Gå til innhold

Én ethernet-kabel til to maskiner?


-R-

Anbefalte innlegg

Mulig et dumt spørsmål, men jeg har en ethernet-kabel strukket fra modemet til en stasjonær PC. Kan jeg kjøpe en "1 til 2" splitter og koble Apple-TVen min til samme kabel? Eller kan jeg kun ha ett produkt på én kabel? Og hvis jeg har ca 150mbits, vil det isåfall senke hastigheten? 

Tenker da på noe slikt:

image.thumb.png.1ef8c78b072a50a0fe0b8fe305763e6b.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri prøvd slike, men du vil i hvert fall trenge en splitter i hver ende og jeg antar at du vil kunne få 100 Mbps hvis gigabit i utgangspunktet er støttet av kabel og utstyr. I tillegg er det komponenter som fort også gir muligheter for problemer, ekstra pakketap osv.

Jeg ville heller kjøpt en svitsj. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Emilsen said:

En switch vil nok være et mye bedre alternativ ja. Du får tak i det til 300-400 kr for en enkel med 5 porter :)

Man er vel faktisk nede i 150 kr hos norske forhandlere for modeller med Gigabit-støtte. Enda rimeligere om man skulle klare seg med 100 Mbps, men prisforskjellen er så liten at gigabit er nok å anbefale. Men personlig hadde jeg nok heller gått opp i 300-400 kroners segmentet, og altså styrt unna det aller billigste.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til den dingsen der, men det er sannsynligvis en god gammel hub. Altså en enhet som kringkaster all trafikk, og ikke kun til den gjeldende enhet på nettet. Konsekvensen er redusert båndbredde, som kun praktisk oppleves dersom begge enhetene sender data samtidig.

Lenke til kommentar

Du kan bruke splitter, men du må ha én i hver ende. I noen brukstilfeller kan det være greiere enn å bruke en switch, men det må man nesten se an selv. (Den svarte dingsen som er avbildet lenger oppe er sannsynligvis ikke en slik splitter, men en dings som bare kobler sammen én port til to. Den vil bare funke på én maskin om gangen, og potensielt bare lage krøll.)

spacer.png

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...