sussebass Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 45 minutes ago, qualbeen said: Heh .. 😂 Da foreslår jeg at du forklarer meg problemstillingen, i stedet for å bare be meg "sove på det". Hvorfor bør vi akseptere russisk-vennlig og demokrati-fiendtlig propaganda på norsk jord? Vennligst forklar meg det! (For jeg forstår ikke hva godt som kan komme ut av det!) Å undetrykke andres meninger slik du bifaller er i strid med ytringsfrihetsprinsippet. Ærlig talt dette er elementært. Det er du/dere som er demokratifientlige som stadig antyder, akkurat som i diktaturer, at meningsmotstanderer løper i fremmedes makters tjeneste. Det dere gjør er farlig og har faktiske konsekvenser. I beste fall ødelegger dere for fri debatt hvor vi kanskje kan kommer frem til de beste løsningene på denne krigen. I verste fall sår dere med vitende og vilje frøene til vårt eget diktatur. 1
sussebass Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 1 hour ago, skaftetryne32 said: Du lager en stråmann, jeg har ikke sagt noe som dette på noe tidspunkt, bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden, åpenbart. kanskje om du bruker noen argumenter i stedet for personangrep så kanskje du sier noe fornuftig, men jeg tviler om det er sånn du starter en diskusjon, jeg anbefaler at du følger ditt eget råd. Du sier målet må være russisk kapitulasjon. Folk spør Hvordan? Her er det DU som vil ha besøk av julenissen. Endret 18. mai av sussebass
Simen1 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai VG har også sak om Putinpropagandaen på T-banen Aftenposten har også sak om Putinpropagandaen NRK, som har vært underbemannet på kompetanse og til dels fraværende i hele Ukraina-dekninga, glimrer derimot med sitt fravær i denne saken. 2 6
Populært innlegg Simen1 Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai (endret) sussebass skrev (24 minutter siden): Å undetrykke andres meninger slik du bifaller er i strid med ytringsfrihetsprinsippet. Ærlig talt dette er elementært. Det er du/dere som er demokratifientlige som stadig antyder, akkurat som i diktaturer, at meningsmotstanderer løper i fremmedes makters tjeneste. Det dere gjør er farlig og har faktiske konsekvenser. I beste fall ødelegger dere for fri debatt hvor vi kanskje kan kommer frem til de beste løsningene på denne krigen. I verste fall sår dere med vitende og vilje frøene til vårt eget diktatur. Forsto du ikke det jeg skrev om toleransens paradoks? Eller bare ignorerer du det? Hvis vi ikke verner om ytringsfriheten så kommer noen til å bruke den mot oss til de klarer å ta den i fra oss. Du representerer her de som vil fjerne ytringsfrihet gjennom misbruk av den. FOR, du og andre som hjelper til med å bruke ytringsfriheten til å rive den ned, er de som sår frøene til et diktatur. Jeg vil oppfordre alle som kan, til å ytre sin mening mot denne pro-kreml kampanjen. Vesten har vært nok utsatt for russisk valgpåvirkning de siste årene og nå har altså faenskapet kommer til Norge i forkant av vårt stortingsvalg. Romania, Slovakia, Italia, Frankrike, Tyskland og ikke minst USA, har vært utsatt for det samme. Dette er ødeleggende for oss og må slåes hardt ned på. Om det ikke finnes gode juridiske virkemidler så får det bli med folks ytringer og dugnad mot denne kampanjen. Endret 18. mai av Simen1 7 4 2
Populært innlegg Simen1 Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai Kremls talepunkter som påstår at selv Zelensky anser Krim som urealistisk å ta tilbake, blir solid tilbakevist av Zelensky selv. https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3994292-crimea-must-be-free-like-rest-of-ukraine-zelensky.html 7 3
Populært innlegg Simen1 Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai Kreml trapper opp disinformasjonskampanjene i Polen for å diskreditere Donald Tusk, spre anti EU-propaganda og egge opp til interne konflikter i landet. Operasjon "Doppelganger" har laget en stor mengde falske nyhetssider og misbruker særlig X med store mengder boter til å spre sin propaganda. Dette er hybrid krigføring - Europa har lenge vært under cyberangrep fra Russland. Hvor lenge skal vi akseptere å bli utsatt for angrep under dekke av ytringsfrihet? 4 9
