Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med fast IP-oppsett i nettverk


Anbefalte innlegg

Hei,

Laget en meget enkel skisse som jeg håper illustrerer oppsettet på en grei måte. Så, problemet er at enhetene (da spesielt printeren), faller ut fra tid til annen med dette oppsettet. Printeren er satt opp med fast IP fra produsent (192.168.230.1).

Ved å aktivere DHCP på nettverksadapteret, så får jeg tilgang til internett, men ikke printeren naturlig nok siden den ikke er i samme IP-range. Derfor legger jeg til 192.168.1.124 som IP-adresse på nettverksadapteret, som er den IP-adressen fibermodemet ga PC-en. Da får jeg internett.

Deretter legger jeg til en tilleggs-IP som er 192.168.230.101. Dette for å få en IP i samme range som printer.

Dette oppsettet fungerte frem til i går, hvor da printeren ikke vil snakke med PC-en i det hele tatt. Kan noen forklare meg eller hjelpe meg til å forstå hva som skjer, eventuelt komme med anbefalinger til et oppsett som fungerer bedre?

På forhånd takk :D

 

Oppsett.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke endre IP adresse på skriveren?

Det kan jeg gjøre. Har bare latt den stå med denne IP-en fordi det er den IP-en den er satt opp med fra produsent. Og 192.168.230.101 er IP-en som er anbefalt fra produsent for PC-en som er koblet til printeren. Så er egentlig derfor jeg kun har kjørt dette oppsettet.

Vil det gjøre en forskjell ved å endre IP på skriveren? Er det ikke merkelig at oppsettet fra forrige uke brått ikke fungerer i dag?

Lenke til kommentar
Welhaven skrev (2 timer siden):

Det kan jeg gjøre. Har bare latt den stå med denne IP-en fordi det er den IP-en den er satt opp med fra produsent. Og 192.168.230.101 er IP-en som er anbefalt fra produsent for PC-en som er koblet til printeren. Så er egentlig derfor jeg kun har kjørt dette oppsettet.

Vil det gjøre en forskjell ved å endre IP på skriveren? Er det ikke merkelig at oppsettet fra forrige uke brått ikke fungerer i dag?

Jeg hadde iallefall endret IP på skriveren til samme ip range som resten av nettverket, hva leverandøren anbefaler tror jeg ikke du trenger å bry deg om, om de hadde anbefalt deg å hoppe fra ett hustak så hadde du nok ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde iallefall endret IP på skriveren til samme ip range som resten av nettverket, hva leverandøren anbefaler tror jeg ikke du trenger å bry deg om, om de hadde anbefalt deg å hoppe fra ett hustak så hadde du nok ikke gjort det.

Vet ikke helt hva jeg skal svare på den siste der, men...

Det med å ha samme IP-range høres logisk ut, så det kan jeg teste. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg pleide å gi DHCP-tjener 192.168.100.151-200, sette opp alle enheter med faste IP. Ruter/gateway ble satt til 192.168.100.1 og de andre med 192.168.100.100-150 Mask 255.255.255.0  Laget liste over dem og merket alle med maskinnavn, mac-adresse de hadde og IP de fikk. Utrolig nyttig og utrolig få som gidder det. Snart ingen som kan eller vet noe om det heller.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Jeg pleide å gi DHCP-tjener 192.168.100.151-200, sette opp alle enheter med faste IP. Ruter/gateway ble satt til 192.168.100.1 og de andre med 192.168.100.100-150 Mask 255.255.255.0  Laget liste over dem og merket alle med maskinnavn, mac-adresse de hadde og IP de fikk. Utrolig nyttig og utrolig få som gidder det. Snart ingen som kan eller vet noe om det heller.

Det hørtes jo veldig ryddig ut. Når du sier DHCP-tjener; snakker vi da for min del fiber modem eller selve switchen? Fiber-modemet har i dag 192.168.1.1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Welhaven skrev (1 minutt siden):

Det hørtes jo veldig ryddig ut. Når du sier DHCP-tjener; snakker vi da for min del fiber modem eller selve switchen? Fiber-modemet har i dag 192.168.1.1.

DHCP settes opp normalt i ruter/modem, men kan være andre steder på nettet også. Oppsett av dette kan være for viderekomne, og at det er best å sette alt til DHCP auto og la modemet stå på den adressen den har. Slik gjøres det stort sett overalt. TCP/IP er litt sært og læres fra en bok på ca 100-200 sider og en del øvelser på lokalnett.

Lenke til kommentar

I denne fiber routeren så har jeg mulighet til å sette start og end for IP-adresser slik du nevnte @Dart.

Så nå er jo routeren på 192.168.1.1.
IP-range er da fra 192.168.1.101-200

Fra før av har jeg allerede tre enheter på .111, .115 og .120. De to printerne det er snakk om har som nevnt en annen range, så hvis jeg da spesifiserer disse til å stå innenfor routeren sin IP-range, bør kanskje det gjøre ting litt bedre.

