Gå til innhold

Et nytt kystvaktskip er på vei fra Romania


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler jeg litt på. Er vel enda 10-20 år til de begynner på prosjektene for å erstatte fregattene og Skjold-klasse korvettene våre ble jo nesten skrotet uten erstatter for noen år siden.

Om skroget blir mal til noe så blir det vel fort til en annen kystvakt klasse. Barentshavklassen er vel bare leid inn vel og den leieavtalen går vel ut om 5-6 år. Så kanskje en erstatter til de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kystvaktskipene klargjort for andre våpensystem enn den lille kanonen vi ofte ser på fordekket? Dette er jo store havgående fartøy, som i en krigssituasjon kanskje kunne utstyres med noen form for "frittstående" rakettbatteri? Annet? Som på kort varsel kan heises om bord, festes til skroget, og omgjøre kystvaktskip til krigsskip light. Istedet for at båtene bare ligger ved kai eller kjører omkring på fjorden til de blir torpedomat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

skroget er bygget etter marine kode, dvs. forsterket. den har også noe isbrytter kapasitet, som innerbærer et sterkere skrog. Den er også delt opp på samme måte som en marine fartøy.

De vurderte ganske så tidlig etter den flausen marinen hadde... med å designe/bygge en fregatt på disse skrogene. Hovedsakelig så var kost den store problemet, og da den gjenværende levetiden til eksisterende fregatter (som blir kortere, da de 4 gjenværende må arbeide mer) + kostnadene av å operere to helt forskjellige plattformer, vil bli for dyrt for marinen, som lever på brød og vann.

Totalen er at de er billigere med en ny klasse som erstatter eksisterende tonnasje. Et prosjekt som er garantert underveis. Bare det å starte opp en sånn prosjekt og hente in informasjon og finne ut hva man trenger, tar flere år. Og det er før man tegne selveste plattformen.

en annen stopper er jo at regjeringen skulle/har satt ned en gruppe som skal finne ut av fremtiden til forsvaret og sikkerhetssituasjoner etc. (glømte hva den gruppen blir kalt (klovne-klubben)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ting står frem som erfaringspunkter etter årene med Nansen-klassen: 1) Sjøforsvaret har ikke helt vært kompetente nok til å operere så avanserte fartøy (jeg tenker da ikke spesielt på Helge Ingstad-havariet), og 2) det er ikke særlig smart å operere slike avanserte fartøyer uten å kunne trekke veksler på (og benchmarke seg mot) allierte i umiddelbar nærhet. Dette er - tipper jeg - bakgrunnen for at Norge siden i fjor er samarbeidspartner i EPC-prosjektet (European Patrol Corvette) i regi av EU. Det er forventet at Frankrike, Italia, Spania, Hellas, Danmark og Norge kommer til å anskaffe fartøyer som utvikles gjennom dette programmet. Som blir havgående fartøyer, men mindre enn fregatter, i størrelsesorden (depl.) 3000 tonn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva jeg har fanget opp i fra her og der, er at det er en prosjekt som er/har (vært) i gang i Sjøforsvaret/FFI for nye korvetter, hvor planen er å erstatte Skjold klassen med ny korvetter.

Selv om Skjold klassen er veldig god på det de er bygget på, så mangler de noen av de fleksibiliteten du kan finne i en skikkelig korvette. (Da Skjold klassen kom, så reklamerte de mye on hvordan de kan konfigurere dem for forskjellige oppdrag, for eksempel å ta ut NSM, for å gi plass til en styrke med spesial soldater

ideelt set burde man ha havgående korvetter som kan henge ute i felte og supplementer fregattene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...