skaftetryne32 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai sussebass skrev (30 minutter siden): Du sier målet må være russisk kapitulasjon. Jeg har aldri sagt at det er målet, jeg sier det er en reel mulighet, og det er det jo selvfølgelig, men jeg har aldri sagt det er målet, du må prøve å lese det jeg faktisk skriver. sussebass skrev (31 minutter siden): Folk spør Hvordan? Gjør de ? Det sier vel mest om dem siden jeg aldri har sagt at det er ett mål. sussebass skrev (35 minutter siden): Her er det DU som vil ha besøk av julenissen Skal dette bety noe ? 6
Populært innlegg oddeh Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai Thor. skrev (4 timer siden): Du får jo sagt mye her i tråden som IKKE blir slettet, så ytringsfriheten er jo bevart. Det at du blir motsagt er ikke det samme som at du blir fratatt din ytringsfrihet. Dette. Hadde jeg ytret anti-putin, anti-krig eller noe negativt om regimet i russland om jeg hadde vært i russland, noe jeg aldri skal, så hadde jeg enten blitt banket, arrestert, torturert, sendt til gulag, ramlet ut av et vindu i 6. etg eller samtlige. Her i den siviliserte verden kunne jeg jeg fint ha kalt kongen en rasstapp og han ville bare ledd! 5 6
Casey Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai sussebass skrev (4 timer siden): Og ja til ytringsfrihet kun for de som mener det samme som dere? Jeg tror ikke dere skjønner konsekvensene av faenskapen dere farer med. Dere skaper et meningsklima av frykt og intoleranse som undertrykker meninger. Akkurat som de samfunnene dere later som dere misliker. Dere skremmer rett og slett folk fra å mene, debattere og å tenke fritt. Skam dere!! Hva er det du ikke begriper? 6
Casey Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Delvis skrev (2 timer siden): Vi må vel nesten ta med i betrakning, at russland har atomvåpen. Hva skjer hvis putin og regimet ser seg trengt opp i et hjørne, og legger an til å gjøre alvor av å bruke atomvåpen i Ukraina? Det kan bli en vanskelig situasjon, hvis det ser ut som de ikke har noe å tape på å bruke dem. Hitler og regimet sto i det til det siste, med alle midler tilgjengelige, og hadde garantert brukt atomvåpen om de hadde hatt det. Hva gjør vi hvis det kommer dithen? Det er enkelt å forholde seg til. Gi Russland en garanti som sier et enhver bruk av atomvåpen vil bli besvart med et fullt kjenrefysisk angrep på Russland. Ingen gradvis opptrapping, bare ett fullt angrep. Jeg tenker det får Putler til å holde fingern unna knappen. 4 4
Casey Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai sussebass skrev (1 time siden): Å undetrykke andres meninger slik du bifaller er i strid med ytringsfrihetsprinsippet. Ærlig talt dette er elementært. Det er du/dere som er demokratifientlige som stadig antyder, akkurat som i diktaturer, at meningsmotstanderer løper i fremmedes makters tjeneste. Det dere gjør er farlig og har faktiske konsekvenser. I beste fall ødelegger dere for fri debatt hvor vi kanskje kan kommer frem til de beste løsningene på denne krigen. I verste fall sår dere med vitende og vilje frøene til vårt eget diktatur. Hva er det du ikke begriper? 3
Socketlicker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai torbjornen skrev (9 timer siden): Hadde ein tenkt slik som deg for 80-90 år sidan hadde vi alle gått rundt og prata tysk no Som sagt kan det ikke sammenlignes med situasjonen ukrainerne er i nå. ^fmj skrev (12 timer siden): Utbroder gjerne Tysklands fredsforhandlinger. https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Sunrise_(World_War_II)
Socketlicker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Simen1 skrev (4 timer siden): Hverken Ukraina eller NATO har interesse av eller noe mål om å annektere Russland. Det er du som driver med ren fantasi. Kremls falske fryktpropaganda ovenfor russere. Les hva jeg svarer på, det var brukeren som påstod at dette bør være målet, noe som er ren fantasi. Sliter du med leseferdighetene dine?😄🤡
Socketlicker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) skaftetryne32 skrev (4 timer siden): Du driver å påstår det, men du har jo ingen argumenter, aldri et eneste ett, bare en påstand som ser ut som den kom rett ut av en av kremlins spyttslikkere, uten støtte sliter Ukraina, men de får støtte, og de vil fortsette å få støtte, russland derimot er på randen av demografisk og økonomisk kollaps, og de har ikke ett nesten samlet Europa å lene seg på, de har stadig mindre og eldre utstyr, deres soldater sliter med dårlig moral og dårlig trening, total kapitulasjon av russland er ikke en fantasi, det er en reel mulighet om de fortsetter på samme vis, om du tror noe annet så lever du i den samme alternative virkeligheten. Det er basert på den militære situasjonen i Ukraina, som ukrainerne selv også forstår. Ukraina kan ikke vinne krigen, og sakte, men sikkert taper de territorium og risikerer å ende opp med en dårligere avtale. Russland sliter også, og det er nok derfor de har vært mer villige til å gi innrømmelser nå enn tidligere. Endret 18. mai av Socketlicker
