Gå til innhold

Fotoboks/fartsbot


Dexter

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte i en tunnel i Oslo og skulle flytte meg fra feltet helt til venstre, til feltet helt til høyre, . Jeg hadde glemt at grensa var 60km, og trodde det var 70km. I det jeg kjørte forbi fotoboksen, så la jeg merke til at det blinket rødt i. Jeg kjørte i ca 65 km/t da det blinket. Vil jeg få bot av dette? Jeg vet at jeg må vente to til tre uker før jeg kanskje får bot i posten, men det er lenge å vente på noe jeg ikke vil ha. Har noen svaret på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nye fotoboksene (og med nye mener jeg de som kom for ti år siden eller noe sånt) har infrarød blits. Den ser du ikke med det blotte øye. Det røde du så var nok heller en refleks i glasset fra bilens frontlys eller noe.

Om speedometeret ditt viste 65 km/t, lå du kanskje i 60-61 i realiteten. Og alle fartsmålere har en 3 km/t feilmargin, så den målte deg nok til 58-59 km/t. Altså innenfor fartsgrensen på 60 km.

Selvsagt, om du har et pinlig nøyaktig speedometer så kan det jo kanskje dukke opp et lite trivelig brev i postkassen, men det tror jeg er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kajac said:

De nye fotoboksene (og med nye mener jeg de som kom for ti år siden eller noe sånt) har infrarød blits. Den ser du ikke med det blotte øye. Det røde du så var nok heller en refleks i glasset fra bilens frontlys eller noe.

Om speedometeret ditt viste 65 km/t, lå du kanskje i 60-61 i realiteten. Og alle fartsmålere har en 3 km/t feilmargin, så den målte deg nok til 58-59 km/t. Altså innenfor fartsgrensen på 60 km.

Selvsagt, om du har et pinlig nøyaktig speedometer så kan det jo kanskje dukke opp et lite trivelig brev i postkassen, men det tror jeg er lite sannsynlig.

I prinsippet det jeg skulle skrive, men marginen på 3 km/t du henviser til ser ut til å gjelde opp til 110 km/t, og ikke alle .Men 3 km/t ekstra er jo relevant i dette tilfellet i.o.m. 60 km/t<110 km/t 😉

https://www.motor.no/trafikkregler-trafikksikkerhet/sa-mye-koster-rakjoringen/100901

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert her før-- Konklusjonen: Hvis du blir registrert med for høy hastighet og det blir tatt bilde, vil du automatisk 'få beskjed' ved at et rødt lys ETTER fartsbosen blinker. Dette for å fortelle deg at du har blitt registrert.
NORMALT så må du vel over 10% over fartsgrense for å utløse dette. 
JEG har sett dette lyset to ganger med påfølgende bøter i kassa, så det er nok bare å glede seg.. Beklageligvis.
Er det derimot et beskjedent rødt blink i selve boksen er dette helt vanlig der det benyttes to fartsbokser til gjennomsnittsmåling, dette blinket kommer idet du blir tatt bilde av for å sjekke med neste kamera i aktuell strekning.. Da kan du slappe av... Det skjer nemlig for hver eneste passering..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Dette har vært diskutert her før-- Konklusjonen: Hvis du blir registrert med for høy hastighet og det blir tatt bilde, vil du automatisk 'få beskjed' ved at et rødt lys ETTER fartsbosen blinker. Dette for å fortelle deg at du har blitt registrert.
NORMALT så må du vel over 10% over fartsgrense for å utløse dette. 
JEG har sett dette lyset to ganger med påfølgende bøter i kassa, så det er nok bare å glede seg.. Beklageligvis.
Er det derimot et beskjedent rødt blink i selve boksen er dette helt vanlig der det benyttes to fartsbokser til gjennomsnittsmåling, dette blinket kommer idet du blir tatt bilde av for å sjekke med neste kamera i aktuell strekning.. Da kan du slappe av... Det skjer nemlig for hver eneste passering..

