Gå til innhold

Rekordhøy vindkraftproduksjon i 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe nytt i denne artikkelen egentlig? Bortsett fra snikreklame for vindkraft

flere turbiner = mer vindkraft, javel

Men vindkraft vil aldri kunne være noen bærebjelke energimessig ift den energiforsyning et moderne samfunn behøver. Stabil og tilgengelig kraft. Uansett hvor mye energi et samfunn behøver, og uansett hvor mye vindkraft man bygger ut, vil man måtte bygge ut like mye balansekraft. Av den enkle grunn at når det ikke blåser, så produserer vindkraft 0.

Lenke til kommentar
Sareptas skrev (3 minutter siden):

Er det noe nytt i denne artikkelen egentlig? Bortsett fra snikreklame for vindkraft

flere turbiner = mer vindkraft, javel

Men vindkraft vil aldri kunne være noen bærebjelke energimessig ift den energiforsyning et moderne samfunn behøver. Stabil og tilgengelig kraft. Uansett hvor mye energi et samfunn behøver, og uansett hvor mye vindkraft man bygger ut, vil man måtte bygge ut like mye balansekraft. Av den enkle grunn at når det ikke blåser, så produserer vindkraft 0.

Nå har det seg jo sånn at i Norge så har vi allerede enorme mengder balansekraft. Vi kan altså bygge *mye* vindkraft før akkurat det blir et problem. 

Nå har jo vindkraft andre utfordringer, som stedvis svakt nett og en aktivistbevegelse som ikke aksepterer vindkraft noe som helst sted. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sareptas said:

Er det noe nytt i denne artikkelen egentlig? Bortsett fra snikreklame for vindkraft

flere turbiner = mer vindkraft, javel

Men vindkraft vil aldri kunne være noen bærebjelke energimessig ift den energiforsyning et moderne samfunn behøver. Stabil og tilgengelig kraft. Uansett hvor mye energi et samfunn behøver, og uansett hvor mye vindkraft man bygger ut, vil man måtte bygge ut like mye balansekraft. Av den enkle grunn at når det ikke blåser, så produserer vindkraft 0.

Det er ikke noen snikreklame å presentere data som stammer fra den faktiske produksjonen. Som @Kahuna er inne på, vi har et veldig godt "batteri" i form av vannkraft, slik at flyktig kraft som vindkraft er et lite problem. Norge trenger flere bein å stå på etter oljen, så litt vindkraft på land (men mest på hav) må jo være en gyllen mulighet som vi bør diskutere på en god måte uten at vi går fullstendig i vranglås. Vi kan så klart også la være å bygge ut noe som helst, men alterantivet da er å begrense strømforbruket til nordmenn samt forberede seg på en fullstendig krasj etter at resten av verden omstiller seg i retning av å bruke mindre fosile energikilder. Vi må tørre å se fremover, ikke bakover. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pussig å fokusere på produksjonen i 2020 når vi nå skriver 2022.

 

Litt tall fra energy-charts.info (ikke samme kilde, så ikke helt like tall):

2019: 132 TWh totalt, 5.237 TWh fra vind.

2020: 152 TWh totalt, 9,295 TWh fra vind.

2021: 154 TWh totalt, 10,703 TWh fra vind.

Jeg regner med at åpningen av Fosen vind er en del av forklaringen på det store hoppet fra 2019 til 2020.

Lenke til kommentar

@TheveryEnd og: Hva mener du egentlig med å tørre se framover, ikke bakover?

Jeg er fullstendig klar over at vannkraft er perfekt som basiskraft til vindkraft. Samtidig er jeg av den oppfatning at vindkraft, og alt det den medfører av ødeleggelse på natur, ikke er veien å gå.

Store ødelagte arealer, begrenset med kraft i retur, som i tillegg er upålitelig og uforutsigbar.

Historien til vindkraft er stort sett installert med subsidier, drevet på subsidier, plukket ned på skattebetalernes regning.

