Gå til innhold

Du får tre av Samsungs nye billigtelefon A13 for det en Iphone SE koster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Zeph said:

Og samtidig det beste med telefonen for mange brukarar.

Nei, det vil jeg ikke si.
Mange brukere er dessverre ikke klar over hvor mange hindringer som ligger i iOS med tanke på effektiv bruk og nytteverdi, fordi de ikke har hatt anledning til å sammenligne funksjonalitet i særlig grad.
Har man først entret Apples lukkede økosystem, er det alt annet en trivielt å forlate det.

Nå har vi i realiteten et de facto duopol innenfor mobilmarkedet, og ingen av operativsystemene fungerer særlig tilfredsstillende, sammenlignet med fullverdige operativsystemer.
Men av to onder, er iOS dessverre det verste.

Noe av problemet med at så mange av oss brukere går for et slik operativsystem, er at det gir Apple ytterligere insentiv til å skape en kundefiendtlige løsninger.

På mange måter kan deres regime minne om kommunismen, hvor innbyggerne var fornøyd med tingenes tilstand, fordi de ikke så alle begrensningene de ble ilagt, ei heller enkelt kunne forlate det.
Akkurat som avhoppere hadde mange kvaler med å forlate sitt hjemland grunnet familie, vil mange brukere av iOS oppleve mye av det samme med tanke på sine data, og kommunikasjon med sin tidligere omgangskrets.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (17 minutter siden):

Nei, det vil jeg ikke si.
Mange brukere er dessverre ikke klar over hvor mange hindringer som ligger i iOS med tanke på effektiv bruk og nytteverdi, fordi de ikke har hatt anledning til å sammenligne funksjonalitet i særlig grad.
Har man først entret Apples lukkede økosystem, er det alt annet en trivielt å forlate det.

Nå har vi i realiteten et de facto duopol innenfor mobilmarkedet, og ingen av operativsystemene fungerer særlig tilfredsstillende, sammenlignet med fullverdige operativsystemer.
Men av to onder, er iOS dessverre det verste.

Noe av problemet med at så mange av oss brukere går for et slik operativsystem, er at det gir Apple ytterligere insentiv til å skape en kundefiendtlige løsninger.

På mange måter kan deres regime minne om kommunismen, hvor innbyggerne var fornøyd med tingenes tilstand, fordi de ikke så alle begrensningene de ble ilagt, ei heller enkelt kunne forlate det.
Akkurat som avhoppere hadde mange kvaler med å forlate sitt hjemland grunnet familie, vil mange brukere av iOS oppleve mye av det samme med tanke på sine data, og kommunikasjon med sin tidligere omgangskrets.

Brukt kvelden på å lage en ny sølvfoliehatt?

ios og android har sine sterke sider. Grunnen til at jeg gikk over til iOS i 2021 er fordi jeg er DRITT lei av de møkka oppdateringene mange android produsenter pusher ut, fulle i bugs og drit. Fins selvfølgelig tilfeller av stabilt Os, men så fort modellen er ett år gammel så ryker det. Jeg satt mange år på service siden. Like morsomt hver gang en produsent hadde pusha noe dritt som gjorde kunden frustrert og sendte inn produktet på service. Samme regla hver gang, finne en fin måte å forklare at X produsent jobber med å forbedre opplevelsen og at ny oppdatering kommer i løpet av noen uker. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, snqmann95 said:

Brukt kvelden på å lage en ny sølvfoliehatt?

ios og android har sine sterke sider. Grunnen til at jeg gikk over til iOS i 2021 er fordi jeg er DRITT lei av de møkka oppdateringene mange android produsenter pusher ut, fulle i bugs og drit. Fins selvfølgelig tilfeller av stabilt Os, men så fort modellen er ett år gammel så ryker det. Jeg satt mange år på service siden. Like morsomt hver gang en produsent hadde pusha noe dritt som gjorde kunden frustrert og sendte inn produktet på service. Samme regla hver gang, finne en fin måte å forklare at X produsent jobber med å forbedre opplevelsen og at ny oppdatering kommer i løpet av noen uker. 