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai Socketlicker skrev (16 minutter siden): Det er basert på den militære situasjonen i Ukraina, som ukrainerne selv også forstår. Ja dette er bare nok en påstand uten reelle argumenter, men med et slags autoritetsargument, ja ukrainerne forstår dette, sier du, og dermed blir det en sannhet det du sier ? Socketlicker skrev (19 minutter siden): Ukraina kan ikke vinne krigen, og sakte, men sikkert taper de territorium og risikerer å ende opp med en dårligere avtale. Ukraina gir fra seg territorium sakte, men sikkert fordi de tillater det, og det er absolutt ingen grunn til å godta en dårlig avtale, russland kan ikke fortsette med denne rovdriften inn i evigheten, de har sine egne problemer, som ukrainerne selv også forstår. Du messer fremdeles det samme mantraet "Ukraina kan ikke vinne krigen" som om noen har trykket det inn der med makt, men du gir ikke argumenter, og du gir ikke dokumentasjon, hva er det som gjør deg så overbevist ? Det er så opplagt at russlands militære styrker er ikke hva de sier de er, og hva de trodde de var, og det er like åpenbart at med full støtte fra bare EU alene så vil denne krigen eventuelt vinnes av Ukraina, det teknologiske å økonomiske overtaket alene er overveldende, og får vi fart på produksjonen så har de virkelig ikke en sjans i havet. Det hele avhenger av hva vi er villige til å ofre, men det er for faen ikke skrevet i stein at russland vinner denne krigen. 10
Populært innlegg Mr.M Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai linux-fan skrev (18 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/3M0p3v/mathilde-tybring-gjedde-h-kritisk-til-at-partiet-fred-og-rettferdighets-reklame-med-stoette-til-ukraina Reagerer: – Ekko av russisk propaganda Partiet «Fred og Rettferdighet» fyller kollektiven i Oslo med en reklame som kritiserer norsk støtte til Ukraina. De nekter å si hvordan de har finansiert det. er vel en sak PST burde snuse på? å få satt opp 8600 propagandaplakater på kollektivtransporten i Oslo helt frem til 25. mai må vel koste flere millioner? Partiet kan selvsagt ha fått penger av en velstående norsk donor, men det virker litt fishy med slik plutselig rikdom.. 7 5
Socketlicker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Ukraina gir fra seg territorium sakte, men sikkert fordi de tillater det, og det er absolutt ingen grunn til å godta en dårlig avtale, russland kan ikke fortsette med denne rovdriften inn i evigheten, de har sine egne problemer, som ukrainerne selv også forstår. Du messer fremdeles det samme mantraet "Ukraina kan ikke vinne krigen" som om noen har trykket det inn der med makt, men du gir ikke argumenter, og du gir ikke dokumentasjon, hva er det som gjør deg så overbevist ? Det er så opplagt at russlands militære styrker er ikke hva de sier de er, og hva de trodde de var, og det er like åpenbart at med full støtte fra bare EU alene så vil denne krigen eventuelt vinnes av Ukraina, det teknologiske å økonomiske overtaket alene er overveldende, og får vi fart på produksjonen så har de virkelig ikke en sjans i havet. Det hele avhenger av hva vi er villige til å ofre, men det er for faen ikke skrevet i stein at russland vinner denne krigen. https://theconversation.com/ukraine-cannot-defeat-russia-the-best-the-west-can-do-is-help-kyiv-plan-for-a-secure-post-war-future-242010 https://www.washingtonpost.com/opinions/2024/09/15/ukraine-strike-strategy-biden-help/ https://www.russiamatters.org/news/russia-ukraine-war-report-card/russia-ukraine-war-report-card-may-14-2025 EU har ikke noe eget militære, og EU-landene er heller ikke i nærheten av å kunne erstatte amerikansk støtte om de skulle stanse støtten helt. Fantasien om at Ukraina skal jage russerne ut av de okkuperte områdene tror ikke engang ukrainerne selv på lenger, de har forstått at det må forhandles.
