Gå til innhold

ANALYSE: Du bør ikke kjøpe ny bærbar PC nå hvis du ikke er nødt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WiFi 6E får man også på 11. generasjons-maskiner utstyrt med AX210-wifi-modulen til Intel. BT 5.2 er vel også på plass der så vidt jeg husker. 

Mye som ellers nevnes her er nok uten spesiell praktisk betydning for de aller fleste, sett bort i fra generell prosesseringsytelse og forbedret batterilevetid.

Når det gjelder integrert grafikk, vet jeg ikke hvor mye bedre dette har blitt over de siste par generasjonene til Intel, men min PC med 8th generasjon Core-prosessor blir sirrup ved bruk av ekstern 4K-skjerm via USB-C eller Displayport. Kombinert det med HW-akselerasjon ved behandling av video - f.eks. videomøter - og jeg føler at jeg ikke har hatt større ytelsesutfordringer siden den gang man prøvde å kjøre Windows 95 på en 386....

Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært et bedre tidspunkt å kjøpe ny bærbar på, hvis du velger en MacBook. Apple har alle disse forbedringene PC-brukere må vente på. Strømgjerrig CPU med mange kjerner og høy GPU ytelse i en flott formfaktor, beste skjerm, beste tastatur, beste styreflate, beste produkt-levetid og annenhåndsverdi, robust og sikkert OS etc. Og husk at fordi en MacBook varer dobbelt så lenge som en PC, så må du avskrive kjøpsprisen over flere år :)

Lenke til kommentar
Jan Høydahl skrev (7 timer siden):

Det har vel aldri vært et bedre tidspunkt å kjøpe ny bærbar på, hvis du velger en MacBook. Apple har alle disse forbedringene PC-brukere må vente på. Strømgjerrig CPU med mange kjerner og høy GPU ytelse i en flott formfaktor, beste skjerm, beste tastatur, beste styreflate, beste produkt-levetid og annenhåndsverdi, robust og sikkert OS etc. Og husk at fordi en MacBook varer dobbelt så lenge som en PC, så må du avskrive kjøpsprisen over flere år :)

Helt feil, da Apple forventes å lansere nye MacBooks om kort tid. Så lurt å vente om du skal ha MacBook også.

Og bare for å kverulere litt; Apple har definitivt ikke best tastatur, og varigheten på maskinenen er i beste fall begrenset. I og med at ingen ting i dem kan byttes, vil én defekt komponent si at hele maskinen er boss, eller vil trenge nytt hovedkort, som koster omtrent det samme som hele maskinen (med mindre du er, eller kjenner Louis Rossmann).  For ikke å snakke om at Apple har en tendens til å kutte støtte for nye OS på gamle maskiner kunstig tidlig; min 2012 MacBook Pro har Catalina som sist støttede OS, mens HPen fra 2013 kjører Windows 11 uten problemer. Og 2012-MacBookPro'en er en av maskinene fra Apple som har blitt støttet lengst.

Til sammenligning sluttet Apple å støtte min gamle 2006 MacBook i 2011, mens den (ironisk nok) kan kjøre nyeste versjon av Windows 10.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Til sammenligning sluttet Apple å støtte min gamle 2006 MacBook i 2011, mens den (ironisk nok) kan kjøre nyeste versjon av Windows 10.

Dette kunne jo blitt en artig sak! Er det mulig å låne den maskinen, evt at du kan sende meg info om nøyaktig hvilken maskin du har i tankene, så jeg kan forsøke å skaffe et eksemplar å leke med?

Lenke til kommentar
Sitat

En annen faktor er den etterhvert berømte brikkemangelen. Den ser ut til å bedre seg noe, om enn sakte, men sikkert. Dette gjelder nær sagt alle typer databrikker, men én bestemt type har også fått en ekstra trøkk i det siste.

Mitt perspektiv som produktutvikler er at det bare har blitt verre. Jeg er litt usikker på hvilke brikker dere referer til, men nesten alle produkter har en eller annen komponent som ikke er å få tak i før neste år (hvis produsentene holder det de lover).

Komponentmangelen er mer dyster enn det mange får med seg. Nylanseringer og innovasjon står på vent fordi det ikke er gunstig å produsere, eller fordi elektronikk må redesignes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...