På hvilken måte tenker du at innlegget mitt relaterte seg til tinnfoliehatt?
Jeg ga klart uttrykk for at forretningsmodellen til Apple innebærer innelåsing, og det tror jeg det er stor enighet om.

Så kan du sikkert ha vært uheldig, kanskje kjøpt en rimelig modell fra et konkurrerende merke, og opplevd at enheten har fått dårlig med oppdateringer i etterkant.
Men for de to modellene som er omtalt i denne artikkelen, vil de trolig få omtrent samme mengden oppdateringer i årene fremover.
Apple har vært bedre på dette i lang tid.
Dog med den haken at selv om en modell mottar oppdateringer, så har det vist seg at de litt eldre modellene bevisst har mottatt en funksjonsredusert oppdatering.
Den delen er ikke Apple veldig gode (villige?) til å kommunisere ut.

Når det gjelder bugs, anser jeg det er ganske likt i begge leire, ut i fra all erfaring jeg har (jeg benytter telefoner fra begge leire parallellt, daglig).
Dog mener jeg oppdateringsfrekvensen burde vært redusert for begge, og heller hatt tydeligere fokus på stabilitet og kvalitet i form av færre oppdateringer.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (1 time siden):

Nei, det vil jeg ikke si.
Mange brukere er dessverre ikke klar over hvor mange hindringer som ligger i iOS med tanke på effektiv bruk og nytteverdi, fordi de ikke har hatt anledning til å sammenligne funksjonalitet i særlig grad.
Har man først entret Apples lukkede økosystem, er det alt annet en trivielt å forlate det.

Kan ik du ramse opp de mange hindringer som ligger i iOS for effektiv bruk og nytteverdi for mæi som bruker? 
 

Mind The Gap skrev (1 time siden):

På mange måter kan deres regime minne om kommunismen, hvor innbyggerne var fornøyd med tingenes tilstand, fordi de ikke så alle begrensningene de ble ilagt, ei heller enkelt kunne forlate det.
Akkurat som avhoppere hadde mange kvaler med å forlate sitt hjemland grunnet familie, vil mange brukere av iOS oppleve mye av det samme med tanke på sine data, og kommunikasjon med sin tidligere omgangskrets.

🙈🙈

Lenke til kommentar
25 minutes ago, bbios said:

Kan ik du ramse opp de mange hindringer som ligger i iOS for effektiv bruk og nytteverdi for mæi som bruker? 

Det er mange, så jeg skal forsøke å forholde meg kort, men det er ikke enkelt.

- Manglende kontroll over filsystemet
Vanskeliggjør kopiering av filer til en generell mappe (tilsvarende Documents på Mac).
Resulterer i at apper ikke får tilgang til disse filene på noen hensiktsmessig måte.
I stedet må man ulogisk nok, kopiere inn dokument/lydfil/videofil/etc inn i den enkelte appen.
Det resulterer i duplikat av filer, hvis man vil benytte samme filen i flere apper.

- Blokkering av alle andre browsere enn Safari
Firefox, Chrome med fler er i realiteten Safari, kun med små kosmetiske justeringer.
Andre har rett og slett resignert, slik som Vivaldi, og ikke valgt å distribuere sin meget gode browser, grunnet Apples lukkede regime.
Resultatet er at ganske mange nettsider ikke fungerer, da Safari har store mangler.

- Gir sine egne apper forrang
I så stor grad det skader konkurrentene.
Se bl.a. saken Spotify har opprettet mot Apple, i den sammenheng.

- Meget svak på personvern
Det er ikke mulig å få kontroll over trafikkflyten ut og inn av enhetene.
Og ja, jeg er godt kjent med Apple Tracking Transparency.
Det eneste denne gjør er å redusere spredningen av din unike reklame ID, men dessverre ingenting med datastrømmen.

- Ingen mulighet for untethered jailbreak
Slik at litt mer avanserte brukere kunne ha utnyttet enhetene sine til det fulle.
Det er en rekke nytteprogrammer som mangler på iOS, ref neste punkt.

- Ingen mulighet til å installere programmer utenfor Apple App Store
Ser man på f.eks. den alternative appstoren F-Droid, kan man få et innblikk i hvor store de faktisk hullene i Apples butikk er.

