Gå til innhold

Internett på AS-et


Anbefalte innlegg

Jeg driver en liten virksomhet på fritiden. Virksomheten er MVA registrert og omsetter for om lag 500k i året, men jeg er ikke ansatt.

I leiligheten har jeg datautstyr (servere og lagring) som tilhører virksomheten, og som er påskrudd 24/7. Båndbreddekapasiteten er snart oppbrukt, og jeg ser behov for å anskaffe raskere internett. Dette for å unngå å flytte deler av driften til dyre datasenter og skyleverandører.

Internettet er altså ikke til hjemmekontor, men til drift av IT-tjenester (devops, hosting, etc.).

Internett er inkludert i husleien, så hvis jeg ønsker raskere internett må jeg tegne et splitter nytt abonnement.

Kan jeg ta denne utgiften på AS-et og føre det i post 14 på MVA-meldingen? Kostnaden er jo, etter min mening, til inntektservervelse, og naturalytelsen er svært liten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel splitte den kostnaden i to deler og fordele det på privat bruk og bedriftsbruk. Mva kan du kun kreve fradrag for i det som er bedriftsbruk og dersom bedriften betaler internett for deg er det en skattbar fordel som skal innrapporteres. Det beste blir antagelig at bedriften kun dekker det som er bedriften sin bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, nirolo said:

Du må vel splitte den kostnaden i to deler og fordele det på privat bruk og bedriftsbruk. Mva kan du kun kreve fradrag for i det som er bedriftsbruk og dersom bedriften betaler internett for deg er det en skattbar fordel som skal innrapporteres. Det beste blir antagelig at bedriften kun dekker det som er bedriften sin bruk.

Takk for svar!

Hvordan innrapporterer man en skattbar fordel hvis man ikke er ansatt? jeg betale arbeidsgiveravgift og melde meg selv inn som ansatt? 

Hvordan kan jeg kvantifisere hvor stor fordelen er, mtp. hvor andelen som må beskattes?

Lenke til kommentar
trympet skrev (19 minutter siden):

Hvordan innrapporterer man en skattbar fordel hvis man ikke er ansatt? jeg betale arbeidsgiveravgift og melde meg selv inn som ansatt? 

Aner ikke hvordan det gjøres for ikke-ansatte. EKOM-tjenester innrapporteres som del av a-meldingen, men det er vel kun for ansatte. Hvis du ansetter deg selv er jo dette enkelt, men vet ikke om det går an uten ansettelse.

trympet skrev (23 minutter siden):

Hvordan kan jeg kvantifisere hvor stor fordelen er, mtp. hvor andelen som må beskattes?

Som ved all dekning av EKOM-tjenester så må man gjøre en skjønnsmessig vurdering hva som er privat og hva som er tilknyttet virksomhet. Dette må alltid gjøres da man ikke får fradrag for mva knyttet til privat bruk. Det gjøres ved å vurdere den konkrete situasjonen. Lag gjerne et notat som beskriver hva du har kommet fram til og hvorfor.

 

Uten at jeg har noe erfaring med dette så vil jeg tro at det enkleste er om firma kun dekker det som er virksomhetsrelatert. Dvs hvis du finner ut at 2/3 er knyttet til virksomheten, så dekker virksomheten kun den andelen. Da legger du som privatperson ut for alle kostnader, sender inn nødvendig dokumentasjon til bedriften, bedriften refunderer 2/3 av kostnadene. Mva inkludert i dette beløpet kan bedriften så kreve tilbake i mva-meldingen.
I dette tilfellet har du ingen privat fordel og det er ingen ting som skal rapporteres inn eller beskattes.
Jeg ser riktignok et stort problem med denne løsningen og det er dokumentasjonskravet som er angitt, se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/elektronisk-kommunikasjon-telefon-mv/E-3.001/E-3.016/ Jeg vet ikke om det er mulig å tilfredsstille dette kravet i ditt tilfelle. SkatteABC snakker om telefonsamtaler, men internett er under de samme reglene. Hvordan dette evt skal dokumenteres vet jeg ikke. Kanskje skatteetaten kan svare på hva som er tilstrekkelig i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Skatteetaten er gjerne lite glad i AS uten ansatte, de mener at det skal være minst en ansatt (daglig leder). Videre er skatteetaten lite glad i at det ikke tas ut noe lønn, men det er avhengig av overskuddet av driften.
 

trympet skrev (2 timer siden):

Båndbreddekapasiteten er snart oppbrukt, og jeg ser behov for å anskaffe raskere internett. Dette for å unngå å flytte deler av driften til dyre datasenter og skyleverandører.

