Gå til innhold

Tesla model S p100dL eller p90dL


Mj08

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å kjøpe tesla model 2016-2017 den som kommer med gratis superladning og med det nyere utseende.

Ser etter model s p100d L, men så ser jeg p90d L. Jeg lurer på hva forskjellen i rekkevidde og hesterkrefter det er i de. Og hvilken andre forskjeller det er?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Som eier av en eldre P85 (ikke D) så vil jeg dele litt erfaringer.

1. Disse bilene er kostnadsbomber. De ryr fra hverandre og deler og reparasjoner er dyrt. Man skulle tro at nyere = bedre, men de er stort sett bedre på specs og fancy funksjoner, men ikke på holdbarhet. De ryr også fra hverandre. Dette koster fort det mangedobbelte av drivstoffbesparelsen som gratis superlading utgjør. Garantien er 5 år, så biler fra 2017 går ut på garanti i år. Batteri og motor har lengre garanti, 8 år / 160 000 km, men det er ikke disse tingene som har hyppigst med problemer. Det blir en dyr bil å vedlikeholde allerede fra fylte 5 år. Husk at service-verkstedet ikke ser på deg som en kunde, men som deres verste fiende. Fra bilen fyller 5 år er du persona non grata der og hvis du likevel våger deg dit skal du jammen faktureres til siste dråpe er skvist ut av deg. Ord som kundebehandling og servicevennlighet er like fjernt for dem som Pluto.

2. Gratis superlading høres isolsert forlokkende ut, men i praksis snakker vi om en besparelse i størrelseorden 2-300 kr/mnd hvis du er glad i bilferier og sånt. Gratis superlading i en pendle-situasjon kan du bare glemme, for da betrakter Tesla det som "misbruk" av ordningen og stenger deg ute fra superlade-nettverket.

3. Glem hestekrefter. Det høres kult ut, men fakta er at du ikke får bruk for det utenfor dragstripa. Vanlig asfalt har alt for dårlig kvalitet (gripeevne) til at du kan merke forskjell på P85D, P90D og P100D, med og uten L. Det er kun under helt spesielle forhold at du virkelig klarer å oppnå noe i nærheten av 0-100 specs. Jeg har oppnådd det noen steder på Autobahn i godt og tørt vær og én gang i Norge, på en flystripe.

4. D hjelper på framkommeligheten framfor bakhjulsdrevne. MEN model S har relativt lav bakkeklaring selv på høyeste innstilling. Kombinert med litt lang akselavstand er det over hodet ikke noen vinterbil. En 20 år gammel sliten SUV kommer seg fram MYE bedre enn model S..D.

5. Rekkevidden på 100 er på papiret betydelig bedre enn på 90 (se link), men har liten praktisk nytteverdi ettersom de fleste uansett ønsker å ta seg en pause etter noen timers kjøring. Det må også matche med hvor Tesla har superladere så det er sjeldent det føles kjekt med MER rekkevidde enn 90 utgaven har. Det er som å få en 500 gram biff på restaurant. Man gidder ikke spise mer enn halvparten og da spiller det ingen rolle om man faktisk får en på 300 i stedet for.

Konklusjon: model S er definitivt en fin bil, men ikke la deg forføre av utseendet. Dette er en bil som vil gi deg hodepine og hull i lommeboka på lang sikt. Styr unna og kjøp en bil som er til å stole på i stedet for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Ord som kundebehandling og servicevennlighet er like fjernt for dem som Pluto.

Høres ut som Møllersystemet (VAG, dvs. VW, Audi mfl.) 😝 - De har kanskje gått samme ‘kundebehandlingsskole’ 🧐. Dersom man gjør noe annet enn å ‘stå med lua i hånda’, bukker og betaler uten å mukke så…

Lenke til kommentar

Simen1 overdriver litt når det gjelder hvor mye som er feil med bilene til Tesla. De er vel ikke noe verre enn andre biler i den prisklassen. Deleprisene til Tesla er i dessuten vesentlig lavere. 

Men jeg ville nok uansett vært skeptisk til å eie en bil i den prisklassen proppet med teknologi, uten garanti. Her er mye som kan gå galt, og du får ingen info om hva som er galt, og heller ikke den lokale mekanikeren kan gjøre noe med det. 

 Helt enig i at P100 er bortkastede penger I forhold de med mindre batteri. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...