Gå til innhold

Anbefal en bra TV til meg


Anbefalte innlegg

diskusjonshunden skrev (11 minutter siden):

C1 er betydelig bedre enn B1? Kanskje lurt å vente litt? Hvor ofte er det tilbud på TV-er som det? 

Kjenner ikke alle detaljene men vet at den blant annet har et mer lyssterk panel enn b1 og en bedre prosessoren (samme som g1 modellen).

 

Edit, c2, b2 osv er like rundt hjørnet så kan være verdt å vente. 

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
diskusjonshunden skrev (4 minutter siden):

Ikke noe OL-salg virker det som... Ikke på LG-OLED-TV-ene i det minst.

https://www.komplett.no/product/1185785/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/lg-65-oled-4k-tv-oled65c1

Klubbpris hos Komplett til 17990. 

Kjøpte den på demo hos Komplett på fredag for 11700-ish (10% rabatt på alle demovarer for å ha handlet for en viss sum ila siste året).

Lenke til kommentar
diskusjonshunden skrev (38 minutter siden):

Takk, MrMarbles. Ja, får den neppe mye rimeligere enn det. Men spørsmålet er om jeg egentlig trenger en så pass bra TV når jeg ikke driver med gaming i det hele tatt, og ikke ser filmene med de mest fancy effektene. Uansett tenker jeg at svartnivå, farger alt sånn er av betydning. Men vanskelig å vite uten å ha prøvd det.

Svartnivå har betydning nesten uansett hva du ser på, så lenge rommet i seg selv har litt nedtonet belysning.

-k

Lenke til kommentar
11 minutes ago, diskusjonshunden said:

Ja, grått eller svart er ikke så farlig. Skal sjekke demoene, takk. Regner med de finnes på nettsiden også.

Men lurer fremdeles på hvor stort problem innbrente piksler er. Blir dyrt hvis TV-en slutter å virke etter et år.

Eneste jeg har sett av innbrenning på forum (LG C1/G1)  er TV brukt til spill, type 8 timer hver dag, innbrenning etter ca. 1 år.

Er mye å lese her:
https://www.avsforum.com/threads/2021-lg-oled-c1-g1-owners-thread-faq-no-price-talk.3190432/
https://www.avforums.com/threads/lg-c1-oled-owners-and-discussion-thread.2355383/

 

Lenke til kommentar
diskusjonshunden skrev (1 time siden):

Takk skal dere ha. Når innbrenning først skjer, er det da over og ut, eller pleier man å kunne løse det?

Jeg har vært borti at LCD har «hengt igjen» etter en natt med en tv-kanals logo på. Det rettet seg ganske fort.

I tilfellet OLED så er det vel peimært at de aktive pixlene endrer egenskaper (blir slitt) når de blir brukt? Hvis de røde pixlene i et hjørne blir brukt mer enn naboene så blir de mer slitt og endrer egenskaper. Jeg tror ikke at det lar seg løse. Man kunne tenke seg at tven logget hva bildet var over tid og korrigerte ut fra forventet slitasje (for alt jeg vet gjør de nettopp det). Men de gjør også aktive triks så som å flytte litt på bildet for å bryte opp faste mønstre.

Det har vært mye snakk om innbrenning. Jeg bekymret meg ikke for det. Dvs jeg forlater ikke PCen tilkoblet med samme desktop over natta, men det er like mye fordi de er meningsløst, sløsing med energi og en viss brannfare.

-k

Lenke til kommentar

Du har det som heter image retention. Det at deler av bildet henger igjen i noen sekunder. F.eks. ikonene på startmenyen til AppleTV o.l. Dette skjedde i ny og ne på min gamle LG C7 OLED. Men, skrudde jeg på TV/film i 1 minutt og så sjekket etterpå med fargete statiske bakgrunner, så var det borte.

Så image retention kan forekomme og er ikke varig. Burn-in er permanent.

Lenke til kommentar

Min LED TV har skjermsparer, sånn som vi brukte på eldre PC skjermer.

Slåes kun på når bildet er statisk i lengre tid, og har på funksjonen som slår av TVn etter 4 timer, som enkelt forlenges med å trykke på fjernkontrollen.  Godt mulig min gamle TV hadde slik funkson, men gidder ikke sjekke. 

Så selv om jeg har vært negativ til OLED, så er det kanskje ikke så stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...