Jeg har inntrykk av at internett til en bedrift er ganske dyrt. Har du undersøkt prisen og sammenlignet med hva det vil koste med datasenter/sky?

Lenke til kommentar

Sidespor men pass på at ikke sameiet/borettslaget/??? har regler om at man ikke kan drive næringsvirksomhet fra boligen - selv om slike regler nok er ment for annen type virksomhet (stedlig salg/tjenester med kunder etc.) så kan det være at du ved å skaffe deg ‘bedriftsinternett’ kommer på radaren til styret.
 

Som ansatt kan man få dekket Internett fra arbeidsgiver med et skattbart tak på 6.000,- kr men siden du ikke er ansatt utgår vel den muligheten.

Kanskje du kan skaffe deg raskere nett og viderefakturere AS-et? Hvordan gjør du det med strømkostnadene i dag?

Avhengig av hva serverparken din gjør så blir man fort veldig sårbar ved utfall (strømstans, ikke Internettilgang, HW-havari, kryptovirus etc.) på egen serverparken så det kan være lurt å se på helhetsbildet (TCO) og revurdere bruk av skyleverandør. Hvor lenge tåler AS-et ditt eks. å være uten tilgang til Internett uten at  du taper penger/Out of business?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, mobile999 said:

Skatteetaten er gjerne lite glad i AS uten ansatte, de mener at det skal være minst en ansatt (daglig leder). Videre er skatteetaten lite glad i at det ikke tas ut noe lønn, men det er avhengig av overskuddet av driften.

Aksjeloven har ingen krav om daglig leder, og Skatteetaten har selvsagt ingen formening om spørsmålet.

De har videre uttalt (*) at når aksjer eies personlig (ikke gjennom holdingselskap) er det frivillig om en tar ut lønn eller utbytte. Dette kan aksjonæren fritt bestemme selv, uten at de bryr seg. Ønsker en det kan en ta ut null lønn, og hele overskuddet som utbytte.

 

(*) «Skattedirektoratet legger til grunn at det skal være stor grad av valgfrihet for arbeidende eiere når det gjelder spørsmålet om de vil ta ut arbeidsvederlag fra det virksomhetsutøvende selskapet. Etter direktoratets syn innebærer denne valgfriheten å velge størrelsen på arbeidsvederlaget, eventuelt å ikke ta ut slikt vederlag i det hele tatt. Det er også tillatt å ta ut overskudd som utbytte/utdeling istedenfor lønn/arbeidsgodtgjørelse, uten at Skatteetaten omklassifiserer til arbeidsinntekt. «

Endret av Sverre1969
Lenke til kommentar
16 hours ago, nirolo said:

Som ved all dekning av EKOM-tjenester så må man gjøre en skjønnsmessig vurdering hva som er privat og hva som er tilknyttet virksomhet. Dette må alltid gjøres da man ikke får fradrag for mva knyttet til privat bruk. Det gjøres ved å vurdere den konkrete situasjonen. Lag gjerne et notat som beskriver hva du har kommet fram til og hvorfor.

Det høres ut som en god start. Det tilsvarer mine eksisterende prosedyrer på alle utgifter.

16 hours ago, nirolo said:

Uten at jeg har noe erfaring med dette så vil jeg tro at det enkleste er om firma kun dekker det som er virksomhetsrelatert. Dvs hvis du finner ut at 2/3 er knyttet til virksomheten, så dekker virksomheten kun den andelen. Da legger du som privatperson ut for alle kostnader, sender inn nødvendig dokumentasjon til bedriften, bedriften refunderer 2/3 av kostnadene. Mva inkludert i dette beløpet kan bedriften så kreve tilbake i mva-meldingen.
I dette tilfellet har du ingen privat fordel og det er ingen ting som skal rapporteres inn eller beskattes.
Jeg ser riktignok et stort problem med denne løsningen og det er dokumentasjonskravet som er angitt, se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/elektronisk-kommunikasjon-telefon-mv/E-3.001/E-3.016/ Jeg vet ikke om det er mulig å tilfredsstille dette kravet i ditt tilfelle. SkatteABC snakker om telefonsamtaler, men internett er under de samme reglene. Hvordan dette evt skal dokumenteres vet jeg ikke. Kanskje skatteetaten kan svare på hva som er tilstrekkelig i ditt tilfelle.

