Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan man få velge materiale (toalett, skap, flis) når man bestiller renovasjon av bad fra rørleggerfirma?


Anbefalte innlegg

Jeg driver og henter tilbud fra forskjellige rørleggerfirma i forbindelse med renovasjon av badet. De jeg har fått tilbud av spesifiserer i listen ting som "toalett"  og "skap" nevnt uten særlig detaljer som modell og prisene virker å være 10 ganger høyere enn selve toalettet kjøpt i en butikk eller på nett f.e. Siden det samme tilbudet har lengre ned nevnt eksplisitt "Installasjon av toalett", så tenker jeg at førstnevnte er faktisk selve toalettet.

Er det hensiktsmessig å få velge materiale selv og er det en greie? Virker ellers som et helt sinnsykt "påslag" på materiale?

Har aldri renovert selv, men stusser jo over noe så åpenbart -- med mindre jeg leser dette helt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kjøpe materialer og innredning selv bør du avklare dette på forhånd før du inngår avtale. Antakelig vil det være en del å spare, men merk deg at det vil bli en del mer "komplisert" med reklamasjoner hvis det skjer noe feil, selv om firma har installert det.

Generelt har håndverkere solide påslag. Du kan sannsynligvis prute ned 20% bare ved å spørre. Eksempelet ditt med toalettet som koster 10 ganger mer enn i butikk høres noe ekstremt ut. Det er rart de ikke har spesifisert modell på tilbudet, men du kan sannsynligvis ikke bare google det billigste toalettet du finner og sammenligne med det.

 

Lenke til kommentar
leafmaybe skrev (2 timer siden):

Jeg driver og henter tilbud fra forskjellige rørleggerfirma i forbindelse med renovasjon av badet. De jeg har fått tilbud av spesifiserer i listen ting som "toalett"  og "skap" nevnt uten særlig detaljer som modell og prisene virker å være 10 ganger høyere enn selve toalettet kjøpt i en butikk eller på nett f.e. Siden det samme tilbudet har lengre ned nevnt eksplisitt "Installasjon av toalett", så tenker jeg at førstnevnte er faktisk selve toalettet.

Er det hensiktsmessig å få velge materiale selv og er det en greie? Virker ellers som et helt sinnsykt "påslag" på materiale?

Har aldri renovert selv, men stusser jo over noe så åpenbart -- med mindre jeg leser dette helt feil?

Vel, det er jo hensiktsmessig å få velge innredning, materiale og fliser selv? Kanskje tilbudet er lagt inn med høyt påslag fordi du skal få velge mellom modeller? Sist jeg renoverte så avtalte jeg med firmaet og kjøpe inn fliser, toaletter og servant selv, det var ikke noe problem, men det bør jo avklares med firmaet, eller være en forutsetning i anbudet isåfall. 

Lenke til kommentar

Eg vil tru at tilbodet er ein totalpris som er basert på at du kjøper "standard" kvitevarer gjennom røyrleggaren. Du vil sjølvsagt kunne velge ein billegare eller dyrare standard om du ønsker det. Då vil sjølvsagt peisen gå opp eller ned alt etter kva du velger. 

Dette er vanleg fordi det er eit greit kompromiss mellom å kunne gi deg eit prisoverslag men utan å bruke mange timar på at du skal spesifisere type skaphandtak og type fugemasse. Du kan spesifisere dette nærmare ved å be om eit nytt tilbod om du finner det fyrste tilbodet interessant nok til å gå vidare. 

Det å kjøpe inventaret sjølv og berre betale for installasjonen er også mogleg men då tek ein ofte ein annan pris for å få nok inntening på jobben. 

Lenke til kommentar
leafmaybe skrev (3 timer siden):

Takk for gode svar, dere. Jeg går for å velge de store elementene i interiøret selv og dermed revidert tilbud, fugemasse har jeg ingen greie på eller interesse av å velge, nei :)

Gi beskjed til røyrleggaren om kva du vil ha. Både fordi det kan være at dei kan levere dei produkta du vil ha til ein grei ptis og fordi det kan tenkjast at røyrleggaren trekkjer seg frå heile oppdraget om dei ikkje også får selge deg dei store elementa som ein del av anbodet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...