Gå til innhold

Dårlig wifi-dekning i leilegheit i blokk


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, zanta said:

Jeg har også sett at Auto har valgt kanaler hvor det er andre, selv om det er masse kanaler som er ledige.

Sånn er det hos meg nå:

image.png.682f80bc8bf6ffdd90ffaa636161423b.png

Antar at alle andre her bruker Auto, som gir mange nett på kanal 100 selv om det er masse ledig. Jeg har en AC3200-router med SmartConnect, og har aktivert 1 kanal på 2,4 GHz og 2 på 5 (48 og 140). Router er plassert omtrent som hos TS, og jeg sitter på hjemmekontoret i andre enden av leiligheten.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg lot routeren få bestemme kanal og kanalbredde selv, så har kvaliteten på nettet vært upåklagelig.

Sannsynligheten for at man selv gjør en bedre jobb uten skikkelig kartlegging er vanligvis minimal og bør kun brukes om auto-funksjonen ikke fungerer tilfredsstillene i trådløsrouteren. For min del brukes FreshTomato firmware.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

TC4210 er et rent kabelmodem, ikke en router. Du må ha en router koblet etter dette. Hvis du har kun Asus, og den står i AP-mode, vil du ikke få flere IP-adresser enn det ISP deler ut, og du er på internett uten brannmur, og med offentlige IP-adresser. Frarådet sterkt.

Eg som var i feil meny. Den står i Wireless Router mode.

zanta skrev (3 timer siden):

Ikke alle dingser støtter de høyeste kanalene. Velg en mellom 100 og 116, og kjør inSSIDer eller tilsvarende først for å se hvor det er ledig.

Akkurat no er det 9 stk i området på 100 og 1 på 114.

vidor skrev (2 timer siden):

Etter at jeg lot routeren få bestemme kanal og kanalbredde selv, så har kvaliteten på nettet vært upåklagelig.

Sannsynligheten for at man selv gjør en bedre jobb uten skikkelig kartlegging er vanligvis minimal og bør kun brukes om auto-funksjonen ikke fungerer tilfredsstillene i trådløsrouteren. For min del brukes FreshTomato firmware.

Prøver auto eg då. Når eg velger det får eit tilleggsvalg for "Auto select channel including DFS channels". Yay or nay? Ved første refresh fekk eg kanal 44.

Må teste 5 GHz litt før eg kan konkludere med noko. Så langt har eg opplevd å miste kontakt ei gang på kjøkenet.

Om eg skal bruke Powerline-adapter så må eg kanskje inn med ein switch eller noko sånt i tillegg sidan eg har kabel til Telenor-boks frå ruteren i dag?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
4 hours ago, zanta said:

Auto funker ofte bra, men enkelt dingser sliter dersom APet de er tilkoblet plutselig bytter kanal. Jeg har også sett at Auto har valgt kanaler hvor det er andre, selv om det er masse kanaler som er ledige.

Jeg bor i blokk selv, og siden 5 GHz har kort(ere) rekkevidde, er det ikke noe problem å finne en ledig kanal på 5 GHz-båndet.

Hvis du skal unngå bytte av kanal på 5GHz, så bør man da statisk velge en kanal som ikke er under DFS-regler. I praksis vil man ikke kunne "garantert låse" kanaler som er underlagt DFS. I hvert fall ikke så lenge aksesspunktet er innenfor regulativet...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Om eg skal bruke Powerline-adapter så må eg kanskje inn med ein switch eller noko sånt i tillegg sidan eg har kabel til Telenor-boks frå ruteren i dag?

Siden det er snakk om blokk: Har du her internett via husleien? Normalt sett skal det vel da også vært levert ruter fra Telenor, som trolig er en del nyere enn WiFi 4-ruteren du har fra Asus. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Prøver auto eg då. Når eg velger det får eit tilleggsvalg for "Auto select channel including DFS channels". Yay or nay? Ved første refresh fekk eg kanal 44.

Når en ruter starter opp, er det vanlig at den enten starter med å bruke en ikke-DFS-kanal, eller at den venter 1 minutt for å analysere om DFS-kanaler kan benyttes. Pga. dette er det vanlig at 2,4GHz-nettet på en ruter blir tilgjengelig før 5GHz-nettet når en ruter omstartes. Vil anta at man her gjør endringer i oppsettet for 5GHz for mange rutere, vil det være litt av de samme "rutinene" som ved en omstart for å finnet ut hvilken kanal som kan benyttes. Kan godt være at den bytter over til en annen kanal etter hvert...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, NULL said:

Siden det er snakk om blokk: Har du her internett via husleien? Normalt sett skal det vel da også vært levert ruter fra Telenor....

