Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ventilasjonskanal mellom bad og kjøkken


Anbefalte innlegg

Hei, har et prosjekt der jeg får nytt kjøkken, og mellom bad og kjøkken er det en ventilasjonskanal som tidligere brukte en flexitvifte(?), og rørsystemet er skissert som i vedlegget (ventilasjon).

På badet er det en vifte som trekker luft ut nå, men spørsmålet er om det er greit at jeg stenger kanalen som går ut til kjøkkenet i håp om at luften vil trekke oppover? Ikke forhørt meg med andre enn håndtverkere som mente dette burde være greit, men vil naturligvis ikke risikere at luften trekker ut til kjøkkenet og samler seg der med mye fukt. Evt hvor godt må denne kanalen stenges hvis jeg skal gjøre det? 

På kjøkkenet nå blir det kullfilterløsning, så derfor ingen egen vifte som trekker luft opp i samme ventilasjonskanal. 

 

Ventilasjon.jpg

Rør.jpeg

vifte bad.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, blåser viften på badet luft inn i dette kanalystemet (orange rør) eller rett ut? Jeg ville latt vifte blåst rett ut, da du ikke vil ha overtrykk med fuktig luft inn det orange røret. Det er nok lekkasjer i røret som vil lekke fuktig luft på avveie. HAr du ikke mulighet til å beholde flexit-viften? Dette er en sånn flexit-vifte som styres av vriknott på kjøkkenviften (som du nå har tatt bort)

 

Dersom viften blåser rett ut, så kan du tette hullet og fjerne alt av rør om du vil. Husk at når vifter blåser ut av bad, da må det komme luft inn på badet også. Like mye inn som ut. 

Skruknott kan flyttes og settes hvor som helst for å få liv i Flexit-viften igjen. Har selv gjort det når jeg renoverte kjøkken og ville ha en annen vifte. Det vil være mye bedre løsning. Kan også styres av fuktsensor på bad. 

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar! Den blåser det inn i dette kanalsystemet, og har også lagt merke til at luften ender opp på kjøkkenet med en enkel test ved dusjing. Flexitviften har jeg allerede kvittet meg med dessverre da kjøkkenet ble demontert, men troor den var moden for utskiftning uansett.

mulig jeg må ha det inn med teskje, men er en mulig løsning her da å koble på en sånn på røret som går ut på kjøkkenet? https://www.megaflis.no/flexit/flexit-skapvifte-usv-senter  som sitter i skapet der.

Evt er det krise om luften slippes ut i kjøkkenet via badet? Hvis man sluser luften ut via skapet og rett ut (som det står nå etter riving) 

Edit: gjorde også en ny test hvor jeg kjører vifte på bad med dusj og stenger kanal på kjøkken med pose og papir på innsiden. Virker som det samlet seg minimalt med fukt, men kan jo hende det ikke er noen optimal verifikasjon akkurat. 

Endret av Acherontic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...