Simen1 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Sitat 14:53 - NTB Estland sier Russland har tatt liberisk tankskip i arrest Russland tok søndag en oljetanker i arrest idet den forlot den estiske havnen Sillamäe, hevder estiske myndigheter. Tankskipet «Green Admire», som eies av greske Aegean Shipping og seiler under liberisk flagg, skal ha blitt tatt i arrest idet den seilte gjennom russisk farvann, skriver den estiske kringkasteren ERR. Skipet hadde med seg skiferolje og skulle til Rotterdam. Skip som forlater Sillamäe seiler vanligvis gjennom russisk farvann, på en skipsled landene er enige om. Grunnen er at dette farvannet har færre grunne partier enn på den estiske siden. Det estiske transportdirektoratet sier noe slikt aldri har skjedd før, og at skip som reiser til og fra Sillamäe heretter vil få beskjed om å holde seg i estisk farvann. Hendelsen skjer noen dager etter at den estiske marinen forsøkte å stanse en oljetanker de mente var del av den såkalte russiske skyggeflåten Mafiaen tenker som mafiaen gjør - ulovlig hevnaksjon som svar på en lovlig aksjon 8
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai Socketlicker skrev (7 minutter siden): https://theconversation.com/ukraine-cannot-defeat-russia-the-best-the-west-can-do-is-help-kyiv-plan-for-a-secure-post-war-future-242010 https://www.washingtonpost.com/opinions/2024/09/15/ukraine-strike-strategy-biden-help/ https://www.russiamatters.org/news/russia-ukraine-war-report-card/russia-ukraine-war-report-card-may-14-2025 Du fortsetter med meninger og autoritetsargument ser jeg, du tror at noen enkelt meninger er fasiten, men det stemmer ikke. Socketlicker skrev (8 minutter siden): EU har ikke noe eget militære Aldri sagt de har det. Socketlicker skrev (9 minutter siden): og EU-landene er heller ikke i nærheten av å kunne erstatte amerikansk støtte om de skulle stanse støtten helt. Derfor vi må få opp produksjonen, har du virkelig ikke fått med deg at store deler av Europa ruster opp mens vi snakker ? Socketlicker skrev (11 minutter siden): Fantasien om at Ukraina skal jage russerne ut av de okkuperte områdene tror ikke engang ukrainerne selv på lenger, de har forstått at det må forhandles. Russland også vil jo forhandle, betyr det at russland har skjønt at de ikke kommer videre, og kanskje at de skjønner at de er utarmet, og veldig avhengig fra hjelp fra kina og iran ? Du tolker alltid alt i verste retning når det kommer til Ukraina, og tolker det alltid i beste retning når det kommer til russland, det til tross for russland sine ekstreme tap både i utstyr og personell, en ødelagt demografi, og en økonomi som faller i grus. Er du helt ute av stand til å se saken fra begge sider ? Du babler stadig vekk om andre debattanter sine fantasier, men du har faktisk ikke delt et eneste godt argument for din egen litt underlige tro, jeg lurer på om du ikke lever i din egen kremlin produserte fantasiverden selv, synet ditt på denne konflikten er helt fantastisk ensidig. 10
Nedward Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Socketlicker skrev (1 time siden): Russland sliter også, og det er nok derfor de har vært mer villige til å gi innrømmelser nå enn tidligere. Hvilke innrømmelser? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå