Gå til innhold

Jobbintervju-spørsmål det kan være lurt å forberede seg på


Anbefalte innlegg

Har begynt å søke mer aktivt etter jobb nå (innen helse, men også innen forskning), og holder i denne forbindelse på med å forberede meg på typiske jobbintervju-spørsmål. Forbereder meg først på dem skriftlig og deretter på å svare på dem muntlig.

Jeg har allerede forberedt meg på disse spørsmålene: 

"Kan du fortelle om deg selv?"

"Hva vet du om firmaet/jobben?" 

"Hvorfor ønsker du denne jobben?" 

"Hvorfor burde vi ansette deg?" 

"Hva er dine største profesjonelle styrker?"

"Hva er dine svake sider/utfordringer"? 

"Hva er din største prestasjon"? 

"Fortell meg om en utfordring eller konflikt på arbeidsplassen og hvordan du løste denne"

"Hvor ser du deg selv om fem år? "

"Hva ser du etter i en ny jobb?" 

"Hvordan vil sjef/kollegaer beskrive deg?" 

" Hvordan takler du stress eller pressede situasjoner? "

"Hva slags lønn forventer du?"

"Har du noen spørsmål til oss?"

Er det noen med erfaring med å intervjue kandidater som har noen tips til andre spørsmål jeg burde øve meg på å besvare? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok greit å forberede seg noe, men du bør ikke ha alle de rette svarene heller, for da tenker de mest sannsynlig at du bare har hentet alt fra en bok og at de derfor ikke aner hvem du virkelig er og hva du står for og derfor heller velger noen som oppleves mer genuine. Grunnen til at ærlighet varer lengst er vel helst fordi den brukes så sjeldent.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lurer ikke på hva som er "rett" å svare. Jeg lurer på hva slags type spørsmål jeg burde forberede meg på sånn at de nettopp skjønner hvem jeg er og hva jeg står for. Er klar over at det vil dukke opp spørsmål som jeg ikke har forberedt meg på, og andre formuleringssmåter av typiske spørsmål, men det er jo greit å ha tenkt ut litt i forkant slik at man stiller forberedt til et jobbintervju. 

Lenke til kommentar

Hvis man har ‘hull’ i CV, f. eks. i form av lengre periode uten arbeid bør man kunne svare på det.

Har du kikket på sider på nett om temaet? Både hva arbeidsgiver kan og ikke kan spørre om? Greit å ha et forhold til spesielt hva de ikke kan spørre om og tenke over hvordan du kan ‘avvæpne’ slike spørsmål uten å gå i forsvar/virke negativ konfrontert med slike spørsmål. Antar du har sett på flere av disse?

Hvordan du oppleves av andre (førsteinntrykk i form av klær/sminke/mimikk, fremtoning generelt) er også greit å ha et forhold til (selv om det ikke var det du spurte om).

Uansett lykke til med å finne ny jobb 👍😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Godt poeng angående hull i CV. For det har jeg pga sykdom, og dette har jeg tenkt over hva skal svare på. Fikk noen gode råd her på forumet i en annen tråd!

Fint poeng du kommer med angående hvordan man håndterer spørsmål som egentlig ikke er tillatt å stille. Dette har jeg faktisk opplevd i intervju tidligere også, har fått spørsmål om sivilstatus, om jeg hadde barn, om jeg planla å få bli gravid den nærmeste tiden, og om jeg har sykdommer. Blir litt satt ut av slike spørsmål, skal prøve å tenke hvordan jeg kan "avvæpne" slike spørsmål når de kommer uten å gå i forsvar eller virke negativ. 

Har tenkt på bruk av sminke. Har lært meg hvordan jeg sminke ved mørke ringer under øynene og øynene slik at jeg ser mer våken ut. Klær er jeg bevisst på. Mimikk har jeg ikke tenkt noe særlig på, utover at jeg prøver å se avslappet, glad og vennlig ut. 

Tusen takk! :) 

Lenke til kommentar

Har vært i 10-15 intervjuer siste 2 mmd ish. De du lista opp oppsummerer det aller meste du kommer til å få spurt om. Eneste jeg kommer på i farten er «hva ønsker du å lære mer av».

Har gjort det best føler jeg i intervjuer jeg har tatt på sparket. Ikke så mye forberedelse, snakk rolig og ikke for fort. Da får du tid til å tenke hva du skal si underveis mens du prater. Prøv å få frem et smil. Smil godt etter noe du sier hvor det føltes naturlig, og ofte smitter det.

Lykke til ☺️

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ooh, den var fint du kom med. Man fokuserer ofte på å frem hva man allerede kan, ikke hva man trenger å lære, noe som er greit for arbeidsgiver å vite.

Jeg er egentlig enig med deg angående forberedelser. Kommer på en måte til å ta intervjuet "på sparket", og ikke forberede meg til spesifikke intervjuet, men liker å ha tenkt gjennom  "generelle" ting sånn at jeg faktisk er litt bevisst på hva jeg mener.

Å snakke rolig er en utfordring for meg, spesielt hvis jeg skal prate om noe som engasjerer meg. Det har jeg tenkt til å nevne som en ting jeg er klar over at jeg må jobbe med, fordi det kan føre til at den kommuniserer med ikke får med seg budskapet i det jeg forteller, det kan gi misforståelser eller at det får meg til å fremstå nervøs, uten at jeg er det.  Jeg begynner heller å ta meg på kragebeinet og gjør gjerne litt raske bevegelser med hendene hvis jeg blir nervøs. prater jeg mye og fort er det egentlig et bra tegn fra min side. Men samtidig er jeg klar over at det er noe jeg må jobbe med, fordi det er viktig at man kommuniserer slik at folk får med seg hva du sier, uansett hvor engasjert man er. Når det kommer litt motorisk uro som er min måte nervøsitet utspiller seg på, så har jeg heldigvis fått noen gode diskré øvelser fra psykomotorisk fysioterapeut og psykologspesialisten jeg går til, disse har jeg benyttet meg av i traumebehandling for å roe ned kroppen. Disse øvelsene kan jeg jo naturligvis bruke i mer vanlige situasjoner også, som et jobbintervju. Både før, og under intervjuet. 

Tusen takk!! 😄 

Takknemlig for gode råd!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...