Det kommer an på avtalen som borettslaget/sameiet har med leverandøren. Her jeg bor har vi kabelmodem og T-We-Boks 2 på avtalen, ikke router. Jeg ville brukt min egen router uansett, siden jeg liker å ha nerdekontroll på den, noe man ikke får med web-GUI på ISPenes utstyr.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Siden det er snakk om blokk: Har du her internett via husleien? Normalt sett skal det vel da også vært levert ruter fra Telenor, som trolig er en del nyere enn WiFi 4-ruteren du har fra Asus. 

 

Korrekt. Den ligg i ei kjellarbod, men antar det er ein Zyxel P8702N. Har prøvd litt fram og tilbake med den og RT-N66U, utan å bli heilt overbevist om at den var betre, men det kan sjølvsagt ha med oppsettet å gjere òg.

Litt av poenget er nok det zanta nevner, men om den kan fungere betre så er det ikkje noko problem å bruke den.

Ser for øvrig at T-We-Boks 2 fungerer med wifi, så den treng strengt tatt ikkje kabel heller.

Akkurat no er eg i området der eg tidlegare har mista kontakt, nederst til venstre på soverommet. Airport melder om 66-76 dBm på 5 GHz, framleis kanal 44, og 81-91 dBm på 2.4 GHz. Den er riktig nok på kanal 1, så eg skal endre kanal til noko anna.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Korrekt. Den ligg i ei kjellarbod, men antar det er ein Zyxel P8702N. Har prøvd litt fram og tilbake med den og RT-N66U, utan å bli heilt overbevist om at den var betre, men det kan sjølvsagt ha med oppsettet å gjere òg.

Litt av poenget er nok det zanta nevner, men om den kan fungere betre så er det ikkje noko problem å bruke den.

Ser for øvrig at T-We-Boks 2 fungerer med wifi, så den treng strengt tatt ikkje kabel heller.

Akkurat no er eg i området der eg tidlegare har mista kontakt, nederst til venstre på soverommet. Airport melder om 66-76 dBm på 5 GHz, framleis kanal 44, og 81-91 dBm på 2.4 GHz. Den er riktig nok på kanal 1, så eg skal endre kanal til noko anna.

Jeg vil si at P8702N er en del bedre enn RT-N66U. Boksen maskinvaremessig ganske så lik Asus RT-AC66U. Forskjellen i ytelse mellom WiFi 4 og WiFi 5 var en "aldri så liten revolusjon". Er det noe spesielt oppsett du trenger å gjøre?

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Jeg vil si at P8702N er en del bedre enn RT-N66U. Boksen maskinvaremessig ganske så lik Asus RT-AC66U. Forskjellen i ytelse mellom WiFi 4 og WiFi 5 var en "aldri så liten revolusjon". Er det noe spesielt oppsett du trenger å gjøre?

Nei, tenkte meir på frekvens og kanal. Usikker på om eg testa 5 GHz. Skal hente den i morgon.

vidor skrev (2 timer siden):

RT-N66U støtter forresten FreshTomato firmware.

https://freshtomato.org/downloads/freshtomato-mips/2021/2021.8/K26RT-AC/

Vil det hjelpe på min situasjon?

Lenke til kommentar

Då har eg endra til Zyxel-ruteren.

Må teste nokre dagar, men så langt verkar det kanskje som signalet er litt betre enn med Asus. Er det framleis problematisk så får eg heller vurdere alternativ. Mesh eller ein repeater kanskje. Ingen av ruterene eg har i dag kan brukast som repeater så vidt eg kom fram til.

Takk for alle gode innspel så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Zeph said:

Då har eg endra til Zyxel-ruteren.

Må teste nokre dagar, men så langt verkar det kanskje som signalet er litt betre enn med Asus. Er det framleis problematisk så får eg heller vurdere alternativ. Mesh eller ein repeater kanskje. Ingen av ruterene eg har i dag kan brukast som repeater så vidt eg kom fram til.

Takk for alle gode innspel så langt!

Og du bruker nå også 5GHz-nettet på de enhetene der du kan det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...