Jeg skal runde av her, for dette kunne blitt et innlegg over fryktelig mange A4-sider.

 

Shock the Monkey ;-)

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (2 timer siden):

Mange brukere er dessverre ikke klar over hvor mange hindringer som ligger i iOS med tanke på effektiv bruk og nytteverdi, fordi de ikke har hatt anledning til å sammenligne funksjonalitet i særlig grad.
Har man først entret Apples lukkede økosystem, er det alt annet en trivielt å forlate det.

Tror ikke jeg kjører én app som ikke finnes i Androidverdenen. Lukket? Låst? Har en eple-TV som har noe integrasjon med min iPhone 8 Plus men om den integrasjonen forsvant ville jeg knapt ofret det en tanke.

Har vært gjennom mobiler med både Windows og Android før jeg byttet til iPhone og iOS sent 2017. Ja, iOS er ikke feilfritt men gir for meg likevel en mye bedre helhetsopplevelse enn nevnte mobil-OS. Er vel mest tredjeparts apper som skaper krøll i hverdagen.

«fordi de ikke har hatt anledning til å sammenligne funksjonalitet i særlig grad» Den må du nesten underbygge med hva du mener er gode eksempler. Har null behov for å tweake og tune hver minste lille bit av OS-et. Det gjør jeg på jobb med Windows OS.

Android? Min opplevelse var stadige bugs på alle plattformer og behov for omstart minst en gang i uken. Om det er/var Android i seg selv eller apper som lagde såpass krøll vet jeg ikke men det var frustrerende. Har ikke tatt i Android-basert telefon siden 2017 men både Samsung tablet og ChromeCast boks i eie ga/gir lite mersmak for min del. iPhonen restarter jeg vel bare når det kommer oppdateringer - og ja, de kommer fremdeles og kommer nok til iPhone 8 en god stund etter at telefonen selv tar kvelden. Ser at Samsung skryter av Samsung devices eligible for four major Android updates samt 4/5 års sikkerhetsoppdateringer og det er jo bra det men hvorfor tok det så lang tid? Kan vel bare gjette men at EU-/Tyske myndigheter pusher på for å få 5-7 år med oppdateringer er vel en forklaring.

Anser meg ikke som noen ‘Apple fanboy’ men jeg vil ha noe som er stabilt og virker. Hver dag. Og det får jeg med iPhone og iOS.

Lenke til kommentar
1 minute ago, NoBo said:

Tror ikke jeg kjører én app som ikke finnes i Androidverdenen. Lukket? Låst? Har en eple-TV som har noe integrasjon med min iPhone 8 Plus men om den integrasjonen forsvant ville jeg knapt ofret det en tanke.

Har vært gjennom mobiler med både Windows og Android før jeg byttet til iPhone og iOS sent 2017. Ja, iOS er ikke feilfritt men gir for meg likevel en mye bedre helhetsopplevelse enn nevnte mobil-OS. Er vel mest tredjeparts apper som skaper krøll i hverdagen.

«fordi de ikke har hatt anledning til å sammenligne funksjonalitet i særlig grad» Den må du nesten underbygge med hva du mener er gode eksempler. Har null behov for å tweake og tune hver minste lille bit av OS-et. Det gjør jeg på jobb med Windows OS.

Android? Min opplevelse var stadige bugs på alle plattformer og behov for omstart minst en gang i uken. Om det er/var Android i seg selv eller apper som lagde såpass krøll vet jeg ikke men det var frustrerende. Har ikke tatt i Android-basert telefon siden 2017 men både Samsung tablet og ChromeCast boks i eie ga/gir lite mersmak for min del. iPhonen restarter jeg vel bare når det kommer oppdateringer - og ja, de kommer fremdeles og kommer nok til iPhone 8 en god stund etter at telefonen selv tar kvelden. Ser at Samsung skryter av Samsung devices eligible for four major Android updates samt 4/5 års sikkerhetsoppdateringer og det er jo bra det men hvorfor tok det så lang tid? Kan vel bare gjette men at EU-/Tyske myndigheter pusher på for å få 5-7 år med oppdateringer er vel en forklaring.

Anser meg ikke som noen ‘Apple fanboy’ men jeg vil ha noe som er stabilt og virker. Hver dag. Og det får jeg med iPhone og iOS.

