Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig noen som nevner radar observasjonener.

Sitat
Politiet bekræfter: Anmeldelse om flere droner i Nordsøen

I Nordsøen har flere skibe fra den esbjergensiske rederivirksomhed Esvagt spottet noget usædvanligt. 

Her mener man at have observeret flere droner.

Det fortæller administrerende direktør Kristian Ole Jacobsen. 

- I aftes har flere af vores skibe observeret noget, de formoder er droner over Nordsøen. 

- Det lignede droner, der fløj og lyste på himlen, og der har også været udslag på skibenes radarer, siger direktøren.  

Han oplyser desuden, at Esvagt har anmeldt observationerne til relevante myndigheder. 

Syd- og Sønderjyllands Politi bekræfter overfor DR, at politiet har modtaget en anmeldelse om droner ved danske oliefelter, og at sagen nu efterforskes. 

https://www.dr.dk/nyheder/indland/droner-set-over-koebenhavns-lufthavn?focusId=10238715

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva gjorde de russiske flyene i USA? Ennå en provokasjon inne på NATO-teritorie?

Putin bare troller med og ydmker verdenshistoriens mest tafatte og idiotiske president atter en gang?

Sa ikke Trump så sent som i går at NATO-land burde skyte ned russiske fly som tar seg inn i deres luftrom uten tillatelse?

"Do you just talk the talk or walk the walk?"

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet (endret)
overhodet skrev (9 minutter siden):

Er ikke dette ren rutine? Skjer jo det samme i Norge hvert år med russerne.

Jo, det skjer ofte, men hyppigere og med flere fly. Minst ni ganger har det skjedd i år, ifølge journalisten.

Kanskje de bare skulle sjekke om den røde løperen Trump rullet ut til Putin i Alaska ligger der fortsatt?

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet
3 minutes ago, overhodet said:

Er ikke dette ren rutine? Skjer jo det samme i Norge hvert år med russerne.

Hvor mange ganger har dette skjedd i USA? Og gitt at dette ikke skjedde i ett vakum, hvor langt skal Russland få lov å presse disse grensene før noen faktisk setter ned foten (og skyter de ned når de gjør slikt)? Om ikke USA med sitt militære gjør dette er det virkelig opp til bittelille Norge / Danmark whatever å gjøre det?

Desto mer jeg ser på makro nivå desto mer anser jeg Trump og den bevegelsen som kjøpt og betalt av Russland (og autoritære deler av Brics).

Crypto... sanksjoner... 

Presse grenser er noe Russerene har gjort helt siden tidenes morgen. Men en av de tingene som er viktig å huske på i så måte er at en må følge med på når grensene blir presset videre. og videre. og videre.

Og ja, video`en jeg linket var ment å dreie seg om dette. Men.... kun maks 2 minutter dreide seg om dette, resten av video`en var i praksis en RANT.

Note to self; se gjennom video før du poster den...

Follow the money var vanskelig nok før, nå med bla. crypto .... vel. 

• Liker 2
Skrevet

Nato-sjefen gir grønt lys for å skyte ned russiske fly
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/68d543b3b5c4ad04c016af61/natosjefen-gir-gront-lys-for-a-skyte-ned-russiske-fly-hvis-nodvendig

Natos generalsekretær Mark Rutte sier at han er enig med USAs president Donald Trump om at russiske fly bør skytes ned hvis de krenker Nato sitt luftrom, om det skulle bli nødvendig.

– Hvis det blir nødvendig. Jeg er helt enig med president Trump. Hvis det blir nødvendig, sier Rutte i et intervju med Fox News torsdag.

Rutte legger til at Nato-ansatte er trent til å vurdere trusler og om russiske fly kan eskorteres ut av luftrommet, eller om det trengs ytterligere handling.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/68d543b3b5c4ad04c016af61/natosjefen-gir-gront-lys-for-a-skyte-ned-russiske-fly-hvis-nodvendig

Natos generalsekretær Mark Rutte sier at han er enig med USAs president Donald Trump om at russiske fly bør skytes ned hvis de krenker Nato sitt luftrom, om det skulle bli nødvendig.

– Hvis det blir nødvendig. Jeg er helt enig med president Trump. Hvis det blir nødvendig, sier Rutte i et intervju med Fox News torsdag.

Rutte legger til at Nato-ansatte er trent til å vurdere trusler og om russiske fly kan eskorteres ut av luftrommet, eller om det trengs ytterligere handling.

Det var jammen på tide. Vi må gjøre som Tyrkia. Skyt først.