Har du lest NVE sin rapport om kraftbehovet fram til 2040?

 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Sareptas said:

@TheveryEnd og: Hva mener du egentlig med å tørre se framover, ikke bakover?

Jeg er fullstendig klar over at vannkraft er perfekt som basiskraft til vindkraft. Samtidig er jeg av den oppfatning at vindkraft, og alt det den medfører av ødeleggelse på natur, ikke er veien å gå.

Store ødelagte arealer, begrenset med kraft i retur, som i tillegg er upålitelig og uforutsigbar.

Historien til vindkraft er stort sett installert med subsidier, drevet på subsidier, plukket ned på skattebetalernes regning.

Har du lest NVE sin rapport om kraftbehovet fram til 2040?

 

Har ikke lest rapporten i detaljer, men fra hva jeg har hørt sies det at man trenger 50-70 terrawat med ekstra energi. Dette pga utfasing av fosile energikilder samt etablering av ny industri. Nettopp dette er litt det jeg mener med å så fremover; skal vi som land ha det litt kjekt fremover nå som oljen med stor sannsynlighet går usikker tid imøte (både tilgjengelighet, pris og etterspørsel), så må vi se på muligheter som ligger forann oss - ikke bak oss. 

Tviler forøvrig på at alt av vindkraftanlegg er basert på subsidier, men om du har kilder for annet er jeg åpen for å lære.

Ødeleggelse av natur virker også å være sterkt overvurdert ofte. F.eks ble det på Arendaluka presentert et eksempel på at selv om man så for seg POTENSIELLE områder på stor størrelse, var det derimot forsvinnende lite av de faktiske områdene som gikk med på selve installasjone og vei. Benekter ikke at det påvirker naturen, men den største påvirkningen skjer med å ikke fase ut fosile energikilder. Eventuelt kan vi ta noen av de enorme områdene som er massakrert av hyttefelt og la disse gå tilbake til naturen, da hytter har null verdi mens energi gir arbeidsplasser og penger i kassa.

 

Til sist, jeg ønsker de på havet primært, men møller i området med lite mennesker og hvor man kan dokumentere lite påvirkninger på dyreliv (forskning, ikke synsing) må anses som fordelsdelsaktig.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at en Norman har jobbet i Danmark med mobile 4generasjons kjernekraftverk siden 2014 da ,, det er noe Norge burde satsett på , forbruker , 95 prosent av radioaktive materialet og halveringstiden er bare 300 år ,,, men dessverre så er danskene mye lurere en de som er på det norske tinget ,, tenk på hvor mye mindre natur som vi kan spare på å bruke dem ,,, bar å google mobile kjernekraftverk ,,, eller logge inn på tui .no vi komme alltid til å ha noen sinker på dyreparkbakken,,,

Lenke til kommentar
joakimb skrev (17 timer siden):

Pussig å fokusere på produksjonen i 2020 når vi nå skriver 2022.

 

Litt tall fra energy-charts.info (ikke samme kilde, så ikke helt like tall):

2019: 132 TWh totalt, 5.237 TWh fra vind.

2020: 152 TWh totalt, 9,295 TWh fra vind.

2021: 154 TWh totalt, 10,703 TWh fra vind.

Jeg regner med at åpningen av Fosen vind er en del av forklaringen på det store hoppet fra 2019 til 2020.

E24 kom med samme artikkel for ett år siden - skuffende av deskene rundt omkring...   Rekordhøy vindkraftproduksjon i fjor – E24

Lenke til kommentar
3 hours ago, Timber2 said:

Dette er tiden på året at statistikker fra fjoråret publiseres. Da blir det for dumt å re-poste artikler fra januar 2021. Forventer mer av TU.no, fagpressenytt.no, vl.no, ksu.no og flere. Hvordan var produksjonen i 2021? -jeg vet ;)

Du må ikke - eller bare litt - klandre TU. Artikkelen er skrevet av NTB og de fornekter seg ikke. Nesten alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...