Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på Bremsesystem: TRW, ATE, osv ved kjøp av klosser og skiver


Anbefalte innlegg

Hei.
Har bytter klosser og skiver mange ganger, men har stort sett kjøpt originale deler fra forhandler.

Tenkte nå å spare noen kroner når jeg nå skal bytte på min 2012 S-Max, og kjøpe fra andre nettsjapper, eksempelvis Skruvat. Vet ikke hvilke merker som er bra, og hva som er billig kinaskit, om det finnes. Men tenker at etablerte merker som Brembo burde være relativt safe.

La inn regnummer og fant et sett med skiver fra Brembo, og søkte så på klosser. Der blir det straks mye mer å velge i, og det er lite forklart hva som egentlig er forskjellen. Prøvde å google, men ble bare mer usikker da jeg havnet inn på en nettside som skrev om organiske og uorganiske materialer og metallinnhold.

Det første jeg legger merke til som forvirrer er feltet Bremsesystem i beskrivelsen. Har listes TRW, ATE, Lucas, Teves osv opp. Jeg legger merke til at dette er produsenter også, men de andre merkene bruker også samme betegnelser. Nevnte Brembo har klosser merket med både TRW og ATE.

Så da er forvirringen komplett, og jeg aner ikke hva som blir mest riktig å kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør deg selv en tjeneste å handle heller fra f.eks Eurodel. Skruvat er notoriske på å levere feil deler, og retur kan være en særs tungvindt affære. Jeg har stort sett sluttet å handle der, etter 4 av 5 feil-leveringer. Faktisk er det eneste jeg har fått rett der er dekk.
Bruker du Eurodel og huker av for å se etter "Premium" deler, så får du opp merker som er på nivå med OEM. Du kan og be de dobbelsjekke bestillingen, og har enda til gode å få feil deler fra de når jeg har bedt de sjekke bestillingen. Forøvrig ligger de i Norge og de forholder seg til norsk kjøpslov.
Brembo er safe, men ikke alltid OK priset. Standard Brembo er ikke mye bedre enn andre merker i "premium"-kategorien.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Serpentbane said:

Det første jeg legger merke til som forvirrer er feltet Bremsesystem i beskrivelsen. Har listes TRW, ATE, Lucas, Teves osv opp. Jeg legger merke til at dette er produsenter også, men de andre merkene bruker også samme betegnelser. Nevnte Brembo har klosser merket med både TRW og ATE.

Dette er selve bremsesystemet - den største forskjellen er normalt hvordan klossene er festet. og du ser godt forskjell.

Mener dette skal stå på "spec-lappen" du har for bilen, hvis ikke så kan du forsøke å sammenligne med vilder av de forskjellige bremsesystemene - noen ganger kan også deleforhandlerne på nett ha opplysninger om hva slags bremser du har dersom du legger inn regnr.

Fant en tråde her på VACN som viser hvor det står på caliperne også:

Hva er forskjell på ATE og LUCAS bremser - Teknisk, Mekanisk og Elektrisk - VW Audi Club Norwegen (vacn.no)

Lenke til kommentar

Lurt å ta av hjulet og ta mål av tykkelse og diameter på skivene. Da kan du også ta mål av bremseklossene. Det finnes mange størrelser ut fra hvilket marked bilen er solgt og hvilke options den har. Har du sjekket om du er nødt til å bytte skiver? Når jeg har fått beskjed om å bytte skiver har jeg ofte bare tatt dem av bilen og pusset dem ren, fjernet kanter og tatt på lakk i senter og på kantene. Så lenge de er uten kast og har nok tykkelse er det egentlig ingen grunn til å bytte dem. Sjekk også ut de andre sidene som selger, f.eks thansen, mekonomen, bildeler.no, autodoc.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Lurt å ta av hjulet og ta mål av tykkelse og diameter på skivene. Da kan du også ta mål av bremseklossene. Det finnes mange størrelser ut fra hvilket marked bilen er solgt og hvilke options den har. Har du sjekket om du er nødt til å bytte skiver? Når jeg har fått beskjed om å bytte skiver har jeg ofte bare tatt dem av bilen og pusset dem ren, fjernet kanter og tatt på lakk i senter og på kantene. Så lenge de er uten kast og har nok tykkelse er det egentlig ingen grunn til å bytte dem. Sjekk også ut de andre sidene som selger, f.eks thansen, mekonomen, bildeler.no, autodoc.

Hei.
Ja, de må byttes, det har blitt ganske kraftig kast i dem av en eller annen grunn. Skal ikke ha blitt overopphetet eller noe slikt som jeg vet om i alle fall. Men, kast er det nå blitt.

 

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (25 minutter siden):

Dette er selve bremsesystemet - den største forskjellen er normalt hvordan klossene er festet. og du ser godt forskjell.

Mener dette skal stå på "spec-lappen" du har for bilen, hvis ikke så kan du forsøke å sammenligne med vilder av de forskjellige bremsesystemene - noen ganger kan også deleforhandlerne på nett ha opplysninger om hva slags bremser du har dersom du legger inn regnr.

Fant en tråde her på VACN som viser hvor det står på caliperne også:

Hva er forskjell på ATE og LUCAS bremser - Teknisk, Mekanisk og Elektrisk - VW Audi Club Norwegen (vacn.no)

Jeg la inn regnummer på skruvat og eurodel, men får alle alternativene. Har ikke sett at det er noen spec-lapp noe sted som beskriver det, men spørs om jeg må inn å se over papirene og manualen en gang til da.

Står ikke noe på caliperne som er synlig med hjulene på i alle fall.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp noe annet enn den ene sorten bremsesystem, dvs diameter og tykkelse er lik på alle i utvalget.
Så kan ikke forstå at det er mulig å bomme her.
Ble litt i tvil på festeblikkene, der KAN det være noe feil. Men du bare ber de om å sjekke for kompabilitet når du legger inn ordren.
Dette er det rimeligste jeg fant av såkalt premium. Greit å holde seg til 1 merke på skiver og klosser.
Sjekk andre nettbutikker før du handler, men som oftest er Eurodel ganske grei på prisene.
Har du Trumf-kort får du rundt 9% rabatt i tillegg. https://viatrumf.no/cashback/eurodel-trumf

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...