Jeg har gitt et mer utfyllende svar til bbios ovenfor, så les gjerne det for mer utdypende svar.

Det har aldri omhandlet "tweake og tune".
Det er rett og slett mangelen på utrolig mye programvare, samt funksjonalitet.

Er ikke uenig i det du skriver om oppdateringer.
Det har vært en altfor lang vei å gå, før Google omsider har tatt tak i dette.
Personlig er jeg enig med Tyskland, 7 år burde vært regelen.
Ellers burde produktene aldri fått CE godkjenning.

Det er mulig det er å strekke det litt langt, men sakser ut følgende avsnitt fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) sine sider ang CE godkjenning:
"CE-merket er produsentens måte å informere tilsynsmyndighetene om at de grunnleggende sikkerhetskrav er oppfylt."

Det er sikkert det elektriske man har hatt i tankene her.
Men hvorfor ikke like gjerne overføre dette til datasikkerhet også?

Og i siste instans omhandler dette også miljø(vern).

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (1 time siden):

Det er mange, så jeg skal forsøke å forholde meg kort, men det er ikke enkelt.

- Manglende kontroll over filsystemet
Vanskeliggjør kopiering av filer til en generell mappe (tilsvarende Documents på Mac).
Resulterer i at apper ikke får tilgang til disse filene på noen hensiktsmessig måte.
I stedet må man ulogisk nok, kopiere inn dokument/lydfil/videofil/etc inn i den enkelte appen.
Det resulterer i duplikat av filer, hvis man vil benytte samme filen i flere apper.

- Blokkering av alle andre browsere enn Safari
Firefox, Chrome med fler er i realiteten Safari, kun med små kosmetiske justeringer.
Andre har rett og slett resignert, slik som Vivaldi, og ikke valgt å distribuere sin meget gode browser, grunnet Apples lukkede regime.
Resultatet er at ganske mange nettsider ikke fungerer, da Safari har store mangler.

- Gir sine egne apper forrang
I så stor grad det skader konkurrentene.
Se bl.a. saken Spotify har opprettet mot Apple, i den sammenheng.

- Meget svak på personvern
Det er ikke mulig å få kontroll over trafikkflyten ut og inn av enhetene.
Og ja, jeg er godt kjent med Apple Tracking Transparency.
Det eneste denne gjør er å redusere spredningen av din unike reklame ID, men dessverre ingenting med datastrømmen.

- Ingen mulighet for untethered jailbreak
Slik at litt mer avanserte brukere kunne ha utnyttet enhetene sine til det fulle.
Det er en rekke nytteprogrammer som mangler på iOS, ref neste punkt.

- Ingen mulighet til å installere programmer utenfor Apple App Store
Ser man på f.eks. den alternative appstoren F-Droid, kan man få et innblikk i hvor store de faktisk hullene i Apples butikk er.

Jeg skal runde av her, for dette kunne blitt et innlegg over fryktelig mange A4-sider.

 

Shock the Monkey 😉

Takk for konstruktiv svar :) 

1. Filer, er nok preferanser der tenker æ, personlig har æ ik noe problemer sånn som d er i dag kontra siste Android tlfen. men folk er forskjellige :) 

2. ingen problemer med å åpne sider på Safari , igjen som Æ bruker :) har Chrome på nettbrettet, men kan ikke ha sett noe forskjell på sidene æ bruker.

3. Vært saker om d, Men eksempelet spotify, den gjør d den skal for mæi, lytte på musikk/podcast.. skjønner ikke helt problemet der? Prøvde Apple musikk en periode , men foretrakk Spotify grensesnittet. 

4. Er Android sterk der? Google? 
 

 5. UT Jailbreak, Avanserte brukere ja og trur de er fullt klar over at det mangler. Men er man så avhengig av UT JB? 

6. Sikkert mange som ønsker det, men de fleste er nok fullstendig klar over at der er d App store som gjelder. Og personlig synes det er helt greit, for utviklere skjønner æ. 
 

