Gå til innhold

Anbefal en bra TV til meg


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med å finne en bra TV? Det jeg tenker meg er:

 

- 65 tommer (begrenset plass her, og også mer budsjettvennlig)

- OLED eller QLED høres best ut, men kan være åpent for annet

- Trenger ikke mange apper og fancy, unødvendige greier

- Skal i hovedsak brukes til film, absolutt ikke gaming, kanskje sport ved store mesterskap og en og annen YouTube-video og serie

- Jeg vil helst holde meg under 15 000 kr

- Jeg vil sannsynligvis ikke bruke TV-en mye i dagslys med gardinene trukket fra, så OLED er et alternativ, men kan være greit å kunne gjøre det også

- Døde piksler vil være et problem (naturligvis) om det oppstår, er dette størst fare for det med OLED?

- Jeg har allerede aktive Klipsch-høyttalere og regner med jeg vil skaffe en forsterker, så god lyd fra TV-en er ikke noe must

 

Det er en jungel der ute av TV-er, så vanskelig å vite!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/149940/philips-65-oled805-4k-uhd-smart-tv-65oled80512?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Consumer Electronics
 

den selges til 13k nå når man er klubbmedlem, men har ikke hdmi 2.1 så er ikke TV-en til spilling men skal være bra for film med ambilight

elkjøp har og 20% på alle TV-er som ikke er nedsatt denne helgen til klubbmedlemmer 

personlig hadde jeg gått 1000 kr over budsjettet og gått for denne, er 16k for klubbmedlemmer 

 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/300089/lg-65-b1-4k-oled-2021?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Consumer Electronics

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Som generell TV synes jeg QLED er et godt valg. OLED vinner nok fremdeles for filmbruk i et mørkt rom om det utgjør hovedbruken, men for generell bruk i varierende lysforhold som dagslys er QLED et godt kompromiss. Kontrasten på LCD har blitt vesentlig mer akseptabel med årene.

Jeg bruker en 4K-TV i 7000-serien fra Samsung som er hakket under QLED, og synes fremdeles den har grei nok kontrast for film i et mørklagt rom.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, diskusjonshunden said:

Klubbmedlem, er det sånn kundeklubb alle butikker har nå eller noe spesielt? Altså at det bare er å registrere seg? 

Vanskelig valg, gitt. Med oled er jeg fortsatt mest urolig for døde piksler. 

Elkjøp kundeklubb, er gratis.

https://www.elkjop.no/cms/kb-tv/klubbhelg/?sap-outbound-id=4145D7E07227715719E91BDCB59455A9C4C86CFB&utm_source=SAPHybris&utm_medium=email&utm_campaign=4144-No-2022-04-klubbhelg-Seg4&utm_term=no-2022-04-Klubbhelg-Seg4___NO-CE-TV-SOUNDBAR-20%-BANNER&utm_content=NO

Lenke til kommentar

Takker. Vet du om det koster mye å levere TV fra Elkjøp? Hdmi 2.1 kan jeg sikkert klare meg uten om det primært er for gamere. Bruker forsåvidt hdmi mye fra pc for film. 

Hvor stor sjanse er det for innbrent/død piksel med oled, og kan det evt. fikses? Og hva får jeg for tven til 16 000 som jeg ikke får med den billigere utgaven til 11?

Lenke til kommentar

Jeg har OLED og er godt fornøyd med det. Det er gøy å se en stjernehimmel hvor bakgrunnen faktisk er helt sort og ikke grå.

QLED er vel ikke noe spesifikk teknologi, men en LCD-skjerm med marketing-navn. Dvs hvis du vurderer QLED så kan du like gjerne vurdere alle andre LCD-skjermer.

Min forrige tv var en relativt avansert Sony LCD med soneinndelt baklys. Den hadde også sort, men pga begrenset antall soner så fikk man en grå «kladd» rundt hver stjerne.

I år får vi endelig se QD-OLED. Samsung har endelig tatt mål av seg å slå LG på bildekvalitet (og ikke bare fjas og markedsføring), og reell konkurranse på bildekvalitet vil være bra for alle kunder. Spørsmålet er bare hvor dyrt det blir.

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1643108462

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

For 65" LED/QLED må du opp på prisnivå med Samsung QN90A/QN93A for å ha noe som er i nærheten av bildekvalitet til 65" OLED i prisklasse rundt 15000,-

Sortnivå, fargegjengivelse og likt bilde uansett innsynsvinkel er fordelene med OLED. Med mindre skjermen skal stå et sted direkte opplyst av sol, ville jeg gått for OLED.
 

