Gå til innhold

Rapport: Realfagsstrategi ga ikke bedre resultater eller motivasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digitaliseringen av barneskolen har vel heller ikke målbare resultater tenker jeg, eller kanskje heller negative resultater. Det eneste digitaliseringen har medført i forhold til lekser er leting etter passord, sider og apper som ikke virker og masse ekstra styr for å få gjort ting. Dessuten er det distraksjon med at man finner alt mulig annet å se på nettet som er mye mer spennende enn lekser. Det kommer forhåpentligvis til å bedre seg på sikt, men så var det dette med å lære å skrive for hånd da... De fleste barn er nok eksponert for skjermer på fritiden, og trenger ikke å bli utsatt for denne støyen når de skal lære seg å fokusere og tenke.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fra lenken til rapporten:

" Målet er å mobilisere, bevisstgjøre og forplikte eiere, ledere og ansatte i barnehager og skoler, slik at barn og unge kan lære og utforske realfag med motivasjon og glede"

Men det de har gjort er å spørre barn/unge om de har blitt mere realfagsinteressert, og sett på resultatene før og etter 'løftet'.

De har slik jeg skjønner det ikke spurt den definerte målgruppa (de ansatte i barehager/lærere i grunskolen) : Kan du dokumentere din økte innsts for å få barn til å like realfag?

Ser ut som et pussig stykke forskning, typisk for pedagogikkbransjen kanskje?

Lenke til kommentar
On 1/6/2022 at 6:11 PM, Nils Lande said:

Du kan ikke tyte ungene fulle av at "matte er gøy" når matte faktisk krever hardt arbeid. Jeg tror det er kontra-produktivt.

Trist at matte-kravet for lærere er fjernet.

Burde hatt matte-krav på journalistutdanningen også.

Mattekrav burde absolutt vært innført på Stortinget!

Å fjerne kravet til mattekunnskaper er horribelt! Sosialistene tror tydeligvis at utdanning ikke krever noe av lærere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/6/2022 at 3:40 PM, xyzæøå said:

Digitaliseringen av barneskolen har vel heller ikke målbare resultater tenker jeg, eller kanskje heller negative resultater.

Jeg sier meg absolutt 💯% enig med deg i hele innlegget ditt.

Digitaliseringen av barneskolen er hinsides vett og forstand! Ungene bør først og fremst lære seg grunnleggende temaer, samt å bruke bøker, og ikke minst lære å bruke håndskrift.
All forskning på emnet viser at man lærer mye bedre når man skriver for hånd enn skriving på tastatur.
Utallige timer er sløst bort og sløses bort på PowerPoint-presentasjoner, der fokuset er mer på fancy layout enn på faget det burde dreie seg om.
Digitaliseringen er gjennomført ut fra manglende forståelse og fantasi om hvor bra og viktig data er.

Jeg var i butikken og skulle betale 82 kroner kontant. Først la jeg en hundrelapp fra meg, og så tok jeg fram to kroner for å få igjen en 20-kroning og slippe alle småmyntene.

Jenta i kassen falt helt av lasset og visste ikke hva hun skulle gjøre. Så ga hun meg de to kronene tilbake og fortalte at hun allerede hadde slått 100 kroner inn på kassaapparatet som fortalte at jeg skulle ha 18 kroner tilbake. 
Jeg måtte forklare at 18 + de to kronene fra meg var lik 20 kroner, som hun svært tvilsomt ga meg tilbake etter å ha tenkt en stund.
Dette er et eksempel på hva misbruk av kalkulator i skolen gjør med elevene. De slutter å tenke selv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal man øke interessen for realfag må man først og fremst få inn lærere fra industrien. Og så må man lage tekniske og interessante utstillinger der unge får lov å prøve seg fram, for eks. programmere roboter, koble opp strømskjemaer, styre prosesser via PLS'er etc.

Man oppnår ingen økt interesse for realfag ved å stå foran elevene og proklamere teori! Og slettes ikke med lærere som ikke har genuitiv interesse for faget!

I dag produsereres det kokebøker på løpende bånd. Tenk om det hadde vært skrevet bare en brøkdel så mange populærvitenskapelige bøker som omhandler teknikk, roboter, programmering, prosesstyring osv.

Imens er altfor mange unge opptatt av sminke, gjøre det stort på Tik-Tok, Facebook, instagram osv., bli fotballproffer, bli pop-idoler etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...