Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mbappe09 skrev (51 minutter siden):

Videoen stemmer kanskje ikke, men det er nok riktig at det er haugevis at droner der. 

Ja, det er det ingen tvil om.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 timer siden):

Det er påfallende at Norske leger mot atomvåpen vil ha Norge til å fordømme at Donald Trump vil sette i gang atomprøvesprengninger igjen, mens de ikke kommenterer noen tilsvarende fordømmelse av Russisk testing av det kjernefysiske missilet Burevestnik. Selv om dette er ulike ting så virker det inkonsekvent og potensielt drevet mer av ideologi mot USA enn sin uttalte sak.

Nå har jeg kjennskap til legemiljøet i Tromsø, med Mads Gilbert som en kjent politisk ringrev med en rimelig stor slagside mot USA, i likhet med et sterkt Rødt miljø i Tromsø, inkludert pro-russiske krefter i både FOR og Rødt. Jeg har inntrykk av at både Rødt og FOR har en uforholdsmessig høy oppslutning i legemiljøet og lurer på hvorfor akkurat den yrkesgruppen har en slagside der?

Krig og fred skrev (6 timer siden):

Det er mange av de folkene som har holdninger som ikke tåler dagslys. Mads Gilbert synes terrorangrepet 11.9.2001 var helt legitimt, helt til han skjønte at den radiss-bobla han lever i ikke deles av majoritetsbefolkningen.

429694.thumb.jpg.d3406521c21f73afa050921c7bfb2ad5.jpg

Jeg kjenner svært dårlig til «Norske leger mot atomvåpen», men ut fra deres egne nettsider, så ser det ut til at hverken Mads Gilbert eller Hans Husum har noen viktige føtter i den leiren. 

Og la meg ikke snakke mer om Gilbert og Husum. Avisutklippet over formidler sikkert et noe skjevt bilde, men uansett, jeg har null interesse i å ta disse to herremennene til forsvar. Djiiizus. Når man begynner å legitimere terror, uansett årsak, så er man langt ute å kjøre. 

Bare for en sammenligning: jeg vil faktisk ikke oppfordre Ukraina til å bedrive mot-terror i Russland. Jeg ønsker ikke å forsvare deres «moralske rett» til dette. Selv om de sikkert har det. Om noen var i tvil: jeg ønsker at Ukraina gjennomfører angrep rettet mot militære mål i Russland.

• ingen militærleir burde vært trygge
  • alle viktige forsyningslinjer skulle jeg ønske for lengst var sprengt i fillebiter
  • samtlige oljeraffinerier må brenne! Kontinuerlig!
  • fabrikker som produserer krigsmateriell må bombes
  • ... etc.

Men reinspikka terror, hvor man sikter seg inn på skoler, sykehus, etc.? NEI! Å senke seg ned på et såpass lavmål, ønsker jeg ikke at Ukraina gjør. Til tross for at jeg vet Russland bedriver denne type terror an mass!

---------------

Ang. fordømmelse av Trumps angivelige atomvåpen-prøvespregninger: jeg kan i og for seg forstå at noen ønsker å fordømme disse prøvespregnignene. Jeg har ikke lyst på slike prøvespregninger, selv. Du savner fordømmelse av Putins atomvåpen-program @Simen1(?), men står vi ikke nærmest i kø når det gjelder å fordømme Putin og hans krig, da? Jeg trodde mer eller mindre hele vesten var samstemt i sin fordømmelse av Russland, jeg. Det er hvertfall mitt intrykk.

Det er (kanskje?) ikke veldig viktig at «Norske leger mot atomvåpen» aktivt oppfordrer til å fordømme Putins atomvåpen-program, all den tid alle fordømmer dette helt uoppfordret. 

Derimot trengs det kanskje litt mer "drahjelp" for å sette i gang en fordømmelse dersom USA, Frankrike eller et annet vestlig land utfører atomvåpen-prøvespregning? 

Jeg tenker hvertfall slik. Jeg er langt mindre kritisk til at våre allierte gjør dette, enn at våre fiender holder på med det. Men … akkurat som legene, hadde jeg jo helst sett at vi klarte å drepe hverandre i krig på annet vis. Eller; egentlig skulle jeg jo helst sett at vi klarte å avslutte unødvendige kriger. Og at aggresjon slik vi nå ser fra Russland, ble møtt av en såpass kraftig motbør, at ingen ville vært villige til å gjøre noe lignende igjen. Ever. MEN: For å komme dit, trenger man et mektig verdenspoliti. Og det må ledes av noen med litt vett mellom øra, og ikke en psykopatisk og narsissistisk orangutang … 🫣

Simen1 skrev (7 timer siden):

Dessuten: Hvorfor finnes det en organisasjon for én yrkesgruppe mot atomvåpen? Hvorfor har de et behov for å markere at de har et annet yrke enn andre som er mot atomvåpen? Kunne de ikke bare samlet seg under organisasjonen Nei til Atomvåpen eller ICAN og stått skulder ved skulder med andre folk de deler mening med? Er leger høye på seg selv? Hvor mange flere yrke X, Y og Z mot atomvåpen-organisasjoner mener de er hensiktsmessig å fisjonere (pun) nei til atomvåpenbevegelsen opp i?

Helt enig! 

Ja, de fremstår høye på seg selv!

Endret av qualbeen
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...