Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver litt med musikk og tenker å kjøpe en mac til ca +-10k.

Har sett litt på disse 2 alternativene, har dere innspill eller andre forslag? 

 

https://www.elkjop.no/product/outlet/data-outlet-varer/314219/imac-21-5-4k-retina-mhk23?_gl=1*ofbqtx*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiA5t-OBhByEiwAhR-hmyrJ1ZK-zFyuUooajg024cCQrUE34L4FJQFTtPYgKqtBTg5ZxUU4-hoC93kQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

https://www.finn.no/241089603

 

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du bunden til Apple-programvare? Du får splitter ny PC som spring i sirklar rundt den iMac'en til lågare pris.

M1 MacBook Air er eit godt forslag, men blir jo eit stykke over budsjett om du skal ha ein god skjerm i tillegg. M1 Mac Mini kan jo vera eit meir budsjettvenleg alternativ.

Dei to iMac'ane er identiske såvidt eg kan sjå. Hadde i tilfelle valt å handla frå Elkjøp framfor privat seljar så lenge prisen er den same.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjøp en Intel-mac i dag. Sist de byttet CPU-arkitektur sluttet de å støtte den gamle arkitekturen etter tre år. Og mange tredjepartsleverandører sluttet også før dette. Kjøper du en Intel-mac nå risikerer du å slutte å få oppdateringer allerede i 2023 eller 2024.

Ellers er jeg enig med MKap, om du ikke trenger macOS så får du PCer til den prisen som langt på vei gruser iMac'en, og som vil holde seg oppdatert betydelig lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Ellers er jeg enig med MKap, om du ikke trenger macOS så får du PCer til den prisen som langt på vei gruser iMac'en, og som vil holde seg oppdatert betydelig lenger.

Betydelig lenger enn 9 år? Etter 9 år er vel ikke software-støtte hovedutfordringen, da er det vel håpløst utdatert hardware?

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Betydelig lenger enn 9 år? Etter 9 år er vel ikke software-støtte hovedutfordringen, da er det vel håpløst utdatert hardware?

Den iMacen vil ikke være støttet i 9 år. 

Apple startet overgangen fra PowerPC til Intel i 2006. Siste Mac OS X som støttet PowerPC kom i 2007, og siste oppdateringen i 2009. Det er tre år fra overgangen startet til Apple sluttet å støtte. Og da hadde allerede flere tredjeparter sluttet å støtte PowerPC.

Det behøver ikke å bli likt med overgangen fra Intel til ARM, men det kan være et greit utgangspunkt. Vi kan da anta at Apple kan finne på å slutte med støtte for Intel-baserte Macer allerede i løpet av 2023.

For øvrig er begge mine hovedmaskiner fra henholdsvis 2012 (Mac) og 2013 (PC), og begge oppleves omtrent like rask som min jobb-maskin (Macbook Pro fra 2019). Så 9 år betyr nok ikke håpløst utdatert hardware nå lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...