Gå til innhold

Signerte hydrogenferge­kontrakt: – Legger til rette for hydrogen­produksjon i relativt stor skala [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Frank Olsen said:

Ville det ikke vært lurt å vente for å se om de får Hydra over på Hydrogen først ?

Joda. Men på Hydra er jo hydrogen et rent eksperiment. Et slags flytende hydrogenlaboratorium med publikum. Denne fergen kan jo aldri bli lønnsom med hydrogen, den går helt utmerket på batterier. Så hvor lenge skal de vente? Det kan ta sin tid før den ender opp i Simen1 sin liste, slik at en får laget en sikkerhetsstatistikk .

Det beste ville vært å gått for batterier. Når batteriteknologien får modnes et par år til, så bør de fint kunne klare 85% batteridrift, hvis de får på plass en løsning for å bytte batterier.  Det er litt utfordringer med å få nok strøm på Værøy og Røst, men det lar seg løse. 

Hvis kravet om hydrogen blir opprettholdt, så håper jeg de får anledning til å lagre det som LOHC. Det er ihvertfall en relativt sikker løsning, selv om den er litt mindre energieffektiv. Og så kan de sikkert kjøre dieselmotorer på restproduktet, som en reserveløsning. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (47 minutter siden):

Joda. Men på Hydra er jo hydrogen et rent eksperiment. Et slags flytende hydrogenlaboratorium med publikum. Denne fergen kan jo aldri bli lønnsom med hydrogen, den går helt utmerket på batterier. Så hvor lenge skal de vente? Det kan ta sin tid før den ender opp i Simen1 sin liste, slik at en får laget en sikkerhetsstatistikk .

Jeg reiste med søsterskipet Nesvik i sommer. Der fikk jeg inntrykk av at de kjørte med dieselaggregat. Dette er nok også tilfelle med Hydra. Sjekket opp dette og TU skriver at Hydra kjøres diesel-elektrisk (to dieselmotorer (reservemotor/nøddrift/transport til verft), så lading fra land på disse to båtene skjer antagelig ikke i dag.

At denne fergen aldri blir lønnsom med hydrogen, er en merkelig påstand. Hydra er praktisk utprøving av hydrogen og ikke et eksperiment. Med Hydra prøver en ut teknologien på et kort ferjestrekk. På sikt kan Hydra med hydrogen gå på andre mye lengre ruter der dagens batterikapasitet ikke strekker til (uten strøm fra brenselceller). I sånne ruter vil sikkert Hydra bli svært lønnsom med utgangspunkt i stadig lavere priser på hydrogen!

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

 

1 hour ago, J-Å said:

Det kan ta sin tid før den ender opp i Simen1 sin liste, slik at en får laget en sikkerhetsstatistikk .

 

Ah, fryktpropaganda. Få ting er så effektivt til å sabotere utvikling som det. Det var jo også den måten tyskland fikk fjernet kjernekraften men beholdt kullkraften, med de grønnes velsignelse.

Lenke til kommentar

Sitat fra Stavanger Aftenblad 14. april 2021:

Quote

Torsdag 15. april (2021) overtar det ordinære mannskapet som skal sørge for at M/F «Nesvik» går i skytteltrafikk mellom Hjelmeland-Nesvik-Ombo på Jøsenfjorden. Samtidig endres rutene i sambandet. Dette fører til en forverring fra avgang hvert 15. minutt til avgang hvert 20. minutt. Grunnen er at elferja skal få tid til å lade batteriene når den ligger ved kai.

– Ferja går så stilt og fint, sier maskinsjef Tveiten.

Han viser vei gjennom til det ene av to batterirom. Under panseret har «Nesvik» batterikapasitet tilsvarende 14 batterier av den kraftigste Tesla-modellen. På turen over Jøsenfjorden bruker fartøyet 120 kilowattimer. Til sommeren skal lading fra land være på plass. Foreløpig lades batteriene av to motorer som går på biodiesel. De skal sørge for at et strømbrudd ikke stopper ferja.

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, sverreb said:

Ah, fryktpropaganda. Få ting er så effektivt til å sabotere utvikling som det. Det var jo også den måten tyskland fikk fjernet kjernekraften men beholdt kullkraften, med de grønnes velsignelse.

Det finnes da mer enn nok statistikk for kjernekraftverk.  Men altså veldig lite for ferger i norske fjorder som går på flytende hydrogen. De trenger neppe en ferge for å vise at en brenselcelle kan produsere strøm fra hydrogen.  Så en viktig del av oppdraget må da være å demonstrere at dette kan gjøres sikkert og økonomisk forsvarlig.  Men det kan man jo ikke konkludere med fra dag 1 med hydrogendrift (om den dagen noen gang kommer). Det var altså derfor jeg stilte spørsmålet om hvor lenge man egentlig burde vente, før man ut fra erfaringene med Hydra (inne i en stille fjord) kan konkludere med at hydrogendrift er sikkert nok (på en av Norges mest værharde strekninger).

Sabotørene her er de som kynisk pusher hydrogenløsninger for å få tak i forskningsmidler, og de som trenger  kunder og subsidier  til de planlagte hydrogenfabrikkene sine. 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Dette utfyller bildet. Jeg var der i juni i fjor og da var det ikke lading fra land.

Det har vært store forsinkelser mange steder med disse landanleggene. Det er også mange forskjellige tilkoblings løsninger, så fergene må tilpasses til det spesifike sambandet de skal gå på. Etter erfaringene med Ampere, så er alle fergene bygget med reserveløsninger, så I det tilfellet fungerte det bra med et pilotprosjekt. Men Ampere er ikke blitt oppgradert, og sliter fortsatt.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 minutter siden):

Det har vært store forsinkelser mange steder med disse landanleggene. Det er også mange forskjellige tilkoblings løsninger, så fergene må tilpasses til det spesifike sambandet de skal gå på. Etter erfaringene med Ampere, så er alle fergene bygget med reserveløsninger, så I det tilfellet fungerte det bra med et pilotprosjekt. Men Ampere er ikke blitt oppgradert, og sliter fortsatt.

Vil tro at dette vil bedre seg etter hvert og helst med standardløsninger. Så vidt jeg vet flyttes ferjene fra det ene sambandet til det andre og da vil det være fint med standarder på både ladeopplegg, kai og etter hvert hydrogentanking. Men ting tar typisk tid dessverre (en må famle litt i begynnelse for å finne de beste løsningene).

Lenke til kommentar

Det eneste "problemet" hydrogendrift kan løse er lokal luftforurensing. Jeg tror ikke dette problemet eksisterer i Lofoten. M.a.o. man kunne like gjerne fyrt i peisen med pengene som brukes på dette prosjektet.

Skal man løse "klimaproblemet" må man se på hvordan energi produseres globalt, hvor og hvordan energien brukes er helt likgyldig.

Har man først produsert hydrogen bør denne benyttes på steder hvor helsefarlig lokal luftforurensing eksisterer.

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, johvi said:

Har man først produsert hydrogen bør denne benyttes på steder hvor helsefarlig lokal luftforurensing eksisterer.

Hva slags bruk tenker du på da?  Skip får vel etterhvert batterier som kan brukes i havneområder, til de får koblet seg på landstrøm. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...