Godt poeng. Det letteste er kanskje å drite i MVA-en på dette, mtp på at "utgifter til faste avgifter som abonnement og lignende, anses ikke som tjenstlige utlegg, og kan derfor ikke refunderes skattefritt". Det er jo ikke snakk om veldig store beløp heller..

Privat utlegg kan også gi meg hjemmel til å gå for et privat internettabonnement, noe som er vesentlig billigere enn bedriftsabonnement.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, trympet said:

Privat utlegg kan også gi meg hjemmel til å gå for et privat internettabonnement, noe som er vesentlig billigere enn bedriftsabonnement.

Som kan bli stengt i det sekund du driver kommersiell virksomhet fra det. Det er stortsett brudd på T&C for omtrent alle levrandører.

Forøvrig sier du ikke noe om hvilke systemer du har. Et realistisk alternativ kan være å leie kapasitet hos f.eks. Hetzner. Da må du manage løsning selv; de står for strøm og internett. Det er typisk en god del billigere enn å styre med å hoste det selv, med mindre du har mange systemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, mobile999 said:

Skatteetaten er gjerne lite glad i AS uten ansatte, de mener at det skal være minst en ansatt (daglig leder). Videre er skatteetaten lite glad i at det ikke tas ut noe lønn, men det er avhengig av overskuddet av driften.

Jeg har ikke behov for kapital. Verdiskapning i selskapet er mye viktigere for aksjonærene (meg). Dessuten jobber jeg ikke fast i selskapet.

15 hours ago, mobile999 said:

Jeg har inntrykk av at internett til en bedrift er ganske dyrt. Har du undersøkt prisen og sammenlignet med hva det vil koste med datasenter/sky?

Tja, det kommer ann på brukskravene; jeg har behov for mye, rask solid-state lagring til Elasticsearch. Jeg vil tro at hardware-kostnadene er de største kostnadene.

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, NoBo said:

Kanskje du kan skaffe deg raskere nett og viderefakturere AS-et? Hvordan gjør du det med strømkostnadene i dag?

Dette er det jeg har vurdert å gjøre. Jeg gjør faktisk noe liknende med strømkostnader i ett av mine "locations".

13 hours ago, NoBo said:

Avhengig av hva serverparken din gjør så blir man fort veldig sårbar ved utfall (strømstans, ikke Internettilgang, HW-havari, kryptovirus etc.) på egen serverparken så det kan være lurt å se på helhetsbildet (TCO) og revurdere bruk av skyleverandør. Hvor lenge tåler AS-et ditt eks. å være uten tilgang til Internett uten at  du taper penger/Out of business?

Gode innspill :)

Big boy-utstyret er kun en sink til å sluke inn telemetry data. Resten er kun diverse devops-krav, VPS, etc. Det er ingen kritiske systemer, noe som gjør det ganske beleilig å ha det lokalt. Co-location er selvsagt noe som burde vurderes, og en god løsning, men pr nå gir det ikke noe økonomisk mening.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, barfoo said:

Som kan bli stengt i det sekund du driver kommersiell virksomhet fra det. Det er stortsett brudd på T&C for omtrent alle levrandører.

Hvis selskapet dekker mindre enn 50% av regningen, vil jeg jo være å anse som en privatperson i avtaleforholdet.

Eksempel fra avtalevilkårene til Altibox:

"Det er en forutsetning for Avtalen at Kunden er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet"

 Utover dette er det stor variasjon fra leverandør til leverandør.

28 minutes ago, barfoo said:

Forøvrig sier du ikke noe om hvilke systemer du har. Et realistisk alternativ kan være å leie kapasitet hos f.eks. Hetzner. Da må du manage løsning selv; de står for strøm og internett. Det er typisk en god del billigere enn å styre med å hoste det selv, med mindre du har mange systemer.

Devops og loggdata. Jeg har krav om høy random write IO, noe som er vanskelig å få tak i, med mindre man bygger systemene selv. Co-location er det eneste som kan gi mening, men jeg er heldig som har billig tilgang til hosting, og hadde allerede en del eksisterende infrastuktur før jeg startet virksomheten, så velger jo selvsagt dette.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...