Gå til innhold

Denne el-lastebilen har bufferstørrelse på batteriet tilsvarende to Teslaer


Anbefalte innlegg

Har den 2 eller 4 hjulstrekk? Skumma igjennom artikkelen men så ikke noe om det. 2 aksla semi (med trekk bak) er ihvertfall totalt uegnet for Norge. 

Burde hatt egne hengere med motorer som har drift/regenerering på ihvertfall en av akslingene, mye energi som blir borte der. Man kunne hatt batteripakke i hengeren også (eller ihvertfall det meste av den), da hadde man fått fordelt vekten bedre + kunne ha bytta henger til en fulladet om nødvendig, samt at batteripakker kunne dimensjoneres for rutene som ble kjørt med den aktuelle hengeren. 

Uansett best egnet for de med faste ruter, tror det blir et "batterihopp" til før det blir aktuelt "overalt". Våre biler går "tungt" (anlegg/brøyting) og med samme beregning ville den brukt 33kwt per mil... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaksland skrev (9 timer siden):

Selv er jeg en elbil-entusiast. Men tungtransport har nok best av å gå på diesel noen år til fremover. Det er mye mindre å spare på slik tung last over så lange avstander. Det er mye smartere energimessig å øremerke batteriproduksjonen til vanlige elbiler som har det aller største potensialet å spare drivstoff. Så får tungtransporten komme etter når batteriene er blitt enda enklere å produsere.

En personbil kjører i snitt 13 000 km i året, det er ca 35km om dagen, med snittfart 35km/t så blir det 1 time kjøring om dagen, med snittfart 70 blir det en halvtime, antakeligvis er det et sted imellom. Tungtransport kjører gjerne et eller to skift om dagen, en del som kjører faste ruter kan gjerne rulle 100 - 200 000 i året, da får man brukt batteriene mye mer og sparer også mye mer drivstoff på det. 

 

Men vi kan jo fint gjøre begge deler, det er jo ingen motsetninger her. Jeg har ikke lest om noen problemer med produksjon av batterier, alle bilprodusenter får det de har bestillt, og ofte mer enn det også siden de ofte finner ut at de selger mye mer elbiler enn de planla for. F.eks. Ford som planla produksjon av inntil 40 000 elektriske F150 pickuper i året, så oppdaget de at det var så mange som bestillte at de økte til 80 000 i året, nå endret de nettopp igjen til at de skal produsere 150 000 i året, fra ca midten av neste år. Når "alle" holder på sånn så er det ikke lett å innfri alle bestillinger når de allerede kjører 100%, men setter man høye mål i god tid kan leverandører bygge nok produksjonslinjer. Så problemet er egentlig ikke mangel på batterier, men mangel på bestillinger av batterier...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leif Hansen skrev (14 minutter siden):

Tesla har allerede levert et stort antall Semitrucks til Pepsi Cola, videre: Teslas semitrucker har allerede driftskostnader som er 50% av diesletrucker med samme størrelse ! Nevnte Volvo med ca 350 km rekkevidde, Teslas Semitrucker med ca 800 ok rekke vidde +++

 

Er vel ikke levert enda, men var tydeligvis nærmere enn jeg hadde trodd.

https://www.teslarati.com/tesla-semi-first-customer-deliveries-date-pepsico/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Volvoen er litt større med totalvekt inntil 44 tonn. Teslaen er bare på 36 tonn. Det sagt så tviler jeg ikke på at Teslaen er fancy og har god effektivitet, men hadde jeg vært transportfirma ville jeg heller forholdt meg til en forhandler som Volvo trucks.

Tipper det knapt er prosenter man snakker om av Pepsico's totale "bil"-park dette er snakk om. De har både råd og tydeligvis også lyst til å teste ut dette med noen biler først, så har de sikkert opsjon på mange flere om testene er OK. O likevel vil dette bare utgjøre et veldig lite antall trucks.

For et lite firma i Norge, så kan jeg skjønne at det er verdt å ha is i magen, spesielt om man uansett bare leaser for 3 år om gangen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

4x4 hadde vel vært mest egnet for norske forhold?

Etter det jeg forstår, så foretrekkes det 6x2 i Norge. Om man får problemer med veigrep, så løftes akselen opp. Drivakslingen får dermed mer grep grunnet høyere vekt på drivakslingen. Selv om dette medfører overvekt, så er det bare unntaksvis og for korte strekninger inntil man får tilstreklig fart.

Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (1 time siden):

Etter det jeg forstår, så foretrekkes det 6x2 i Norge. Om man får problemer med veigrep, så løftes akselen opp. Drivakslingen får dermed mer grep grunnet høyere vekt på drivakslingen. Selv om dette medfører overvekt, så er det bare unntaksvis og for korte strekninger inntil man får tilstreklig fart.

Men da må vel 6x4 med drift også på framhjulene være bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...