Hatt Android , sist med OP 6T (konge tlf btw med noen få svakheter) var ikke noe særlig mer effektiv med den enn iPhone Men så er ik æ noe avansert bruker som du sikkert har skjønt , om d nå er Android el iOS i bruk :) 

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Er veldig forskjellige mobiler dette her.

iPhone SE (2022) er en iPhone med samme prosessor som iPhone 13. Det er på en mange måter en topp telefon, men med veldig liten skjerm. Alternativer til denne kan være f.eks iPhone 12 og iPhone 12 Mini.

Samsung A13 er en 2000 kroners telefon og konkurrerer i den prisklassen mot andre Android telefoner. Av Samsung telefoner kan tilbud på de dyrere A22 5G og A32 5G være alternativer. Også Xiaomi Poco X3 Pro ligger i prisklassen 2000-2300.

Mer aktuell å sammenligne ville vært Samsung Galaxy A33 eller A52 som er en meget gode telefoner og fortsatt billigere enn iPhone SE.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Quote

Du får tre av Samsungs nye billigtelefon A13 for det en Iphone SE koster. På papiret er det bare noen få punkter der Iphone SE (2022) imponerer mer enn A13

Pussig det der, for når jeg klikker på Dagbladets artikkel med tittel "Test: Enormt mye for pengene" som viser en iPhone SE, så havner jeg hos en annen anmelder, dvs Tek, som påstår noe helt annet enn Digi, nemlig at: "Apples billigste iPhone byr på en totalpakke ingen andre kan slå"

Det er også litt pussig at Tek skulle skryte av iPhone SE, for vi som har fulgt litt med opp gjennom årene har lagt merke til at Tek tradisjonelt har hatt et dårlig skjult bias mot iPhone, som idag er verdens mestselgende smartphone-serie.
Så når Tek skryter av Iphone, på tross av at Tek har et bias mot iPhone, da bør en følge ekstra godt med, for da er det høyst sannsynlig troverdig og sant.
Det blir liksom litt som når f.eks Microsoft Windows-sjefen i fortrolighet kan fortelle at han heller ønsker seg en Mac istedet for en Windows-PC, for hvorfor skulle han lyge? 

Men til saken: når to anmeldere har diametralt motsatt syn på en og samme ting, så skyldes det rett og slett noe så enkelt som at den ene er langt ute på blåbærtur.
Forøvrig er Tek sin anmeldelse i konsensus med andre anmeldelser av iPhone SE rundt omkring i verden.
Jeg gidder ikke gå detaljert inn i alle feil og manglende nyanseringer jeg fant Digi sin artikkel, men tar for meg de som frembringer de største spørsmålene og som er tilstrekkelig til å stille Digis test i et svært grellt lys;

Quote

Minne: På det meste annet er det A13 som kommer seirende ut på dette punktet: Den leveres med 4 GB RAM, mens Apple stiller med 3 GB

Her røper forfatteren at han er ukjent med det faktum at en Android-telefon typisk trenger 3 ganger mer RAM enn en iPhone for å gjøre samme jobb like effektivt.
Ergo skal konklusjonen være stikk motsatt; det er iPhone SE som kommer seirende ut.
Sitat fra lenken: "If we go back to the case of iOS 11, we see how the system could be managed correctly with just 1GB of RAM while an Android device required at least three or 4GB to start working correctly"
Mer om fenomenet her.

Quote

Skjermen, da?….Men A13 har fått en 6,6" skjerm som dekker hele fronten, der Apples bidrag er 4,7" og ikke gjør det. Oppløsningen er henholdsvis 1080 x 2408 og 750 x 1334

Neida, helt feil, for skjermen til Galaxy A13 har oppløsning 720 x 1600 i følge Samsung sjøl, og har dermed en pixeltetthet på 270 ppt som er under de magiske 300 ppt som trenges for å overgå øyets egen oppløsningstetthet (1/60 grad) på normal leseavstand, kalt "retina-oppløsning".
Til kontrast har iPhone SE en pixeltetthet på 326 ppi, dvs retina-oppløsning.