Rødt lys etter fotoboks? Aldri sett eller hørt om.

Vet at på gjennomsnittsmåling så får man et oransje lys etter fotoboks om man ble tatt.

Lenke til kommentar
Woff skrev (16 timer siden):

Dette har vært diskutert her før-- Konklusjonen: Hvis du blir registrert med for høy hastighet og det blir tatt bilde, vil du automatisk 'få beskjed' ved at et rødt lys ETTER fartsbosen blinker. Dette for å fortelle deg at du har blitt registrert.
NORMALT så må du vel over 10% over fartsgrense for å utløse dette. 
JEG har sett dette lyset to ganger med påfølgende bøter i kassa, så det er nok bare å glede seg.. Beklageligvis.
Er det derimot et beskjedent rødt blink i selve boksen er dette helt vanlig der det benyttes to fartsbokser til gjennomsnittsmåling, dette blinket kommer idet du blir tatt bilde av for å sjekke med neste kamera i aktuell strekning.. Da kan du slappe av... Det skjer nemlig for hver eneste passering..

Dette er stort sett riktig for en gjennomsnittsmåling hvor det lyser rødt/oransje i et eget lys noen meter bak siste fotoboks, men stemmer ikke for TS aktuelle fotoboks som er i sydgående felt i Vålerengatunnellen på E6 i Oslo.  I de eldre boksene kommer det et kraftig rødt blink som praktisk talt er umulig å overse, i moderne bokser vil du bare se et lite glims av rødt i den nederste av "åpningene" på boksen, som du også gjør i begge boksene på en strekningsmåling uavhengig av farten din. 

Hvis det lyser i en enkeltstående fotoboks betyr det at du har blitt målt til en fart som vil gi reaksjon. Testa dette selv på Sollihøgda  for noen måneder siden. Skvatt litt da det blinka, men ble heldigvis bare målt til 66 i 60-sone, som kosta 2250 kroner. Fikk brevet 4 uker etter jeg ble målt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (2 timer siden):

Dette er stort sett riktig for en gjennomsnittsmåling hvor det lyser rødt/oransje i et eget lys noen meter bak siste fotoboks, men stemmer ikke for TS aktuelle fotoboks som er i sydgående felt i Vålerengatunnellen på E6 i Oslo.  I de eldre boksene kommer det et kraftig rødt blink som praktisk talt er umulig å overse, i moderne bokser vil du bare se et lite glims av rødt i den nederste av "åpningene" på boksen, som du også gjør i begge boksene på en strekningsmåling uavhengig av farten din. 

Hvis det lyser i en enkeltstående fotoboks betyr det at du har blitt målt til en fart som vil gi reaksjon. Testa dette selv på Sollihøgda  for noen måneder siden. Skvatt litt da det blinka, men ble heldigvis bare målt til 66 i 60-sone, som kosta 2250 kroner. Fikk brevet 4 uker etter jeg ble målt.

Jeg hadde nok den samme opplevelsen som deg. Men forhåpentlig så kjørte jeg et par km lavere enn deg, som tilsvarer 850 kr i bot. Det kan jeg leve med. Men ergerlig er det uansett.  Med så lav hastighet så kunne man sluppet unna med en advarsel. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 timer siden):

De nye fotoboksene (og med nye mener jeg de som kom for ti år siden eller noe sånt) har infrarød blits. Den ser du ikke med det blotte øye. Det røde du så var nok heller en refleks i glasset fra bilens frontlys eller noe.

Om speedometeret ditt viste 65 km/t, lå du kanskje i 60-61 i realiteten. Og alle fartsmålere har en 3 km/t feilmargin, så den målte deg nok til 58-59 km/t. Altså innenfor fartsgrensen på 60 km.

Selvsagt, om du har et pinlig nøyaktig speedometer så kan det jo kanskje dukke opp et lite trivelig brev i postkassen, men det tror jeg er lite sannsynlig.

Man kan faktisk se det så vidt at det blinker i de infrarøde kameraene også, snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...