Det eneste som gjenstår er eventuelt switchen. Den har fabrikk-IP på 10.90.90.90. Samme prinsipp vil da kanskje gjelde her, at den bør settes opp til samme range/subnet som routeren viser til?

 

Oppsett 2.PNG

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 timer siden):

Da blir det fort litt komplisert 🙂

https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc1918 

Svitsjen skal du ikke trenge å røre. Den bruker ikke IP.

https://www.google.com/search?q=tcp/ip+explained

En Managed Switch kan ha IP opsett jo, mens en unmanaged eller dum switch får ip fra router.

TS har jo en Managed Switch av typen D-Link DGS3100

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dragonlove skrev (1 time siden):

En Managed Switch kan ha IP opsett jo, mens en unmanaged eller dum switch får ip fra router.

TS har jo en Managed Switch av typen D-Link DGS3100

Cisco har laget bøker om dette. Mange bøker. Hva bruker svitsjen IP-adressen til? Min svitsj har ikke IP adresse.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Cisco har laget bøker om dette. Mange bøker. Hva bruker svitsjen IP-adressen til? Min svitsj har ikke IP adresse.

Switchen's Ip adresse er for å kople til web intarface til Switchen, jeg kjenner ikke til akkurat denne switchen, men noen switcher har mulighet for å adressere ip adresser med hjelp av en DHCP server for eksempel, ellers er det flere brukerområder som Overvåke trafikk sette opp flere virtuelle Lan's osv....

 

Jeg har selv både managed Switcher og unmanaged, har blant annet en TP-Link TL-SG108 som også har web interface (Dette er da en unmanaged switch.

switch.thumb.jpg.90b10117b61d7f7df5036ed21021e2c5.jpg

Lenke til kommentar

TP-Link-en du viser til her er vel det man gjerne refererer til som en "smart switch". Den har management, men ikke i samme grad som mer avanserte og uten mulighet til å distribuere konfigurasjon til flere svitsjer. Hvorvidt de er managed eller unmanaged er litt avhengig av hvem man spør  😉

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 minutter siden):

TP-Link-en du viser til her er vel det man gjerne refererer til som en "smart switch". Den har management, men ikke i samme grad som mer avanserte og uten mulighet til å distribuere konfigurasjon til flere svitsjer. Hvorvidt de er managed eller unmanaged er litt avhengig av hvem man spør  😉

Har også en TP-LINK TL-SG105 Switch og vil si den er mer unmanaged enn 108 ja, men jeg ser egentlig på begge som unmanaged.

Har en D-Link DGS-1210 16 ports managed switch også.

Lenke til kommentar

Her var det en del rart. @Welhaven du kan fint endre IP addressen til switchen din til å være i samme range. Du må ikke, men det kan være greit hvis du en dag finner ut at vil gjøre en konfigurering.

 

Dart skrev (6 timer siden):

Svitsjen skal du ikke trenge å røre. Den bruker ikke IP.

Tja, en managed switch har en IP addresse man kan nå den for konfigurering, status, osv. Den bruker ikke IP til switching da, riktignok

Dragonlove skrev (3 timer siden):

En Managed Switch kan ha IP opsett jo, mens en unmanaged eller dum switch får ip fra router.

Hæ? Hvordan en swich tilegner seg en IP addresse er ikke hvordan man skiller på en managed og unmanaged. Det ligger i navnet, man kan administrere (manage) den.

Dragonlove skrev (14 minutter siden):

Jeg har selv både managed Switcher og unmanaged, har blant annet en TP-Link TL-SG108 som også har web interface (Dette er da en unmanaged switch.

Det er forskjell på TL-SG108 og TL-SG108E. Jeg ser at TP-link sier at TL-SG108E v1 og v4 er unmanaged (ikke v5 og v6) samtidig som de sier "Intelligent management via a web user interface and downloadable utility".  Den støtter jo både VLAN og STP, så du skal arbeide hardt for å overbevise at at den der er unmanged

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (7 minutter siden):

Her var det en del rart. @Welhaven du kan fint endre IP addressen til switchen din til å være i samme range. Du må ikke, men det kan være greit hvis du en dag finner ut at vil gjøre en konfigurering.

 

Tja, en managed switch har en IP addresse man kan nå den for konfigurering, status, osv. Den bruker ikke IP til switching da, riktignok

Hæ? Hvordan en swich tilegner seg en IP addresse er ikke hvordan man skiller på en managed og unmanaged. Det ligger i navnet, man kan administrere (manage) den.

Det er forskjell på TL-SG108 og TL-SG108E. Jeg ser at TP-link sier at TL-SG108E v1 og v4 er unmanaged (ikke v5 og v6) samtidig som de sier "Intelligent management via a web user interface and downloadable utility".  Den støtter jo både VLAN og STP, så du skal arbeide hardt for å overbevise at at den der er unmanged

Det er V4 jeg har av Tp Link sin 108, Tja, kan vel kanskje kalle den sånn semi managed. eller Lite versjon.

Ja her gikk det litt fort i svingen, både unmanged og managed swithc kan få ip adresse fra router.

 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...