Quote

Apple påberoper seg ekstra hardt glass i skjermen, mens Samsung oppgir Corning Gorilla Glass 5 for sin A13

Ikke alle vet om det faktum at samtlige iPhoner i historien har brukt Gorilla-glass, men IT-journalister som tar mål av seg å sitte med ekspertkunnskap burde ha lest seg såpass opp at de vet dette.
Corning som produserer glasset, røper ikke på sitt nettsted at Apple bruker Gorillaglass.
Og Apple har aldri røpet det faktum at iPhone bruker glass fra Corning, inntil i forfjor da Apple røpet at glasset på iPhone er det sterkeste Corning kan lage, og sterkere enn Gorillaglass.
Faktisk var iPhone det første telefonen eller produktet på markedet (2007) som brukte Gorillaglass, mens konkurrentene som vanlig kom diltende etter i årene som fulgte, og dette er godt dokumentert (sitat):
"Fast forward to 2006, when Steve Jobs and the Apple crew were testing their new iPhone prototype.....Determined to find a suitable replacement material, Jobs sent an email to a contact of his at Corning, Wendell Weeks. He tasked Mr. Weeks with finding a suitable glass for his new device.....They needed a glass at 1.3mm, well below half of what Corning ever achieved with Chemcor. A thing Corning hadn’t shared with Apple was that Chemcor had never been mass produced. Apple also wanted this glass, which they had no idea didn’t really exist, in six months time. But Weeks took a cue from Jobs’ book — he took the risk and said yes to the project. He tasked his scientists with fulfilling a glass that could meet the demands of Apple. They named it Project Gorilla Glass."

Quote

Hva med prosessoren, hjernen i det hele? Iphone SE får en nyutviklet Apple A15 Bionic 6-kjerners prosessor, som visstnok skal være like rask som de dyrere modellene…..Samsungs A13 på sin side utstyres med en åttekjerners prosessor, men nøyaktig hvilken har de ikke oppgitt, utover at kjernene i den kjører på 2,2 GHz og 2,0 GHz

Joda, det er oppgitt; det er MediaTek MT6833V Dimensity 700 5G.
Her presterer artikkelens forfatter å gi inntrykk av at prosessoren som Samsung bruker er bedre enn Apples prosessor A15, ettersom den eneste parameteren som leseren blir servert for sammenligning er antallet prosessorkjerner.
Sannheten er langt derifra.
Samsungs prosessor har 7 nm litografi,, mens Apples har 5 nm og burde derfor i utgangspunktet være både kjappest samt bruke minst strøm.
Samsungs prosessor har 2,2 GHz som høyeste klokkehastighet, mens Apples har 3.2 GHz.
Samsungs prosessor har 2 MB cache minne, mens Apples har 12 MB.
Samsungs prosessor har 17,1 GB/sek minne båndbredde, mens Apples har 42,7 GB/sek.
Samsungs prosessor har 2 stk GPU exec. units, mens mens Apples har 80 stk.
Samsungs prosessor har 32 stk GPU shading units, mens mens Apples har 640 stk.
Samsungs prosessor klarer 62.1 GFLOPS, mens mens Apples klarer 249.6 GFLOPS.
Samsungs prosessor scorer 533 poeng på Geekbench 5 single core,  mens Apples scorer 1698 poeng.
Samsungs prosessor scorer 1616 poeng på Geekbench 5 multi core,  mens Apples scorer 4425 poeng.
Ergo kjører Apples prosessor i ring rundt prosessoren som Samsung bruker, og er dermed desidert mest fremtidsikker.

Så for å oppsummere; iPhone SE har mye bedre skjerm, mye bedre prosessor, mye bedre vanntetthet, bedre hurtiglading, og antakelig bedre batteritid (ettersom relativ stor litografi og større RAM på Galaxyen bruker mer strøm).
På tross av dette så presterer Digi å konkludere med at (sitat): "På papiret er det bare noen få punkter der Iphone SE (2022) imponerer mer enn A13.....Og for prisen av én Iphone SE er du ikke langt unna å kunne kjøpe deg tre Samsung Galaxy A13"

Der hvor jeg kommer fra kaller vi sånt for pisspreik, og jeg lar dette være et skolebok-ekesempel på hva bias er.
Kan Digi forklare hvorfor det å kjøpe tre identiske dårlige telefoner skulle være bedre enn å kjøpe en eneste mye bedre telefon?
 


 

Endret av Radon Ready
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...