Hvis man kan kjøre krypkjøringstesten fortere så blir det enklere. Det er når man kjører sagte at man viser at man behersker sykkelen. 

Kjørelæreren sa det samme. Spørte sensor, han sa jeg skulle gjøre det så fort jeg ville. Sensor og kjørelæreren hadde eg ganske opphetet diskusjon, men jeg tror nok jeg hører på sensor. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Kjørelæreren sa det samme. Spørte sensor, han sa jeg skulle gjøre det så fort jeg ville. Sensor og kjørelæreren hadde eg ganske opphetet diskusjon, men jeg tror nok jeg hører på sensor. 

Poenget med krypkjøring er at sensor skal se om du klarer å beherske sykkelen. Så poenget er ikke at man skal fortest mulig gjennom krypkjøringstesten. Høres ut som sensoren ikke helt skjønner poenget med denne testen. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (18 timer siden):

Poenget med krypkjøring er at sensor skal se om du klarer å beherske sykkelen. Så poenget er ikke at man skal fortest mulig gjennom krypkjøringstesten. Høres ut som sensoren ikke helt skjønner poenget med denne testen. 

Ja selvfølgelig, en tilfeldig mann på Internett vet nok bedre hvorfor de gjør den testen og hvordan en skal vurdere folk. Hva mener du at en beviser når en kan kjøre så sakte som mulig gjennom den testen?

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Ja selvfølgelig, en tilfeldig mann på Internett vet nok bedre hvorfor de gjør den testen og hvordan en skal vurdere folk. Hva mener du at en beviser når en kan kjøre så sakte som mulig gjennom den testen?

Du kjører ikke motorsykkel selv skjønner jeg?

Prøv og kjør motorsykkel i rushtrafikken. Da finner du fort ut at jo sagtere det går, jo mer må man holde balansen samt bruke clutch/brems etc. Det er faktisk ikke veldig lett hvis man er helt fersk og det er ganske viktig at dette sitter. Det er nettopp derfor enkelte velter i denne øvelsen. Flere ganger. 

Det er derimot ikke JEG som mener dette, men også kjørelæreren min, som forøvrig fikk meg til å bestå denne testen med glans, samt oppkjøringen. Uten velt. 

Dog er det 10 år siden så regler kan ha blitt endret, men ser ikke hvorfor denne skal endres slik at man kan kjøre fortere. Det må i såfall være grunnet fordi mange velter eller det tar for mye tid etc. Jeg mener dte er sundt og lære seg å balansere på motorsykkelen før man slipper ut i trafikken som grønnskolling. 

Fort eller vertfall fortere skal man dog kjøre i andre deler av øvelsen i kjøregården. Unnamanøver i sving og brems i sving etc. Det er ingen grunn til at man skal kjøre fort gjennom denne krypkjøringstesten. Det heter ikke "krypkjøring" for morroskyld. 

Men nå er det jo ikke nevnt her hva som er fort tror jeg? Så definisjonen på fort i denne tråden finnes jo ikke. Men man skal altså i følge min kjørelærer kjøre så sagte som mulig for å vise om man behersker sykkelen. 

Selv en 10 åring kan kjøre en moped mellom to kjegler hvis farten er god nok. Men be den samme 10'åringen å kjøre rundt og rundt denne kjeglen i 5 km/t så tror jeg nok det går galt. 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også lese her:

https://www.vegvesen.no/globalassets/forerkort/ta-forerkort/oppkjoring-hvilke-oppgaver-du-skal-gjennomfore.pdf

Krypkjøring er i følge min definisjon såpass sagte at man MÅ justere clutch/brems/blikk/forankring etc. for ikke å velte. Kjører man bare litt fortere så slipper man å tenke på dette i større grad og øvelsen blir lettere å gjennomføre. Men hva lærer man av det tenker jeg... 

Å kjøre mellom to kjegler i 15km/t klarer jo alle og burde i så tilfelle ikke vært en del av en oppkjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...