 

Endret av bar1
Lenke til kommentar
7 hours ago, diskusjonshunden said:

Takker. Vet du om det koster mye å levere TV fra Elkjøp? Hdmi 2.1 kan jeg sikkert klare meg uten om det primært er for gamere. Bruker forsåvidt hdmi mye fra pc for film. 

Hvor stor sjanse er det for innbrent/død piksel med oled, og kan det evt. fikses? Og hva får jeg for tven til 16 000 som jeg ikke får med den billigere utgaven til 11?

Du får en mer moderne tv til den som er 16k som er mer fremtids rettet med tanke på hdmi 2.1, jeg ville ikke kjøpt en tv idag uten hdmi 2.1 men det er fordi jeg har ps5, skal man kun se på tv så er nok phillipsen god nok, fikk grei anmeldse på tek

https://www.tek.no/test/i/41OJ9R/philips-65oled805

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Vurderer å slå til før søndag, men skal til fjells noen dager. Får håpe det er noen igjen søndag kveld. Regner med jeg ikke helt klarer å tenke på dette de neste par dagene, mens jeg er borte. OLED fungerer helt greit i lys også, hvis det ikke er direkte sollys på skjermen da? Og hvordan er lyden på disse TV-ene? Som skrevet over har jeg eksterne høyttalere, men greit å vite for det.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Du får en mer moderne tv til den som er 16k som er mer fremtids rettet med tanke på hdmi 2.1, jeg ville ikke kjøpt en tv idag uten hdmi 2.1 men det er fordi jeg har ps5, skal man kun se på tv så er nok phillipsen god nok, fikk grei anmeldse på tek

https://www.tek.no/test/i/41OJ9R/philips-65oled805

Jeg kjøpte en TV som har full båndbredde (48Gbps) HDMI 2.1 i 2019.

Jeg kan fremdeles ikke få tak i en surroundreceiver som kan sende videre det signalet. Dvs jeg må bruke ARC for å ha nytte av det. Jeg har forøvrig heller ingen kilder som gir meg HDMI 2.1.

Jeg er på utkikk etter en ny receiver (fordi jeg mangler Dolby Atmos og fordi ARC gir en dårlig opplevelse på dagens receiver) og da vil jeg naturligvis ha en som kan koble en framtidig xbox eller PS til tven med full funksjonalitet de neste 10 åra. Det nærmeste jeg kommer er Yamaha sin RX-A6 som er svindyr, som som er begrenset til 24Gbps og som skal få full HDMI 2.1 støtte i en fremtidig firmware oppdatering. Den har også bare innebygd forsterker til to tak-kanaler (9 kanaler) for å få full 7.1.4 støtte uten ekstern forsterker så må man over på topp-modeller.

 

HDMI 2.1 er forøvrig et takras. Alle HDMI 2.0 produkter er nå per def HDMI 2.1 siden standardiseringsorganet har gjort alle nye funksjoner valgfrie (!). Flere år har gått hvor feil i chipset har gjort at industrien ikke kunne levere produkter med den nye funksjonaliteten. Og nå får vi markedsføring med «A-mode» og «B-mode» support som betyr at man kan flagge et produkt som «HDMI 2.1 8k60» selv om det har båndbredden til HDMI 2.0 og må bruke lossy kompresjon for å få pixlene igjennom. Bah…

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
diskusjonshunden skrev (6 minutter siden):

…OLED fungerer helt greit i lys også, hvis det ikke er direkte sollys på skjermen da? Og hvordan er lyden på disse TV-ene? Som skrevet over har jeg eksterne høyttalere, men greit å vite for det.

Jeg har ikke erfaring med mye lys, men OLED har lavere lysstyrke enn gode LCD-skjermer. Hvis du har sola rett inn på tven så kan det hende at du vil foretrekke LCD.

Høyttalerene i min LG er dårlige. Helt grei for å se på dagsrevyen, men ikke noe til film.

-k

Lenke til kommentar
14 minutes ago, bruker-540634 said:

Vet at den er litt over budsjettetpå 15k  men definitivt verdt de ekstra 2000kronene, men ser ut som tilbud til 17000 er over uansett.

https://prisguiden.no/produkt/lg-oled65c14-502028

 

65" C1  har vært nede i 17990,- i november (black week) og i romjula. Både C1 (og G1) går sikkert ned igjen når C2 og G2 lanseres litt ut på året... Jeg slo til i romjula :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...