• Liker 2
Skrevet

Mark Rutte uttaler seg veldig forskjellig fra det Radoslav Sikorsky gjorde i FNs sikkerhetsråd og fikk spørsmål om nettopp den divergensen av journalister. De framstår fortsatt som uenige i hvordan man håndterer framtidige provokasjoner. Rutte legger vekt på at nedskytning bare skal skje hvis det er nødvendig, mens Sikorsky sier det må påregnes uansett om provokasjonene framstår som "uhell".

Jeg likte Sikorskys 4 minutter korte tale så godt at jeg tok meg tid til å nyte den en gang til. Kan vi klone han? Vi tar gjerne 100 stk og fordeler de utover Europa :p

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Er dette positivt eller negativt? Kan ikke det da provosere Russland ytterligere og gjøre at de faktisk angriper et av landene? 

Jeg følger med i nyhetene og her, men jeg har ikke overveldende kunnskap om krig og det som er, så er derfor jeg spør, så beklager dumt spørsmål om det er åpenbart og jeg bare ikke forstår det. Og som mange andre, er jeg veldig redd for tiden.

Skrevet
Skrangleee skrev (1 minutt siden):

Er dette positivt eller negativt? Kan ikke det da provosere Russland ytterligere og gjøre at de faktisk angriper et av landene? 

Man kan også stille spørsmålet hvordan Russland hadde respondert om situasjonen var motsatt. Om NATO-fly krenket russisk luftrom, ville de ha respondert med skarpt?
Så er det også slik at Russland sliter hardt med å gjøre vesentlige fremskritt i Ukraina og har gjort det lenge. Å angripe NATO er ikke en vinner-oppskrift for Russland pt.

• Liker 3
Skrevet
xRun skrev (Akkurat nå):

Man kan også stille spørsmålet hvordan Russland hadde respondert om situasjonen var motsatt. Om NATO-fly krenket russisk luftrom, ville de ha respondert med skarpt?
Så er det også slik at Russland sliter hardt med å gjøre vesentlige fremskritt i Ukraina og har gjort det lenge. Å angripe NATO er ikke en vinner-oppskrift for Russland pt.

Det er sant. Men med tanke på hvor mye de provoserer, er det ikke lett å anta at de ønsker et angrep? At NATO skal skyte ned droner/kampfly, i håp om å legge skylden på NATO, slik at de kan "rettferdiggjøre" et angrep? Hva tenker du hadde skjedd om et NATO fly krenket russisk luftrom? 

Skrevet
1 minute ago, xRun said:

Spørsmålet i så måte blir om Nato da i nåværende stilling står overfor Russland alene eller om "hele" BRICS da involverer seg fullt ut.

Spørsmålet er også hvilken side USA da ville støtte worst case).

Samtidig er det på tide at vi setter ned foten. Før den tid fortsatter vi bare å gi etter og gjør egen stilling svakere og svakere til det blir for sent.

• Liker 3
Skrevet
Skrangleee skrev (5 minutter siden):

Det er sant. Men med tanke på hvor mye de provoserer, er det ikke lett å anta at de ønsker et angrep? At NATO skal skyte ned droner/kampfly, i håp om å legge skylden på NATO, slik at de kan "rettferdiggjøre" et angrep?

Om de fortsetter å krenke NATO-luftrom etter mange advarsler og blir skutt ned der, så er det å anse som en proporsjonal respons på en krenkelse fra Russland, og ikke et angrep mot Russland. Tar de det som et angrep (det ville de trolig fra et russisk perspektiv med deres mentalitet) så kan de prøve hvordan det går å bite i NATO-eplet når de har allerede mer enn nok med Ukraina.

Russland stopper ikke før de tvunget til det.

Sitat

“You probe with bayonets: if you find mush, you push. If you find steel, you withdraw”

― Vladimir Ilich Lenin

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Apathy skrev (16 minutter siden):

Spørsmålet i så måte blir om Nato da i nåværende stilling står overfor Russland alene eller om "hele" BRICS da involverer seg fullt ut.

Her er et perspektiv på NATO vs BRICS, med litt tall og beskrivelse av noen av de strukturelle faktorene som trolig ville utgjort en forskjell i en evt. konfrontasjon.

Spoiler

Skrevet
58 minutes ago, Skrangleee said:

Russland har ført hybridkrig mot vesten i mange, mange år. Russland kan dra til helvete. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
46 minutes ago, Apathy said:

Er dette et seriøst spørsmål? BRICS er ikke en allianse, det er en utdatert betegnelse på økonomier som var på vei opp. Tror du Brasil og Sør-Afrika har noen interesse av å støtte russisk aggresjon? 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...